Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2025

Καίρια ερωτήματα φυσικής στη βιβλική διήγηση

 Η συζήτηση επικεντρώνεται αρχικά στη σχέση μεταξύ πίστης και επιστήμης και στην ανοιχτότητα της θεολογίας σε νέες προοπτικές. Ενώ η επιστήμη αναμένει συχνά το καινούργιο, η θεολογία φαίνεται λιγότερο ευέλικτη όσον αφορά τα δόγματα. Ωστόσο, τα δόγματα της Εκκλησίας, όπως η Τριαδικότητα, δεν είναι απλοί κανόνες, αλλά προκλήσεις και τύποι εμπειρίας που καλούν τον άνθρωπο να τους ζήσει. 

 Η βιβλική αφήγηση της Γένεσης πρέπει να διαβαστεί ως ποίηση και «αντίστροφα». Η πτώση του ανθρώπου συνδέεται στενά με την προσπάθεια δημιουργίας «Βαβέλ», δηλαδή την οικοδόμηση τεχνολογικών επιτευγμάτων (όπως ο πύργος) που παρέχουν την ψευδαίσθηση της παντογνωσίας και της παντοδυναμίας, αλλά χωρίς τον Θεό. Αυτή η προσπάθεια καταλήγει στην «απόλυτη Βαβέλ», όπου υπάρχει μέγιστη τεχνολογική επικοινωνία αλλά ελάχιστη ανθρώπινη, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να νιώθουν πιο μόνοι από ποτέ. 

Ο Χριστιανισμός από την αρχή του αξιοποίησε την τεχνολογία, βλέποντάς την ως εργαλείο, όχι ως αυτοσκοπό, όπως φάνηκε με τη χρήση του κώδικα (του βιβλίου) αντί των ειλιταρίων, και του Παύλου που εκμεταλλεύτηκε την παγκοσμιοποίηση και τους ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

 Ο πραγματικός Χριστιανός δεν έχει φοβίες απέναντι στον κόσμο ή την τεχνολογία, γιατί η Βίβλος διαφέρει από άλλες κοσμοθεωρίες: στη δημιουργία δεν υπήρξε σύγκρουση καλού και κακού, αλλά ο Τριαδικός Θεός δημιούργησε τα πάντα από το τίποτα μέσω του δημιουργικού Του λόγου. 

 Σχετικά με το παράδοξο του απέραντου σύμπαντος και του προσωπικού Θεού, η απορία γιατί ο Δημιουργός ασχολείται με τον τόσο μικρό άνθρωπο απαντάται με την επισήμανση ότι το ανθρώπινο ον είναι μοναδικό: φέρει εικόνα του απολύτου, έχει επίγνωση του θανάτου και δίψα για νόημα και ελευθερία. 

Ο Θεός στην «Οικονομία» Του (management) παρεμβαίνει δημιουργικά με συγκεκριμένες προσωπικότητες, κάνοντας «zoom», καθώς το σχέδιό Του εξελίσσεται παρά τις αποτυχίες, οδηγώντας τελικά στην έλευση του Χριστού, ο οποίος αποτελεί το θυσιαστικό πρότυπο για τον άνθρωπο.

 Τέλος, η συζήτηση εφιστά την προσοχή στην αυτοκριτική τόσο της επιστήμης όσο και της θεολογίας. Η ανισότητα στις σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών δεν είναι αποτέλεσμα του θελήματος του Θεού, αλλά συνέπεια της πτώσης του ανθρώπου.

 Όσον αφορά την προπτωτική κατάσταση, η πρώτη σελίδα της Βίβλου δίνει το «manual» για το πώς θέλει ο Θεός να είναι ο κόσμος: ο άνθρωπος δεν πλάστηκε αθάνατος εκ φύσεως, αλλά είχε τη δυνατότητα να γίνει αθάνατος, εφόσον ακολουθούσε την εντολή Του. Ο κόσμος παρουσιάζεται ως ένας ναός, με άγαλμα τον ίδιο τον άνθρωπο, ο οποίος καλείται να αντικατοπτρίσει τον Δημιουργό.

 Αυτό είναι το δεύτερο από τα 4 επεισόδια με τον καθηγητή Θεολογίας Δεσπότη Σωτήριο. 

Το πρώτο βίντεο εδώ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...