Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2013

Διαδραστικά φύλλα εργασίας: Η Κυριακή Προσευχή (Β΄ Γυμνασίου) (Γεώργιος Στριλιγκάς, Σχ. Σύμβουλος Θεολόγων)

Η διδασκαλία με ψηφιακά φύλλα εργασίας παρουσιάζει πολλά πλεονεκτήματα για την εξασφάλιση ενεργούς, δημιουργικής και ανακαλυπτικής μάθησης.

Βασικό χαρακτηριστικό τους είναι η αξιοποίηση πολύτροπου πολυμεσικού υλικού, μέσα σ’ ένα ευχάριστο και διαδραστικό περιβάλλον. Επιπλέον, σημαντική είναι η επικουρική αξιοποίηση βοηθητικών ηλεκτρονικών μέσων όπως είναι η εξειδικευμένη βοήθεια, η ανατροφοδότηση, η χρονομέτρηση, η εξαγωγή βαθμολογίας και ο έλεγχος των απαντήσεων.

Τα δειγματικά φύλλα που παρουσιάζονται εδώ έχουν ως θέμα την Κυριακή Προσευχή, από τη Δ.Ε. 19 του σχολικού βιβλίου Θρησκευτικών της Β΄ Γυμνασίου.

Οι ασκήσεις κατασκευάστηκαν με το λογισμικό Hotpotatoes, ένα εξαιρετικό εκπαιδευτικό εργαλείο με άφθονες δυνατότητες σύγχρονων διδακτικών προδιαγραφών, που είναι ελεύθερο και παρέχεται δωρεάν όταν χρησιμοποιείται για εκπαιδευτικούς και μη εμπορικούς σκοπούς.

Τα φύλλα είναι δομημένα σε μια ενότητα. Υπάρχει εισαγωγική σελίδα στην οποία λειτουργούν σύνδεσμοι για τρία επιμέρους φύλλα, με παράλληλη δυνατότητα διαδοχικής περιήγησης:
«Προσπαθούμε να καταλάβουμε…» (εννοιολογικές διευκρινήσεις, μεταφραστική και εισαγωγική ερμηνευτική προσέγγιση)
«Συζητούμε και εμβαθύνουμε…» (ερμηνευτική προσέγγιση, επεξεργασία νοημάτων, στάσεων, αξιών κτλ.)
«Προβληματιζόμαστε…» (προβληματισμός, σύνδεση με την επικαιρότητα, ενσυναίσθηση, ανάπτυξη στάσεων, διαθεματικές στοχεύσεις)

Οι ασκήσεις μπορούν να αξιοποιηθούν είτε μεμονωμένα είτε στο πλαίσιο της σκοποθεσίας της ευρύτερης διδακτικής ενότητας. Αυτονόητη προϋπόθεση η ύπαρξη εργαστηρίου με 7-10 ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Η εγκατάσταση και η αξιοποίηση του υλικού μπορεί να γίνει είτε σε τοπικό δίκτυο είτε στο web μέσω internet. Τα μεγέθη των εικαστικών είναι προσαρμοσμένα για προβολή σε οθόνη 19΄, όπου αναμένεται η βέλτιστη εμφάνιση. Εκτιμώμενος χρόνος εργασίας 25-30΄. Συνιστώμενη οργάνωση της τάξης και διδακτική μέθοδος η ομαδοσυνεργατική.

Ακολουθώντας την υφιστάμενη σειρά, στα δύο πρώτα φύλλα όλες οι ομάδες μπορούν να επεξεργαστούν την ίδια άσκηση, ενώ στο τρίτο φύλλο, ανάλογα με το χρόνο που έχουμε στη διάθεσή μας, μπορούμε να αναθέσουμε κατά ομάδα την επεξεργασία 1-2 διαφορετικών εικόνων. Στις δύο τελευταίες ασκήσεις, όπου οι μαθητές χρειάζεται να τεκμηριώσουν την επιλογή τους, ο εκπαιδευτικός ζητά να συναποφασίσουν και να σημειώσουν σ’ ένα χαρτί ή στον κειμενογράφο του υπολογιστή τα βασικά επιχειρήματά τους. Είναι ευνόητο ότι ο διδάσκων μπορεί να ορίσει ή να συνδυάσει ερωτήσεις δικής του έμπνευσης. Η παρουσίαση των επιλογών κάθε ομάδας θα γίνει στην ολομέλεια της τάξης, σύμφωνα με τα συνήθη στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο.

Δείτε τα φύλλα εργασίας

Γεώργιος Στριλιγκάς

Σχ. Σύμβουλος Θεολόγων
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...