Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2013

Κάνε ένα βήμα μπροστά! Μια δραστηριότητα για την ενότητα 7: "Το κοινωνικό πρόβλημα" της Γ Λυκείου.

Κάνε ένα βήμα μπροστά!!!
Μια δραστηριότητα για την διδακτική ενότητα 7 της Γ Λυκείου : "Το κοινωνικό πρόβλημα"
Θα την βρείτε στα δυο εγχειρίδια για τα οποία σας έχω ξαναμιλήσει ( Μικρή Πυξίδα και Πυξίδα)  , θα την τροποποιήσετε και θα την χρησιμοποιήσετε!!!
Η λογική της; Υπάρχουν κάρτες ρόλων (ή φτιάχνετε δικές σας) με χαρακτήρες σε διάφορες καταστάσεις. Σας ενδιαφέρει οι κάρτες να αναφέρονται σε πρόσωπα με διαφορετική οικονομική κατάσταση. (άνεργος, άστεγος, γιος εργοστασιάρχη, ανύπαντρη μητέρα κ.α. Στα εγχειρίδια οι ρόλοι έχουν πολλές προεκτάσεις μιας και το θέμα τους είναι γενικά τα ανθρώπινα δικαιώματα και όχι μόνο η φτώχεια, οπότε πρέπει να τους αλλάξετε και να προσθέσετε καινούριους.)

Καλείτε λοιπόν τους μαθητές να επιλέξουν στην τύχη από μια κάρτα και τους ζητάτε να μην αποκαλύψουν σε κανέναν τον ρόλο τους...Εγώ τις πλαστικοποίησα κι όλας για να υπάρχουν.
Στη συνέχεια για να μπορέσουν να "μπουν" στο ρόλο, ζητήστε τους να κλείσουν τα μάτια τους και κάντε τους κάποιες ερωτήσεις όπως:
"Που γεννηθήκατε;"
"Πώς ήταν τα παιδικά σας χρόνια;"
"Πώς είναι η καθημερινότητά σας" και ότι άλλο νομίζετε πώς θα τους βοηθήσει να γνωρίσουν καλύτερα το ρόλο τους. Φροντίστε να κάνετε παύσεις ανάμεσα στις ερωτήσεις για να τους αφήνετε χρόνο να σκεφτούν-φανταστούν το πρόσωπο που "έγιναν".

Μόλις πλοκληρώσετε τις ερωτήσεις σας ζητήστε τους να σταθούν όρθιοι, ο ένας δίπλα στον άλλο (εννοείται πώς έχετε ήδη πάρει τα θρανία από τη μέση για να έχετε αρκετό ελεύθερο χρόνο που θα σας χρειαστεί!!!Εμείς σήμερα μαζέψαμε από την αρχή τα θρανία στις άκρες και οι μαθητές απλά στεκόταν μπροστά ή πάνω στο θρανίο όση ώρα προσπαθούσαν να "μπουν" στο ρόλο τους. Στο εγχειρίδιο έλεγε σε αυτη τη φάση να κάθονται στο πάτωμα σε κύκλο αλλά δεν το τόλμησα λόγω κρύου!)
Για τα επόμενα λεπτά θα τους διαβάζετε κάποιες καταστάσεις- δηλώσεις και αν η απάντηση σε αυτό που ακούν είναι "ναι" θα κάνουν ένα βήμα μπροστά.
Διευκρινήστε πως δεν θα απαντάνε "ναι" ή "όχι". Αυτο θα φαίνεται με το αν θα προχωρούν ή όχι ένα βήμα μπροστά.
Και σε αυτη τη φάση φροντίστε να τους δίνετε χρόνο να σκεφτούν αν θα προχωρήσουν η όχι.
Τέτοιες καταστάσεις-δηλώσεις μπορούν να είναι:
"Έχετε τη δυνατότητα να αγοράζετε καινούρια ρούχα και παπούτσια μια φορά το μήνα"
"Ζείτε σε ένα σπίτι με τηλεόραση και ίντερνετ"
"Δεν αντιμετωπίσατε ποτέ σοβαρό οικονομικό πρόβλημα"
(Καταλαβαίνετε πώς σε αυτές τις δηλώσεις ένας "άστεγος" δεν θα κάνει κανένα βήμα μπροστά....)
Στο τέλος καλέστε τους να μείνουν στις θέσεις τους και να περιγράψουν το "ρόλο" που τους έτυχε και να δουν πια όλοι που βρίσκετε ο καθένας (πάντα ως ρόλοι)
Μετρήστε ως το τρια και ζητήστε τους να φωνάξουν δυνατά το όνομά τους για να βγουν από τον ρόλο και ξεκινήστε την επεξεργασία!!!
Μην ξεχάσετε να τους ρωτήσετε πώς ένιωθαν όσοι προχωρούσαν και όσοι έμεναν πιο πίσω από τους άλλους.
Εμάς σήμερα η αίθουσα ήταν γεμάτη από τον τοίχο μέχρι τον πίνακα!!!Τέσσερις έφτασαν μέχρι τον πίνακα, περίπου άλλοι τόσοι δεν προχώρησαν καθόλου και οι υπόλοιποι ήταν κάπου ενδιάμεσα με κάποιες μικρές διαφορές στη θέση τους. Πάντως η πλειοψηφία ήταν από την μέση της αίθουσας και πίσω.
Οι ερωτήσεις σας θα εξαρτηθούν από το που θέλετε να δώσετε βάση αλλά μια πολύ καλή είναι αν αυτη η δραστηριότητα είναι καθρέφτης της κοινωνίας μας. Ή ποια θα μπορούσε να είναι κάποια μέτρα για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση.Και φυσικά εννοείται πώς θα χρησιμοποιήσετε και υλικό από τη σχετική ενότητα του βιβλίου ή και τις ερωτήσεις επεξεργασίας που έχει.
ΥΓ1 Ήδη από τις πρώτες "δηλώσεις" οι μαθητές αναρωτιούνται γιατί κάποιοι προχωρούν σε όλες ενώ κάποιοι άλλοι μένουν "καθηλωμένοι" στην αρχική τους θέση.
Υ.Γ2  Εκτός από τους ρόλους θα βρείτε και έτοιμες δηλώσεις στα εγχειρίδια αλλά και αυτες πρέπει να τις τροποποιήσετε αφού όπως και οι ρόλοι αναφέρονται γενικά στα ανθρώπινα δικαιώματα και όχι μόνο στο θέμα της φτώχειας που μας αφορά σε αυτην την ενότητα.
Αφιερώστε λίγο χρόνο να δείτε τα δυο αυτα εγχειρίδια και θα ανακαλύψετε και άλλες υπέροχες δραστηριότητες που θα μπορέσετε να αξιοποιήσετε στα μαθήματά σας!!!
Απο εκεί είναι επίσης εμπνευσμένο το:

2.Εντολές και δόγματα: συνταγές σκλαβιάς ή δρόμοι ελευθερίας....αλλιώς!!!!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...