Δευτέρα, 17 Δεκεμβρίου 2012

Genesis , μια καταπληκτική ταινία

Ξανακοίταζα σήμερα τις προτάσεις του Γιώργου Παπαδόπουλου για αξιοποίηση ταινιών στη διδακτική πράξη.Εκεί λοιπόν, προτείνει
3. « Genesis» (σκην. Μαρί Περινού-Κλωντ Νουριτζανί-2004-40΄): Β΄Λυκείου [Αρχή και πορεία του κόσμου] 
Έψαξα λοιπόν και την βρήκα!!!Δυστυχώς.......χωρίς ελληνικούς υπότιτλους.....



Παραθέτω τις προτάσεις του:



Γιώργος Παπαδόπουλος
     Θεολόγος-Φιλόλογος


ΠΡΟΤΑΣΗ
Αξιοποίησης  κινηματογραφικών έργων στη διδακτική διαδικασία του μαθήματος των Θρησκευτικών



          Μια πρόχειρη έρευνα στη παραγωγή της 7ης Τέχνης [ταινίες μυθοπλασίας & τεκμηρίωσης(ντοκιμαντέρ)], αποκαλύπτει ένα σημαντικό αριθμό έργων, τα οποία θεωρούνται κατάλληλα για την υποστήριξη του μαθήματος των Θρησκευτικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η παρουσίασή τους, εφόσον βέβαια λειτουργούν κάποιες βασικές προϋποθέσεις, οι οποίες καθορίζονται και αξιολογούνται από τον υπεύθυνο διδάσκοντα,  και με την υποστήριξη των σχετικών τεχνικών υποδομών, θα έδινε ασφαλώς μια άλλη διάσταση στη διδασκαλία του μαθήματος.
          Τα προτεινόμενα έργα στοχεύουν στην ενίσχυση του μαθήματος και στην περαιτέρω ανάδειξη των σκοπών του σε όλες τις τάξεις, στην προσφορά γνώσεων και πληροφοριών με τρόπο ζωντανό και παραστατικό, στη δημιουργία ατμόσφαιρας έντονου προβληματισμού και την ανάδειξη πλουραλιστικού και γόνιμου διαλόγου, στη διδασκαλία «πολιτισμού», στην ανακάλυψη και αποκάλυψη δεδομένων  για τον άνθρωπο, τη ζωή και τον κόσμο. Τα ποιοτικά κινηματογραφικά έργα έχουν θέση στο σχολικό χώρο όχι μόνο για ψυχαγωγικούς σκοπούς αλλά για την συμπλήρωση κενών ή την θεραπεία αδυναμιών και αστοχιών των παραδοσιακών «μοντέλων» και μεθόδων διδασκαλίας. Το σχολείο στοχεύει ασφαλώς, μεταξύ άλλων, στη μόρφωση του αυριανού πολίτη και σε θέματα πολιτισμού αλλά πρέπει να είναι ανοικτό, ώστε να ωφεληθεί ταυτόχρονα από όλες τις δημιουργίες του.
          Η συγκεκριμένη πρόταση περιλαμβάνει δείγματα δουλειάς μεγάλων δημιουργών (σκηνοθετών-ηθοποιών), από όλα σχεδόν τα είδη της κινηματογραφικής «γλώσσας» ή «γραφής». Ο  ενδεικτικός κατάλογος των προτεινόμενων έργων, περιλαμβάνει σύντομο ενημερωτικό-πληροφοριακό σημείωμα (τίτλος, όνομα δημιουργού, έτος, θέμα/περιεχόμενο, διάρκεια) αλλά και την πρόταση για την τάξη και ενδεχομένως τη διδακτική ενότητα ή γενικότερα θεματική, για την οποία θεωρείται κατάλληλη η προβολή της.

Επισήμανση
Σαφώς επισημαίνεται ότι οι προτεινόμενες ταινίες δεν έχουν την επίσημη έγκριση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ή του ΥΠΕΠΘ, αλλά αποτελούν απλώς μια ενδεικτική πρόταση. Ο διδάσκων πρέπει να συνεκτιμήσει τόσο τις συνθήκες του σχολικού περιβάλλοντος, όπου εργάζεται, όσο και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του επιλεχθέντος έργου, πριν προχωρήσει σε  οποιαδήποτε αξιοποίησή του στην εκπαιδευτική διαδικασία.



ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ (Ντοκυμαντέρ)

1. «Μασάϊ : Ο Πολεμιστής της βροχής» (σκην.Pascal Plisson- 2004): Β΄Λυκείου [ Αφρικανικά Θρησκεύματα]

2. « Μια άβολη αλήθεια» (Τα οικολογικά προβλήματα και το μέλλον του πλανήτη- σκην. Davis Guggenheim) : Γ΄Λυκείου [ Η Εκκλησία και το Οικολογικό πρόβλημα]

3. « Genesis» (σκην. Μαρί Περινού-Κλωντ Νουριτζανί-2004-40΄): Β΄Λυκείου [Αρχή και πορεία του κόσμου]
4. « Αγέλαστος Πέτρα» (σκην . Φίλιππος Κουτσαφτής-2001-84΄:Η Ελευσίνα διαχρονικά/μυστικισμός/αρχαιότητα/παράδοση) : Α΄& Β΄Λυκείου [Λατρεία, παράδοση, Ελληνισμός & Χριστιανισμός, Πολιτισμός, Αρχαία Ελληνική Θρησκεία]

5. «Σινασός» (σκην. Σίμων Κούλμασης-1996-57΄: Καππαδοκία/ιστορική μνήμη/παράδοση) : Γ΄Γυμνασίου [Μ.Βασίλειος, Μοναχισμός, Εκκλησιαστική Τέχνη
]
6. « Fight for Life» (αγώνας για τη ζωή) [ Παραγωγή BBC  μεταγλωττισμένη & με υπότιτλους σε 5 Θεματικές ενότητες : Η Γέννηση, Εφηβεία, Ενήλικας, Μεσήλικας, Τα τελευταία χρόνια] : Γ΄Λυκείου (Το ανθρώπινο σώμα, τα δύο φύλα, η οικογένεια, ο σεβασμός της ανθρώπινης ζωής, ΄Αμβλωση, ευθανασία, Βιοϊατρική και ηθική)

7. «Τα δύο πρόσωπα του Χομεϊνί» (ΝΕΤ/εκπομπή EXANTAS -2003-60΄:Πολιτική εξουσία στο Ιράν/πολιτικές και κοινωνικές ελευθερίες) : Β΄Λυκείου  [Ισλάμ Β΄]

8. «Σαουδική Αραβία:κάτω από το πέπλο» ( ΝΕΤ/EXANTAS -2006-60΄:Το κέντρο του Ισλαμικού κόσμου ανάμεσα στην παράδοση και τον δυτικό τρόπο ζωής) : Β΄Λυκείου [Ισλάμ Β΄]

9. « Τα παιδιά μαχητές» (ΝΕΤ/EXANTAS-2003/4-60΄:Ο εμφύλιος πόλεμος στη Λιβερία και τα παιδιά –πολεμιστές) : Γ΄Λυκείου [ Το όραμα της ειρήνης και η πραγματικότητα, Παραβίαση και περιφρόνηση της ανθρώπινης ζωής, Το κοινωνικό πρόβλημα]

10. «Νίγηρας-σκλάβοι» (ΝΕΤ/EXANTAS -2005-54΄:Σύγχρονα σκλαβοπάζαρα σττην Αφρική του 21ου αιώνα): Γ΄Λυκείου [Το κοινωνικό πρόβλημα, Η βούληση του ανθρώπου για διάκριση και δύναμη]

11. « Η γη των πατέρων» (σκην. Ν. Μάτσας – 39΄: Μ. Ασία-Ιωνία-Πόντος) Γ΄Γυμνασίου [Περιοδείες Απ. Παύλου, Μ. Βασίλειος]

12. « Σινά το ΄Ορος του θεού» (ΣΚΑΪ –βλ. http://www.livemovies.gr ): Α΄Γυμνασίου (΄Εξοδος), Γ΄Γυμνασίου (Ναοδομία/Αγιογραφία), Β΄ Λυκείου (Μοναχισμός, Ιουδαϊσμός, Ισλάμ)

13. « Η ζωή και το έργο του πάτερ Παΐσιου (1983): Β΄Λυκείου (Μοναχισμός)
14. « Το μυστικό τραγούδι της γης ή “Baraka(=αρχαία λέξη των Σούφι, που σημαίνει ευλογία, η ουσία της ζωής-1992: ΄Ενας ύμνος στην οικολογία και στην περιπέτεια της ζωής του ανθρώπου ) : Β΄Λυκείου [Η αρχή και η πορεία του κόσμου] & Γ΄Λυκείου [η Εκκλησία και το Οικολογικό πρόβλημα, Ο σεβασμός της ανθρώπινης ζωής, κλπ]

15. «Περάσματα απ’ τον Παράδεισο-΄Αγιον ΄Ορος» ( σκην. Γ. Λάμπρου-2002-α΄βραβείο για ντοκυμαντέρ μεγάλου μήκους Φεστιβάλ Μόσχας) :Β΄Λυκείου [η Ορθόδοξη άσκηση
]
16. « Ένα τραγούδι για τον Αργύρη» (σκην. Στέφαν Χάουπτ-2007-105΄): Γ΄Λυκείου [ Πόλεμος, φόνος, θάνατος , ηθική συνείδηση, η βούληση του ανθρώπου για διάκριση και δύναμη]

17. «Ακήρυχτος Πόλεμος» (σκην. Μ. Μουρ-2003-114΄: το θέμα της οπλοκατοχής & οπλοχρησίας στις ΗΠΑ και των μαζικών δολοφονιών σε σχολεία ]: Γ΄Λυκείου [Βία, σεβασμός της ανθρώπινης ζωής, φόνος, βούληση για διάκριση και δύναμη]

