Έγχορδα
Τα αντιπροσωπευτικότερα έγχορδα όργανα της Βόρειας Ινδίας είναι το σιτάρ και το σάροντ (βλ. φωτογραφίες), ενώ στη Νότια Ινδία, τα κυρίαρχα έγχορδα είναι η βίνα και το μπιν. Όλα αυτά τα όργανα εκτελούν τις μελωδικές γραμμές μιας σύνθεσης, ενώ το όργανο ταμπούρα (βλ. φωτογραφία) συνήθως τα συνοδεύει, παράγοντας έναν βόμβο (βλ. τα παραπάνω μουσικά παραδείγματα), χαρακτηριστικό στοιχείο της ινδικής μουσικής.
Στο μουσικό παράδειγμα

![]() |
![]() |
![]() |
Ο Ραβί Σανκάρ με το σιτάρ του (Pandit Ravi Shankar, France, Ocora, Distribution, Harmonia Mundi, p1995.)
|
Έγχορδο όργανο tambura (ταμπούρα)
|
Έγχορδο όργανο sarod (σάροντ)
|
Τα κρουστά όργανα κατέχουν βασική θέση στη μουσική της Ινδίας, καθώς φέρουν την κύρια ευθύνη για την τήρηση των τάλα, όλων δηλαδή των ρυθμικών στοιχείων μιας σύνθεσης. Η δεξιοτεχνία των Ινδών στα κρουστά όργανα, και ιδιαίτερα στα μεμβρανόφωνα, είναι μοναδική, και μας εντυπωσιάζει ακόμα περισσότερο όταν συναντάται εξίσου σε ερασιτέχνες μουσικούς. Στις παρακάτω φωτογραφίες βλέπετε τα σημαντικότερα μεμβρανόφωνα κρουστά όργανα, ενώ στην κατηγορία των ιδιόφωνων κρουστών το πιο διαδεδομένο είναι τα κύμβαλα (talam) με τον κουδουνιστό τους ήχο.
Στο μουσικό παράδειγμα

![]() |
![]() |
![]() |
Κρουστό όργανο khol
|
Κρουστό όργανο mridangam (μριντανγκάμ)
|
Κρουστά όργανα tamblas (τάμπλας)
|
Ο ρόλος των πνευστών οργάνων είναι αισθητά περιορισμένος στη μουσική της Ινδίας, ειδικά στην καρνατική παράδοση, όπου χρησιμοποιούνται μόνο σε ειδικές περιπτώσεις. Συνήθως πρόκειται για αυλούς που θυμίζουν το δυτικό φλάουτο και το όμποε. Μια ιδιάζουσα περίπτωση είναι ένας τύπος αερόφωνου αρμόνιου (βλ. φωτογραφία) που, ερχόμενο από τη Δύση, κατέλαβε τον 20ό αιώνα σημαντική θέση στη μουσική της Βόρειας Ινδίας, και ιδιαίτερα σε αυτήν του Αφγανιστάν και του Πακιστάν.
Στο μουσικό παράδειγμα

![]() |
![]() |
![]() |
Harmonium (αρμόνιο)
|
Πνευστό όργανο shehnai (σενάι)
|
Φλάουτο που χρησιμοποιούν οι γητευτές φιδιών
|
![]() |
Χορεύτρια kathak. (Musikgeschichte in Bildern, Südasien, Bd. 1.4, p. 55)
|
Ως προς το θέατρο, εκτός από τις επαγγελματικές παραστάσεις, σε πολλά μέρη της Ινδίας, πλανόδιοι μίμοι, γητευτές φιδιών, μάντεις κ.ά., χρησιμοποιούν μουσικά όργανα, δίνοντας τις δικές τους καθημερινές θεατρικές παραστάσεις.
Ο πιο γνωστός παραδοσιακός χορός της Ινδίας (κυρίως της Νότιας) είναι το καθάκ, όπου ο χορός συνδυάζεται με τη μουσική, την ποίηση και το θέατρο. Οι χορευτές αυτού του είδους εκτελούν καθορισμένες κινήσεις τελετουργικού χαρακτήρα που απαιτούν πολύχρονη, και συχνά επίπονη, εξάσκηση.Στο μουσικό παράδειγμα

![]() |
Η διάσημη Ινδή τραγουδίστρια Σίλα Νταρ. (Dhar, Sheila, Voyage intérieur, France, Ocora, Distribution, Harmonia Mundi, p1992.)
|
Στο μουσικό παράδειγμα

![]() |
Μουσικοί από το Ρατζαστάν. (Inde – Rajasthan,
Musiciens professionnels populaires, France, Ocora, Distribution,
Harmonia Mundi, p1994.)
|
Στο μουσικό παράδειγμα

