Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2016

Η τέχνη του θεολογείν: 1.3 ΤΟ ΒΙΩΜΑ - Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

Η τέχνη του θεολογείν: 1.3 ΤΟ ΒΙΩΜΑ - Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ: "Αγαπητοί  μου, ας αγαπάμε ο ένας τον άλλον, γιατί η αγάπη προέρχεται από τον Θεό. Όποιος αγαπάει, δείχνει ότι έχει αναγεννηθεί ...

Η τέχνη του θεολογείν: 1.3 Επικοινωνία - Α΄ Λυκείου

Η τέχνη του θεολογείν: 1.3 Επικοινωνία - Α΄ Λυκείου: "Αδιάκοπα να προσεύχεστε."  ( Θεσ. Α΄ 5, 17) Νικολάου Γ. Τσιρέβελου, Δρ. Θεολογίας Εισαγωγή Στις τελευταίες συναντή...

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ: Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ - 2.3 ΣΥΜΒΙΩΣΗ (3ο δίωρο)

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ: Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ - 2.3 ΣΥΜΒΙΩΣΗ (3ο δίωρο): Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα Οι μαθητές/μαθήτριες να: -           αναδεικνύουν τις διαστάσεις της Ορθόδοξης χρι...

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016

Εκκλησία και μεταμόσχευση

Η μεταμόσχευση δεν είναι κάτι που η εκκλησία πρέπει ή δεν πρέπει να επιτρέψει, άλλα κάτι που θα μπορούσε να ευλογήσει.
Η εκκλησία θα μπορούσε μέσα από τις μεταμοσχεύσεις να διακρίνει ένα θαυμάσιο πεδίο ποιμαντικής αγωγής των πιστών της, η οποία δεν θα είναι προσανατολισμένη στο ότι κάποιος βιολογικά θα ζήσει λίγο παραπάνω, γιατί ύστερα από λίγο ούτως ή άλλως και αυτός θα πεθάνει, αλλά στο ότι η αγάπη κάποιου συνανθρώπου του δεν θα του επιτρέψει να πεθάνει "τώρα".
Ο δότης προσφέρει μόσχευμα που σε λίγο θα πεθάνει -δεν γίνεται αλλιώς.
Δίνει όμως και αγάπη, ενδιαφέρον, έκφραση συναλληλίας, και αισθήματα αυτοπροσφοράς, που όχι μόνο ποτέ δεν πεθαίνουν, αλλά και αιώνια τον συνοδεύουν.
Γι' αυτό, ενώ προσφέρει, δεν στερείται, χαρίζει όργανα, άλλα δέχεται ζωή.
Αυτό το φρόνιμα και η διάθεση της αυτοπροσφοράς αποτελεί τον πνευματικό άξονα της ηθικής της εκκλησίας στο θέμα των μεταμοσχεύσεων.
Με βάση αυτό, θα μπορούσε να προσεγγίσει το θέμα των μεταμοσχεύσεων ως ευκαιρία μετάγγισης πνευματικού ήθους στην κοινωνία.
Η Εκκλησία, ούτε την αλήθεια θυσιάζει, ούτε το πρόσωπο υποδουλώνει.
Ενώ επικροτεί και προτιμά κάθε ιδέα αυτοπροσφοράς, αν σε κάποιον η δωρεά οργάνου δεν τον οικοδομεί, τον αποτρέπει -αν τον ωφελεί, τον προτρέπει.
Αυτή είναι η προστασία του προσώπου.
Το πνεύμα της δεν υποτάσσεται στην ανάγκη των μεταμοσχεύσεων, άλλα υπηρετεί το σεβασμό του προσώπου.
Κυρίως του προσώπου ως δότη! 


 Μητρ. Νικόλαος Χατζηνικολάου

Απο το βιβλίο του Μητροπολίτη: "Ελεύθεροι απο το γονιδίωμα" (σελ.343)

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ: Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ - 2.1 ΠΛΟΥΤΟΣ (1ο δίωρο)

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ: Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ - 2.1 ΠΛΟΥΤΟΣ (1ο δίωρο): Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα Οι μαθητές/ μαθήτριες να: -    προσδιορίζουν τις θέσεις του Χριστιανισμού και άλλω...

Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2016

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (1ο δίωρο)