18. « Η 11η ώρα» (σκην. Λεϊλά Κόνερς Πίτερσον & Νάντια Κόνερς-2008-88΄: Περιβαλλοντικά προβλήματα αιχμής) : Γ΄Λυκείου [Οικολογικό πρόβλημα]

19. « Τα θαύματα του Σύμπαντος» (Discovery Channel -    2006-320΄): Α΄Γυμνασίου & Β΄ Λυκείου

20. « Θεός για μια μέρα» (σκην. Γ. Αυγερόπουλος-ΝΕΤ/EXANTAS-2007): Γ΄Λυκείου [ Ευθανασία, υποβοηθούμενη αυτοκτονία, ο σεβασμός της ανθρώπινης ζωής, Βιοϊατρική και ηθική]

21. «Βυζάντιο, η χαμένη Αυτοκρατορία» ( Discovery Channel-2006-208΄με ελληνικούς υπότιτλους): Γ΄Γυμνασίου[εκκλησιαστική τέχνη], Β΄Λυκείου [Χριστιανισμός & Ελληνισμός, Χριστιανισμός & Πολιτισμός]

22. « Χριστιανικά μνημεία της Ελλάδος» (σκην. Γ.Σμαραγδής/Αποστολική Διακονία): Γ΄Γυμνασίου,Α΄Λυκείου, Β΄Λυκείου [ Τέχνη, Ναοδομία, Αγιογραφία, Πολιτισμός]

23. « Τα Μοναστήρια της Εγνατίας οδού» (΄Ιδρυμα Μπότση-ΥΠΠΟ-Συνεταιρισμός Ελλήνων Σκηνοθετών & εταιρεία Π.Γ.Ζερβουλάκος Α.Ε-26΄): Γ΄Γυμνασίου [Ναοδομία/Αγιογραφία], Β΄Λυκείου (Ορθόδοξη άσκηση]

24. «Μυστράς» (σκην. Δ. Αρβανίτη-ΥΠΠΟ/ΤΑΠΑ-30΄): Γ΄Γυμνασίου [Ναοδομία/Αγιογραφία], Α΄Λυκείου [Οι άγιες εικόνες]

25. «Κασσιανή, η Βυζαντινή υμνογράφος» (δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ σε σκην. Κλεώνη Φλέσσα-50΄): Γ΄Γυμνασίου[υμνολογία], Α΄Λυκείου[Εκκλησιαστική ποίηση, Κασσιανή(μάθημα 44)]

26. « Η Βυζαντινή Καστοριά» (αρχείο ΕΡΤ/Ιστορικά Ντοκιμαντέρ στο www.alfavita): Γ΄Γυμνασίου (Ναοδομία/Αγιογραφία), Α΄Λυκείου [Οι άγιες εικόνες]

27. «Μονή Σινά» (αρχείο ΕΡΤ κλπ ως ανωτέρω): Α΄Γυμνασίου[΄Εξοδος], Γ΄Γυμνασίου [Ναοδομία/Αγιογραφία], Α΄Λυκείου [Οι άγιες εικόνες], Β΄Λυκείου [Ορθόδοξη άσκηση
]
28. « Πάτμος: αναφορά στο βυζαντινό Μοναχισμό» (σκην.Σ.Χαραλαμπόπουλος-΄Ιδρυμα Μελετών Λαμπράκη-20΄) : Γ΄Γυμνασίου [Χριστιανική άσκηση/Μοναχισμός], Β΄Λυκείου [Ορθόδοξη άσκηση]

29. « Τα θαυματουργά αγιάσματα της Πόλης» (σκην. Γ. Μουτεβελής-26΄): Γ΄Γυμνασίου και Α΄Λυκείου
30. «Τα Βυζαντινά μνημεία των Πρεσπών» (σκην.Κλεωνή Φλέσσα-1997 ΥΠΠΟ/ΤΑΠΑ): Γ΄Γυμνασίου [Ναοδομία/Αγιογραφία
]
31. « Το άστρο των Χριστουγέννων» (εκδ. ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ: επιστημονικές αστρονομικές θεωρίες για το άστρο των Χριστουγέννων): Β΄Γυμνασίου, Α΄Λυκείου

32. « ΄Αγιον ΄Ορος: το ΄Ορος της σιωπής» (σκην. Γ.Ζερβουλάκος/ΤΑΠΑ): Γ΄Γυμνασίου & Β΄Λυκείου

33. «Ακολουθώντας τα παλιά σημάδια.΄Ένα οδοιπορικό στην Καππαδοκία» (σκην. Ν. Γκίνης-ΕΡΤ.Α.Ε. -26΄-1991): Γ΄Γυμνασίου [Μ. Βασίλειος]
(το συγκεκριμένο βρίσκεται στην ιστοσελίδα http://www.ert-archives.gr Το κατεβάζουμε εύκολα και το προβάλλουμε στη τάξη με τη βοήθεια ενός βιντεοπροβολέα)

34. «Κων/πολη, η ίδρυση μιας παγκόσμιας πρωτεύουσας» (σκην. Θ. Λαμπρόπουλος - ΄Ιδρυμα Μελετών Λαμπράκη): Γ΄Γυμνασίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...