Στην κορυφή του κόσμου, η Ινδική και η Θιβετιανή κουλτούρα συναντώνται με εκείνες του Νεπάλ και του Μπουτάν και δημιουργούν την ιδιάζουσα μουσική παράδοση των Ινδικών Ιμαλαΐων. Στο Κασμίρ το μουσικό στίγμα δίνεται από τους Σούφι, ενώ ο ιερός χαρακτήρας της μουσικής δημιουργίας είναι παρών και στο Νεπάλ.
Στο μουσικό παράδειγμα

![]() |
Poems of Narsinh Mehta, part 3, Bombay, Navras Records, 1996. (εξώφυλλο)
|
Στο μουσικό παράδειγμα από την Ορίσσα

Ξεχωριστή περίπτωση, όπως ακούμε και στο μουσικό παράδειγμα

![]() |
Μουσικοί από το Μπανγκλαντές. (Bangladesh, Les Garo de
la forêt de Madhupur, France, Ocora, Distribution, Harmonia Mundi,
p1994.)
|
Στο μουσικό παράδειγμα

![]() |
Ο Ινδός βιολιστής Λ. Σουμπραναμιάν. (L. Subranamiam,
Le violon de I’ Inde du Sud, France, Ocora, Distribution, Harmonia
Mundi, p1988.)
|
Στο μουσικό παράδειγμα

![]() |
Μυστικιστές σούφι από το Πακιστάν, Sufi Music from Sindh, The Sindhi Music Ensemble, Mainz, Wergo, p1995.
|
Πακιστάν
Το Πακιστάν, λόγω της γεωγραφικής του θέσης, εκτός από το βασικό μουσικό πλαίσιο που είναι ινδικό, έχει δανειστεί στοιχεία τόσο από το Αφγανιστάν, όσο και από το Ιράν και τη Μέση Ανατολή. Συγκεκριμένα, κάθε μια από τις τέσσερις επαρχίες του (Παντζάμπ, Μπαλοχιστάν, Σιντ και Βορειοδυτικό Πακιστάν) έχει διαμορφώσει έναν ιδιαίτερο μουσικό χαρακτήρα, ανάλογα με την χώρα με την οποία συνορεύει.Στο μουσικό παράδειγμα

Μουσικοί από το Αφγανιστάν. (usinfo.state.gov/.../ ea/mgck/seeds/culture3.htm, 22-7-2004)

Μουσικοί από το Αφγανιστάν. (usinfo.state.gov/.../ ea/mgck/seeds/culture3.htm, 22-7-2004)
Αφγανιστάν
Η μουσική δημιουργία στο Αφγανιστάν έχει τα τελευταία χρόνια επηρεαστεί πολύ από τις πολιτικές καταστάσεις. Πριν από το αυστηρό πολιτικό καθεστώς, οι Αφγανοί μουσικοί είχαν αναπτύξει τη δική τους μουσική γλώσσα, κοντά στα πρότυπα αυτής του Πακιστάν. Κατά τη διάρκεια των χρόνων της καλλιτεχνικής λογοκρισίας, πολλοί από αυτούς συνέχισαν να δημιουργούν εξόριστοι στο Πακιστάν ή στην Ευρώπη, ενώ σήμερα, μετά την αποκατάσταση της πολιτικής κατάστασης, τα πράγματα αρχίζουν και πάλι να βρίσκουν το δρόμο τους.Στο μουσικό παράδειγμα

![]() |
Ο ελέφαντας που λατρεύεται σαν Θεός. (Sri Lanka,
Musiques rituelles et religieuses, France, Ocora, Distribution, Harmonia
Mundi, p1992.)
|
Σρι Λάνκα
Η μουσική αυτού του νησιού στο νοτιοανατολικό άκρο της Ινδίας έχει ποικίλες ρίζες, όπως άλλωστε και οι κάτοικοί του. Οι θρησκευτικοί ύμνοι συνυπάρχουν με την αφρικανική και την πορτογαλική χορευτική μουσική, ενώ όλα τα μουσικά είδη έχουν δεχθεί την επιρροή της πολιτιστικής κληρονομιάς των ιθαγενών Σινχάλα.Στο μουσικό παράδειγμα θρησκευτικής μουσικής από τη Σρι Λάνκα

Όλα τα βιβλία και τα cd που
ακολουθούν μπορείτε να τα βρείτε στη συλλογή της Μεγάλης Μουσικής
Βιβλιοθήκης της Ελλάδας Λίλιαν Βουδούρη

















Αναδημοσίευση από: http://www.mmb.org.gr/page/?id=2678
Αναδημοσίευση: http://albanaki.blogspot.gr/2013/05/blog-post_7032.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.