Θ.Ε. 1 ΑΝΘΡΩΠΟΣ / ΠΡΟΣΩΠΟ
(αναζήτηση του Θεού, αυτογνωσία, επικοινωνία, ήθος, αγιότητα)
1.1. ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (1ο δίωρο)
Βιώνοντας:
«Μουσική δραστηριότητα-συμπλήρωση κενών»
  1. Τραγούδι: Ο Προσκυνητής
Μουσική και στίχοι: Αλκίνοος Ιωαννίδης
Άλμπουμ:  Οι περιπέτειες ενός Προσκυνητή
Ακούστε το τραγούδι και συμπληρώστε τις λέξεις που λείπουν:
ταξίδι - ψυχή μου - κάποιος – τάματα (2) - προσευχή - έρωτας - αγάπη
Τα βουνά περνάω και τις θάλασσες περνώ
κάποιον αγαπάω
Δυο ευχές κρατάω και δύο _________ κρατώ
περπατώ και πάω
Κάποιος είπε πως η _________ σ’ ένα αστέρι κατοικεί
αύριο βράδυ θα ’μαι εκεί
Κάποιος είπε πως ο _________ για μια στιγμή κρατά
αύριο βράδυ θα ’ναι αργά
Στα πουλιά μιλάω και στα δέντρα τραγουδώ
κάποιον αγαπάω
Κι όταν τραγουδάω προσευχές παραμιλώ
περπατώ και πάω
_________ είπε πως ο δρόμος είναι η φλέβα της φωτιάς
ψυχή μου πάντα να κυλάς
Κάποιος είπε πως _________ είναι μόνο η προσευχή
καρδιά μου να είσαι ζωντανή
                ***************
Τα βουνά περνάω και τις θάλασσες περνώ
κάποιον αγαπάω
Δυο ευχές κρατάω και δύο ­­­­__________ κρατώ
περπατώ και πάω
Κάποιος είπε πως η αγάπη σ’ ένα αστέρι κατοικεί
αύριο βράδυ θα ’μαι εκεί
Κάποιος είπε πως ο έρωτας για μια στιγμή κρατά
αύριο βράδυ θα ’ναι αργά
Στα πουλιά μιλάω και στα δέντρα τραγουδώ
κάποιον αγαπάω
Κι όταν τραγουδάω προσευχές παραμιλώ
περπατώ και πάω
Κάποιος είπε πως ο δρόμος είναι η φλέβα της φωτιάς
_________ πάντα να κυλάς
Κάποιος είπε πως ταξίδι είναι μόνο η _________
καρδιά μου να είσαι ζωντανή

Ερωτήσεις (σε ολομέλεια):
1) Τι αναζητά ο προσκυνητής; - ……………………………………………………………………………………………….
2) Πώς τα αναζητά, με ποιο τρόπο; - ………………………………………………………………………………………
3) Τι είναι η ζωή για τον προσκυνητή; Τι είναι αυτό που της δίνει νόημα;
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
***
 kai1010
Νοηματοδοτώντας:
  1. Παρατηρήστε την εικόνα και απαντήστε στις ερωτήσεις (σε ολομέλεια):
-          Τι σκέφτεται;
-          Τι νιώθει;
-          Γιατί το κάνει;
-          Πού βρίσκεται ο Θεός για αυτόν;
***

Αναλύοντας:
 «Ομαδοσυνεργασία: Επ’ αυτού θα είχα να πω…»
  1. Η καθολικότητα του φαινομένου της θρησκείας και η πραγματικότητα του θρησκευτικού βιώματος
Η θρησκεία είναι «φαινόμενο καθολικό» όπως διαπιστώνεται από την ανθρωπολογία, την ιστορία και τη ψυχολογία. Είναι συνάμα το περιεκτικότερο και το πολυπλοκότερο φαινόμενο και αναβλύζει «από τα εσώτερα και μη δεκτικά λόγου βάθη της ανθρώπινης ψυχής». Αυτό σημαίνει ότι ο άνθρωπος είναι «ον θρησκευτικό». Είναι «homo religiosus» … όλοι οι λαοί της γης, ακόμα και οι άγριες και καννιβαλικές φυλές έχουν ζωή θρησκευτική. Γονατίζουν έστω μπροστά σε κάποιο ξόανο ή φετίχ που δείχνει ότι η ιδέα του Θεού είναι έμφυτη σε όλους. Η θρησκεία λοιπόν σαν ένα πανανθρώπινο φαινόμενο αφορά σε κάθε άνθρωπο ιδιαίτερα και μπορεί η θρησκευτική του ζωή να ερευνηθεί από ψυχολογική άποψη … χωρίς να δοθεί καμία ετυμηγορία για το κύρος των πεποιθήσεων  του και την ατομική και συλλογική έκφρασή τους. …Ο (πολωνός εθνολόγος και ανθρωπολόγος) Bronislaw Malinowski λέει ότι «Η θρησκεία είναι ένα δύσκολο και απρόσιτο θέμα μελέτης… Δεν είναι εύκολο ν’ ανατέμνουμε (κόβουμε) με το ψυχρό νυστέρι της λογικής ό, τι μπορούμε να δεχθούμε μονάχα με πλήρη παράδοση της καρδιάς. Φαίνεται αδύνατο ν’ αντιληφθούμε με τον λόγο εκείνο που περιβάλλει η ανθρωπότητα με αγάπη και ύψιστη σοφία».
       Ό,τι λέει ο Malinowski για τη θρησκεία γενικά ισχύει φυσικά και για τον Θεό, και μάλιστα πολύ περισσότερο γι’ Αυτόν, που ως αντικείμενο της θρησκείας είναι απρόσιτος στο ανθρώπινο λογικό παρά την προσπάθεια της λεγόμενης φυσικής ή φιλοσοφικής θεολογίας για μια λογική προσέγγιση του Θεού με τις γνωστές αποδείξεις (κοσμολογική, τελεολογική, οντολογική). Ο Θεός δεν είναι αντικείμενο της λογικής αλλά της καρδιάς η οποία, σύμφωνα με τον Pascal «έχει τη λογική της που η λογική δεν την γνωρίζει καθόλου». Όχι ο νους αλλά η καρδιά αισθάνεται τον Θεό».
Μακράκης, Μ. Κ. (1999). Ψυχολογία της θρησκείας. Αθήνα: Αρμός. σελ. 73-75.
Θέματα για συζήτηση (είτε σε ολομέλεια είτε σε ομάδες):
α) Όλοι οι άνθρωποι έχουν θρησκεία;
β) πώς γνωρίζει κάποιος τον Θεό;
γ) Η πίστη στον Θεό έχει λογική;
***

