Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2012

7. Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;


Ο Ιησούς απευθυνόμενος στους μαθητές του τους θέτει το ερώτημα: " Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;"

Ας δούμε λοιπόν τι πίστευαν οι σύγχρονοί του για τον Ιησού


α) Παρερμηνείες ή λαθεμένες ερμηνείες για το πρόσωπο του Χριστού

1. Πίστευαν πως είναι προφήτης : το ομολογεί η Σαμαρείτισα στο διάλογό της με τον Ιησού, το πίστευαν κάποιοι μαθητές αλλά και αρκετοί Ιουδαίοι
 2. Τον κατηγόρησαν ως σφετεριστή και διαστροφέα της μεσσιανικής προσδοκίας: Οι Γραμματείς , οι Φαρισαίοι και οι Σαδουκαίοι δε θέλησαν να γνωρίσουν και να αναγνωρίσουν το μεσσιανικό χαρακτήρα του προσώπου και του έργου του
3. Προσπάθησαν να τον εντάξουν στα εθνικιστικά τους πλαίσια : Αρκετοί σύγχρονοί του (και ανάμεσά τους και ο Ιούδας) παρεξήγησαν το πρόσωπο και την αποστολή του. Αυτό γιατί ανέμεναν τον Μεσσία ως ισχυρό ηγεμόνα που θα αποκαθιστούσε το έθνος τους στο αρχικό του μεγαλείο

β) Αιρετικές και Ουμανιστικές Θεωρήσεις του προσώπου του Χριστού


  • Αιρέσεις:Αμφισβήτησαν ή και αρνήθηκαν τη θεανθρώπινη υπόσταση του Χριστού, γιατί προσπάθησαν, με το λογικό, να κατανοήσουν το υπέρλογο δόγμα της υποστατικής ένωσης.
Χριστολογικές αιρέσεις (Αρειανισμός, Δοκητισμός, Νεστοριανισμός,Μονοφυσιτισμός κ.α)

Πως τις αντιμετώπισε η Εκκλησία: Με συγγράμματα εκκλησιαστικών συγγραφέων και  Πατέρων, με Οικουμενικές Συνόδους.

  • Νεώτεροι χρόνοι
  1. Οπαδοί διαφωτισμού: όργανο επιστημονικής έρευνας και φιλοσοφικής ανάλυσης = το λογικό==>απόρριψη όσως δεν χωρούσαν στα πλαίσια του λογικού ==> αρνητική και απορριπτική στάση έναντι του θεανθρώπινου προσώπου του Χριστού
  • Σύγχρονες απόψεις
  1. David Strauss: τοποθετεί το ιστορικό πρόσωπο του Χριστού στα όρια του μύθου
  2. Ερνέστος Ρενάν: δέχεται την ιστορικότητα του προσώπου του Ιησού αλλά θεωρεί πως ο Χριστός παρουσίασε τον εαυτό του ως Θεό και είχε κέντρο της διδασκαλίας του την αγάπη
  3. Οπαδοί του ρομαντισμού:είδαν τον Ιησού σαν  φορέα της  καλοσύνης και της ανθρωπιάς (ο "γλυκής Ιησούς")
  4. Κοινωνιστές (σοσιαλιστές) :είδαν στο πρόσωπο του Χριστού εναν μεγάλο κοινωνικό επαναστάτη
  5. Ψυχαναλυτική άποψη (Φρόυντ): η παρουσία του Χριστού στη γη ισούται με την προσπάθεια του ανθρώπου να απαλλαγεί από το σύνδρομο του "σαδιστή πατέρα" , το Θεό της Παλαιάς Διαθήκης
γ) Η άποψη της Εκκλησιάς

Στην ερώτηση του Χριστού προς του μαθητές του :"Σεις ποιος νομίζετε πως είμαι;", δίνεται η απάντηση από τον απόστολο Πέτρο:"Συ ει ο Χριστός Ο Υιός του Θεού του ζώντος"
Σύμφωνα λοιπόν με αυτή (και σε αντίθεση με τα παραπάνω)  Στο πρόσωπο του Χριστού ενώθηκαν οι δύο τέλειες φύσεις: Η θεία και η ανθρώπινη "ασυγχύτως, ατρέπτως, αδιαιρέτως, αχωρίστως"(Δ΄ Οικ. Σύνοδος, 451 Χαλκηδόνα)
  Ο Χριστός:
  •  1. Ως Θεός: είναι Ομοούσιος με τον Πατέρα. Είναι το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας, σύναρχος και συναιώνιος με τον Θεό Πατέρα.
  • 2. Ως Άνθρωπος: Είναι ιστορικό Πρόσωπο. Η γέννησή του όμως έχει υπερφυσικό χαρακτήρα.
  •   Η υποστατική ένωση των δύο φύσεων, έχει: κοσμολογικές και ανθρωπολογικές συνέπειες. Εξαγιάζει τη δημιουργία και την ύλη, ενω παράλληλα ανυψώνει την ανθρώπινη ψυχή και της δίνει τη δυνατότητα να φτάσει μεχρι τη θέωση

Σκοπός της ενανθρώπησης : Η Σωτηρία του ανθρώπου και η αποκατάσταση των αρμονικών σχέσεων με το Θεό, τη φύση, τον συνάνθρωπο και τον εαυτό του.
___________________________________________________________________________________
Δείτε εδω έναν εννοιολογικό χάρτη με τα βασικά σημεία του μαθήματος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...