Εφαρμόζοντας:
«Αντιγνωμίες» σε ζευγάρια.
Κάθε μαθητής/ μαθήτρια αναλαμβάνει έναν ρόλο:
  1. ενός πιστού χριστιανού που εκκλησιάζεται,
  2. ενός πιστού μη θρησκευόμενου
-        Σκεφτείτε επιχειρήματα για το εξής θέμα: «Τι δίνει νόημα στη ζωή μου;».
-        Σκεφτείτε για τρία λεπτά τα επιχειρήματά σας.
-        Ένα ζευγάρι θα συζητήσει τις απόψεις του μπροστά σε όλη την τάξη.

Συζητούμε όλοι μαζί:
α) πώς νιώσατε;
β) ποια γνώμη είχε βαρύτητα και γιατί;
γ) ποιο είναι το νόημα της ζωής για σας;
δ) Σας επηρέασαν όσα ακούσατε;

Αναδημοσίευση: http://www.kairosnet.gr/teaching/a-lyceum/548-fyllo-ergasias-a-lykeiou-th-e-1-1-anazitisi-tou-theoy-parartima-kentrikis-makedonias

1.2. ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ (2ο δίωρο)

Θ.Ε. 1 ΑΝΘΡΩΠΟΣ / ΠΡΟΣΩΠΟ
(αναζήτηση του Θεού, αυτογνωσία, επικοινωνία, ήθος, αγιότητα)
1.2. ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ (2ο δίωρο)
  1. 1.Βιώνοντας:
«Ομαδοσυνεργασία – TTPS: Think, Timed Pair, Share (σκέψου, συζήτησε ισότιμα, μοιράσου)»: Σε ένα χαρτί ο καθένας/η καθεμία γράφει το όνομά του/της και πέντε προτερήματά του/της. Μετά το δίνει στον διπλανό του/στη διπλανή της, στον επόμενο/στην επόμενη κ.ο.κ., μέχρι να συμπληρωθούν, επιπλέον, πέντε ακόμη προτερήματα συμμαθητή του/συμμαθήτριάς του/της.
  1. Νοηματοδοτώντας:
Ποίημα του Ντήτριχ Μπονχέφερ, Ποιος είμ’ εγώ;
[Ο Ντήτριχ Μπονχέφερ (1906 - 1945) ήταν Γερμανός λουθηρανός θεολόγος που εκτελέστηκε από τους Ναζί για την αντίστασή του κατά του χιτλερισμού, έμεινε όμως γνωστός και ως ''προφήτης ενός μη θρησκευτικού χριστιανισμού".]
Ποιός είμ’ εγώ; Συχνά μου λένε,
πως βγαίνω απ’ το κελί μου
ήρεμος και πρόσχαρος και βέβαιος
σαν άρχοντας απ’ το κάστρο του.

Ποιός είμ’ εγώ; Συχνά μου λένε,
πως μιλώ στους δεσμοφύλακές μου
ελεύθερα και φιλικά και ξεκάθαρα,
σαν να ‘μουν εγώ αυτός που διατάζει.

Ποιός είμ’ εγώ; Μου λένε ακόμη,
πως αντέχω τις μέρες της δυστυχίας
άφοβος και χαμογελαστός και περήφανος
σαν κάποιος συνηθισμένος να νικά.

Εγώ, στ’ αλήθεια, είμαι αυτό που οι άλλοι λένε για μένα;
Ή μήπως είμαι μόνον αυτό, που ξέρω εγώ για μένα;
Ανήσυχος, νοσταλγικός, ασθενικός σαν πουλί σε κλουβί,
ποθώντας μια ανάσα ζωής,
       σαν να μ’ έπνιγαν,
πεινασμένος για χρώματα,
      για λουλούδια, για φωνές πουλιών,
διψασμένος για λόγια καλοσυνάτα, για παρουσία ανθρώπινη,
τρέμοντας από οργή μπροστά στην εξουσία
      και στην ελάχιστη προσβολή,
βαλαντωμένος απ’ την αναμονή μεγάλων γεγονότων,
αδύναμος και γεμάτος αγωνία για τους φίλους που βρίσκονται πολύ μακριά,
κουρασμένος και αδειανός για προσευχή, για στοχασμό, για δημιουργία,
εξαντλημένος κι έτοιμος ν’ αποχαιρετήσω τα πάντα;
Ποιός είμ’ εγώ; Αυτός ή εκείνος;
Δηλαδή, σήμερα είμαι αυτός και ένας άλλος αύριο;
Είμαι συνάμα και τα δυο;
      Μπροστά στους ανθρώπους υποκριτής
και μπροστά στον ίδιο μου τον εαυτό
      ένα ταπεινό, μεμψίμοιρο συντρίμμι;
Ή μήπως αυτό που μέσα μου υπάρχει ακόμη μοιάζει
      με ηττημένο στρατό,
που υποχωρεί άτακτα
      μπροστά σε μια νίκη ήδη κερδισμένη;

Ποιός είμ’ εγώ; Μοναχική ερώτηση που χλευάζει την ερημιά μου,
Όποιος κι αν είμαι, εσύ με ξέρεις.
      Θεέ, δικός σου είμαι!
DietrichBonhoeffer, επιμ. Al. Melloni, ed. Qiqazon, Comunità di Bose 1999).
 Από το περιοδικό ΣΥΝΑΞΗ (τ. 106, Απρ. – Ιουν. 2008).
Απόδοση: Παναγιώτης Αρ. Υφαντής
Ερωτήσεις επεξεργασίας (ανά δύο):
  1. Για ποιο πράγμα αναρωτιέται ο ποιητής;
  2. Ποιο είναι το δίλημμά του ποιητή;
  3. Γνωρίζει την ταυτότητά του ο ποιητής;
  4. Για ποιο πράγμα είναι τελικά βέβαιος ο ποιητής;

  1. Αναλύοντας:
«Ανακριτική καρέκλα»: Απόστολος Παύλος (μετά τη συνάντηση του με τον Χριστό, στον δρόμο για τη Δαμασκό). Ετοιμάστε ερωτήσεις για τον Παύλο και τη μεταστροφή του, τη συνάντηση με τον Χριστό, τη γνώση του Θεού, τη σχέση με τον Θεό.
1. Πραξ 9,1-19: Η μεταστροφή του Σαύλου (Πρ 22,6-16· 26,12-18)
1Στο μεταξύ ο Σαύλος συνέχιζε να έχει απειλητικές και φονικές διαθέσεις για τους μαθητές του Κυρίου· πήγε μάλιστα στον αρχιερέα 2και του ζήτησε συστατικές επιστολές για τις συναγωγές στη Δαμασκό. Ήθελε να φέρει δεμένους στην Ιερουσαλήμ όποιους θα ’βρισκε εκεί να ακολουθούν την οδό του Κυρίου, άντρες και γυναίκες. 3Καθώς πήγαινε και πλησίαζε στην Δαμασκό, ξαφνικά τον φώτισε μια αστραπή από τον ουρανό. 4Αυτός έπεσε στη γη κι άκουσε μια φωνή να του λέει: «Σαούλ, Σαούλ, γιατί με καταδιώκεις;» 5«Ποιος είσαι, Κύριε;» ρώτησε. Κι ο Κύριος του απάντησε: «Εγώ είμαι ο Ιησούς, που εσύ τον καταδιώκεις. 6Σήκω όμως και μπες στην πόλη· εκεί θα σου πούνε τι πρέπει να κάνεις». 7Οι άντρες που συνόδευαν το Σαύλο έμειναν μ’ ανοιχτό το στόμα, γιατί άκουγαν τη φωνή, δεν έβλεπαν όμως κανένα. 8Αυτός σηκώθηκε πάνω κι ενώ τα μάτια του ήταν ανοιχτά, δεν έβλεπε τίποτε. Οι συνοδοί του τότε τον έπιασαν από το χέρι και τον οδήγησαν στη Δαμασκό. 9Τρεις μέρες ήταν τυφλός. Στο διάστημα αυτό ούτε έφαγε ούτε ήπιε.
10Εκεί στη Δαμασκό ζούσε ένας μαθητής που τον έλεγαν Ανανία. Σ’ αυτόν φανερώθηκε σε όραμα ο Κύριος και του είπε: «Ανανία!» Εκείνος απάντησε: «Ορίστε, Κύριε!» 11«Σήκω», του λέει ο Κύριος, «και πήγαινε στην οδό που λέγεται Ευθεία. Εκεί, στο σπίτι του Ιούδα, ζήτησε κάποιον από την Ταρσό που λέγεται Σαύλος. Αυτή τη στιγμή προσεύχεται, 12και είδε σε όραμα κάποιον που λέγεται Ανανίας να μπαίνει και ν’ ακουμπάει πάνω του το χέρι του για να ξαναβρεί το φως του».
13 Ο Ανανίας απάντησε: «Κύριε, έχω ακούσει από πολλούς πόσα δεινά έχει προκαλέσει αυτός ο άνθρωπος στους πιστούς σου στην Ιερουσαλήμ. 14Κι εδώ που ήρθε, έχει εξουσιοδότηση από τους αρχιερείς να συλλάβει όλους όσοι ομολογούν το όνομά σου». 15«Πήγαινε», του λέει ο Κύριος, «γιατί αυτόν εγώ τον διάλεξα για να τον χρησιμοποιήσω ως όργανο που θα με κάνει γνωστό στα έθνη και στους άρχοντές τους, και στον ισραηλιτικό λαό. 16Κι εγώ θα του δείξω πόσα θα πρέπει να πάθει για χάρη του ονόματός μου».
17Τότε ο Ανανίας έφυγε και πήγε σ’ εκείνο το σπίτι. Ακούμπησε τα χέρια του πάνω στο Σαούλ και του είπε: «Σαούλ, αδερφέ, ο Κύριος, ο Ιησούς, αυτός που σου φανερώθηκε στο δρόμο καθώς ερχόσουν, με έστειλε για να ξαναβρείς το φως σου και να γεμίσεις με Άγιο Πνεύμα». 18Αμέσως τότε έπεσαν από τα μάτια του κάτι σαν λέπια και ξαναβρήκε το φως του. Σηκώθηκε, βαφτίστηκε, 19και κατόπιν έφαγε και συνήλθε».
2. Απόστολος Παύλος: Ο άνθρωπος της Καινής Κτίσεως
«Εξαίφνης, μέσα στο φως του μεσημεριού, μια έκρηξη ουράνιας φωτοχυσίας τυφλώνει κοντά στη Δαμασκό τον διώκτη του Χριστού και τον μετατρέπει στον κορυφαίο απόστολο Παύλο…
Έτσι, αυτός που αποτελούσε απειλή για τους μαθητές του Κυρίου (Πραξ. 9,1) αναδεικνύεται ο ένθερμος «κήρυκας και απόστολος» (Β΄ Τιμ. 1,11) του Ευαγγελίου. Ασπάζεται με όλη του την ύπαρξη τη νέα αποστολή. Γι’ αυτό, πιστεύει και ζει ότι από την κοιλιά της μητέρας του ήταν προορισμένος γι’ αυτό το έργο «στην υπακοή του Χριστού» (Β΄ Κορ 10,5).
Συνειδητοποιεί  ότι ο Θεός «πρώτος μας αγάπησε» (Α΄ Ιω. 4,19). Και εμείς είμαστε όχι αυτοί που γνωρίζουν τον Θεό, αλλά αυτοί που γνωρίζονται από τον Θεό… (Και αλλάζει ριζικά). Γιατί ο Παύλος … δεν ανήκει στον εαυτό του, αλλά στον Χριστό. Δεν ζει αυτός, αλλά μέσα του ζει ο Χριστός. Ο ίδιος έχει πεθάνει. Βρίσκεται αλλού η αγάπη και η ύπαρξή του.
Όταν λοιπόν πάει να μιλήσει γι’ αυτόν τον αληθινό εαυτό του, δεν μιλά ούτε για τον Σαύλο, που ήταν κάποτε, ούτε για τον Παύλο που ξέρει ο κόσμος. Αλλά μιλά, σε τρίτο πρόσωπο, για κάποιον άλλον, άγνωστο, που είναι ο κρυμμένος εαυτός του».
Γοντικάκης Β., αρχιμ. (2002). Φως Χριστού φαίνει πάσι.
Ιερά Μονή Ιβήρων, σ. 27-31.
  1. 4.Εφαρμόζοντας:
«Σιωπηρό ερέθισμα με κείμενο»:
«Μα όταν κανείς γνωρίζει καλά έναν άλλον, είναι σα να γνωρίζει τον εαυτό του»
(Σαίξπηρ, Άμλετ, V. II. 138-140)
«Είδες τον αδελφό σου, είδες τον Θεό σου»
(αββάς Απολλώς, Γεροντικόν)

Ρόη Ακανθοπούλου
Ανταλλαγή και συζήτηση εντυπώσεων.

Αναδημοσίευση: http://www.kairosnet.gr/teaching/a-lyceum/560-fyllo-ergasias-gia-ti-d-e-2-1-aftognosia-tis-a-lykeiou-parartima-kentrikis-makedonias

Η Χριστιανοσύνη στον σύγχρονο κόσμο. 3ο δίωρο : Ιεραποστολή

ΤΙΤΛΟΣ: Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣΥΝΗ ΣΤΟΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΟΣΜΟ (3Ο ΔΙΩΡΟ) – ΤΑΞΗ Γ΄
1) ΔσρΑ: Ξεκινώντας τη νέα διδακτική ενότητα. Η Εκκλησία πορεύεται και απευθύνεται σ΄ όλα τα έθνη ακολουθώντας την εντολή του Χριστού «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη… βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος».
ΑΓΟΡΙΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ
Βάλτε σε κύκλο λέξεις  που συνδέονται με τους όρους « ιεραποστολή»  και «ιεραπόστολος». Βάλτε σε κύκλο λέξεις που συνδέονται με τους όρους «μαρτυρία» και «διακονία».
2) ΔσρΑ: Με το ιεραποστολικό έργο του Απ. Παύλου και των άλλων μαθητών του Χριστού η Εκκλησία ξεπέρασε τα γεωγραφικά όρια της Παλαιστίνης και το ευαγγελικό μήνυμα εξαπλώθηκε στην Ευρώπη  (μέχρι τον 11ο αιώνα). Ο ευαγγελισμός των εθνών συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΠ. ΠΑΥΛΟΥ (Α΄ ΚΟΡΙΝΘ. 4, 9-13) ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ
9 Γιατί νομίζω ότι ο Θεός εμάς τους αποστόλους μάς έδειξε τελευταίους σαν μελλοθάνατους, γιατί θέατρο γίναμε στον κόσμο, και σε αγγέλους και σε ανθρώπους. 10 Εμείς μωροί για το Χριστό, εσείς όμως φρόνιμοι στο Χριστό. εμείς αδύναμοι, εσείς όμως ισχυροί. εσείς ένδοξοι, εμείς όμως ατίμητοι. 11 Μέχρι την ώρα αυτήν και πεινούμε και διψούμε και είμαστε γυμνοί και μας χαστουκίζουν και δε ζούμε σε σταθερό μέρος 12 και κοπιάζουμε εργαζόμενοι με τα ίδια μας τα χέρια. Όταν μας βρίζουν, ευλογούμε. όταν μας καταδιώκουν, το ανεχόμαστε. 13 όταν μας δυσφημούν, παρακαλούμε ευγενικά. σαν σκουπίδια του κόσμου γίναμε, όλων αποσφούγγισμα ως τώρα. 14 Δε σας γράφω αυτά για να σας ντροπιάζω, αλλά σαν τέκνα μου αγαπητά σας νουθετώ. 15 Γιατί και αν μύριους παιδαγωγούς έχετε στο Χριστό, όμως δεν έχετε πολλούς πατέρες. Γιατί στο Χριστό Ιησού μέσω του ευαγγελίου εγώ σας γέννησα. 16 Σας παρακαλώ, λοιπόν, μιμητές μου γίνεστε. 
Τι μαρτυρεί ο
Απ. Παύλος για το ιεραποστολικό έργο του; Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετώπισε;
Τεχνική αντικειμένων και χτίζοντας τον ρόλο ενός σύγχρονου ιεραποστόλου..
3) ΔσρΑ: Η ανάληψη ενός ιεραποστολικού έργου απαιτεί υπευθυνότητα, σοβαρότητα, θυσίες, αντοχές και θυσιαστική εν Χριστώ  μαρτυρία.
ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΤΙΡΑΝΩΝ & ΠΑΣΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ κ. Αναστάσιου ΤΕΧΝΙΚΕΣ
«Προσευχήθηκα όταν άκουσα την  τηλεφωνική πρόταση από το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, για την ανάληψη αυτής της θέσεως στην Εκκλησία της Αλβανίας (που είχε τόσα προβλήματα), διότι βρισκόμουν στο εξωτερικό για ιεραποστολικό έργο, και απήντησα μετά μια μέρα σταθμίζοντας όλες τις προεκτάσεις».
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ: Είχε προηγηθεί από το καθεστώς Χότζα (1967-1990) η απαγόρευση κάθε θρησκευτικής δραστηριότητας, συνέπεια της οποίας ήταν να ξεριζωθεί πλήρως η Ορθόδοξη Εκκλησία. Όταν έφθασε ο αρχιεπίσκοπος κ. Αναστάσιος αντίκρισε μια χαώδης κατάσταση την οποία κανείς δε μπορεί να φανταστεί. Οι εκκλησίες είχαν γίνει στάβλοι και αποθήκες και υπήρχαν ελάχιστοι υπερήλικες κληρικοί. Ο Αναστάσιος είναι ποιμένας της Αλβανικής Εκκλησίας από το 16/7/1991.
Τεχνική alterego: Να αναλάβω μια τέτοια αποστολή ή όχι;
Εναλλακτικά:
Τεχνική μανδύα ή τεχνική ανακριτικής καρέκλας.
4) ΔσρΑ: Η ιεραποστολή ως διακονία και μαρτυρία σε ορισμένες περιπτώσεις εκτράπηκε και μεταβλήθηκε σε προπαγάνδα και αλλοίωση της ταυτότητας των τοπικών κοινοτήτων.
Α΄ ΟΜΑΔΑ (ΑΓΟΡΙΑ)
ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Β΄ ΟΜΑΔΑ (ΚΟΡΙΤΣΙΑ)→ ΤΕΧΝΙΚΗ:  ΡΟΛΟΣ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ – ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΜΕΣΑ) – ΙΘΑΓΕΝΕΙΣ ή ΜΑΓΟΙ (ΕΞΩ)
«Αν μιλήσεις σε κάποιον Ευρωπαίο για τον Θεό της αγάπης, θα μορφάσει και θα χαμογελάσει. Θα χαμογελάσει για την αφέλεια των σκέψεών σου. Δωσ' του όμως ένα γυαλιστερό, στρογγυλό κομμάτι μέταλλο ή ένα μεγάλο βαρύ χαρτί, και θα δεις αμέσως τα μάτια του να γυαλίζουν και τα σάλια του να τρέχουν. Ο Παπαλάνγκι (σ.σ. ο Ευρωπαίος) είναι ένας άνθρωπος με εντελώς δική του λογική.
Κάνει πολλά που δεν έχουν νόημα και τον αρρωσταίνουν κι όμως τα εξυμνεί και τραγουδά τραγούδια γι’ αυτά του τα κατορθώματα.
…Ένας άλλος λόγος που κάνει τον Παπαλάνγκι να ξεχωρίζει, είναι ότι λέγοντας πολλά λόγια, προσπαθεί να μας πείσει ότι είμαστε φτωχοί και άθλιοι, και ότι χρειαζόμαστε πολλή βοήθεια, γιατί δεν έχουμε πράγματα. Πολεμούν ο ένας τον άλλον, όχι για την Τιμή τους, ούτε για να μετρήσουν την πραγματική τους δύναμη, αλλά μόνο και μόνο για τα πράγματα.
Το μεγαλύτερο από τα ψέματα του Παπαλάνγκι είναι αυτό: τα πράγματα του Μεγάλου Πνεύματος είναι άχρηστα, ενώ τα δικά του είναι πολύ χρήσιμα, είναι πιο χρήσιμα».
Λόγια του φυλάρχου Τουιάβιι από το νησί Τιαβέα του Ειρηνικού, όπως τα κατέγραψε ο Erich Scheurmann, ένας Γερμανός λογοτέχνης ο οποίος επισκέφτηκε κατά τη δεκαετία του 1920 τους Σαμόα, τότε μια γερμανική αποικία.


«Η ιεραποστολή δεν είναι για λίγους μήνες και όποιος θέλει να είναι ιεραπόστολος πρέπει ν’ αφήσει τα κόκαλά του στο αφρικανικό χώμα. Οι αδελφοί Αφρικανοί είναι άνθρωποι με εσωτερικότητα· οι Ευρωπαίοι συνήθως τους υποτιμούν, αλλά σφάλλουν πολύ. Η ψυχή των Αφρικανών κλίνει στον μυστικισμό και γι’ αυτό η Ορθοδοξία έχει τί να τους ειπεί και προτείνει, αλλά μόνο η αυθεντική Ορθοδοξία, εκείνη η μοναχική, αγιορείτικη. Διότι μεταξύ των αδελφών της Αφρικής μεγάλη δύναμη έχει η μαγεία, πραγματική δαιμονοκρατία. Οι μάγοι τους είναι πολύ ισχυροί και έχουν μεγάλη επιρροή, αλλά τελι­κά ο σατανάς και αυτούς τους εξολοθρεύει. Γι’ αυτό συχνά και εκείνοι προσφεύγουν στον Χριστό, τον νικητή όλων των μαγικών, δαιμονικών δεσμών και βασκανιών. Στην Αφρική είδα πόσο αληθινό είναι το Ευαγγέλιο του Χριστού».
(Ιερομόναχος Κοσμάς Γρηγοριάτης 1942 – 27/1/1989). Σε μια δεκαετία βάπτισε 15.000 Αφρικανούς)
5)  ΔσρΑ:Η ορθόδοξη ιεραποστολή είναι μια πράξη αγάπης για τον συνάνθρωπο, συμβολή στη σωτηρία του και
όχι  μέσο πολιτικού ή οικονομικού ιμπεριαλισμού ή αποικιοκρατίας.
ΕΙΚΟΝΑ ΤΕΧΝΙΚΕΣ
 ag1910161 Τεχνική  ArtfulThinking: Τι βλέπω; Τι αναρωτιέμαι; Τι σκέφτομαι; Ποια σχέση έχει η εικόνα με τη διδακτική ενότητα;
6) ΑΣΚΗΣΗ: Βρείτε πληροφορίες για την σύγχρονη ιεραποστολή στην Ασία και την Αφρική.
7) Εκφράζοντας το σήμερα:  Σε ποιο τομέα θα επέλεγες ως εθελοντής να αναλάβεις «ιεραποστολικό» έργο;
(π.χ. διάδοση ευαγγελικού λόγου, εκπαίδευση αναλφάβητων παιδιών, φροντίδα υποσιτισμένων ανθρώπων κ.ά)         
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΘΕΟΛΟΓΟΣ 2ΟΥ  ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΥΚΑΡΠΙΑΣ

Μπορούν οι άνθρωποι να εικονίζουν τον Θεό;» Ι. Η δύναμη της εικόνας (Β Γυμνασίου)

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
Θ.Ε. Β.1 «Μπορούν οι άνθρωποι να εικονίζουν τον Θεό;»
[1ο δίωρο: ................. ... / ... / 2016]
Θ.Ε. Β.1 «Μπορούν οι άνθρωποι να εικονίζουν τον Θεό;»
Ι.  Η δύναμη της εικόνας 
Α. Τηλεόραση, Η/Υ, εικονική πραγματικότητα, φωτογραφία, κινηματογράφος
α. Εισαγωγικά - Ιδεοθύελλα: εικόνα, είδωλο, εικονομάχοι, εικονολάτρες, virtualreality

β. «Ποια είναι η σχέση μου με τον Η/Υ και το διαδίκτυο;» - TWPS [Σκέψου, Γράψε, Συζήτησε, Μοιράσου]
1. Ατομικός στοχασμός (Σκέψου) - Καταγραφή (Γράψε)
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Συζήτηση ανά ζεύγη (Συζήτησε με τον/ην συμμαθητή/τριά σου)
......................................................................................................................
......................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Συνεισφορά ιδεών στην ολομέλεια της τάξης (Μοιράσου με τους/τις συμμαθητές/τριές σου)
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
γ. «She’s Got Your Eyes»  - Artful thinking, Διδάσκοντας μέσωτηςτέχνης. Μοτίβo έντεχνου συλλογισμού «Η αρχή και η μέση» Ένα μοτίβο για την παρατήρηση και τη φαντασία.
Διαλέξτε μια από τις παρακάτω ερωτήσεις και γράψε μια ιστορία:
  1. Αν το συγκεκριμένο έργο τέχνης είναι η αρχή μιας ιστορίας, τι μπορεί να ακολουθήσει;
  2. Αν το συγκεκριμένο έργο τέχνης είναι το μέσον μιας ιστορίας, τι θα μπορούσε να έχει συμβεί προηγουμένως; Τι θα ήταν επόμενο να συμβεί;
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
......................................................................................................................
Β. Εικόνες ή είδωλα; Η ειδωλολατρία στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου


α. «Πόσο ειδωλολάτρες είμαστε;» - Επίλυση προβλήματος
β. «Σαν να μην έζησα ποτέ», Στίχοι: Κώστας Τριπολίτης, Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης, Ερμηνεία: Μαργαρίτα Ζορμπαλά - Artful thinking, Διδάσκοντας μέσω της τέχνης. Μοτίβo έντεχνου συλλογισμού «ακούγοντας 2 x 5»
  1. Ακούστε ήσυχα ένα μουσικό κομμάτι, αφήνοντας τον εαυτό σας να περιπλανηθεί στους ήχους και να απορροφηθεί από τη μελωδία και τους στίχους όσο το δυνατόν πιο πολύ.
  2. Κάντε μια λίστα με 5 λέξεις ή φράσεις γύρω από οποιαδήποτε όψη ή πτυχή της μουσικής ή των στίχων που ακούσατε.
  3. Επαναλάβετε τα βήματα 1 και 2: Να ακούσετε και πάλι, προσπαθώντας να προσθέσετε άλλες 5 λέξεις ή φράσεις στη λίστα σας.
   
   
   
   
   

ΙΙ. Η απεικόνιση του Θεού στον Χριστιανισμό


Α. Ο κίνδυνος των ειδώλων.
Παλαιά Διαθήκη: το χρυσό μοσχάρι (Εξ 32, 1-24 - Ψλ 135, 15-18)
 xrmosxkair
α. «Οι Εβραίοι λατρεύουν το χρυσό μοσχάρι», MarcChagall- ArtfulThinking: «Βλέπω, σκέφτομαι, αναρωτιέμαι». Ένα μοτίβο για την εξερεύνηση έργων τέχνης και άλλων πραγμάτων με ενδιαφέρον. Υπάρχουν τρία βασικά ερωτήματα για αυτό το μοτίβο:
1. Τι βλέπεις;
2. Τι σκέφτεσαι γι’ αυτό που βλέπεις;
3. Τι είναι αυτό που σε κάνει να αναρωτιέσαι;

1. Τι βλέπεις;        
............................................................................................................
..........................................................................................................
2. Τι σκέφτεσαι γι’ αυτό που βλέπεις;
..................................................................................................
...............................................................................................
......................................................................................................
3. Τι είναι αυτό που σε κάνει να αναρωτιέσαι;
...................................................................................................
...................................................................................................
...............................................................................................
β. Εξ 32, 1-24. Διάβασε το παρακάτω κείμενο και προσπάθησε να το συνδέσεις με τον πίνακα.
«1Όταν οι Ισραηλίτες είδαν ότι ο Μωυσής αργούσε να κατεβεί από το βουνό, μαζεύτηκαν γύρω από τον Ααρών και του έλεγαν: «Σήκω, φτιάξε μας θεούς, που να προπορεύονται στο δρόμο μας, γιατί αυτός ο Μωυσής, ο άνθρωπος που μας έβγαλε από την Αίγυπτο, δεν ξέρουμε τι έγινε». 2Ο Ααρών τούς είπε: «Βγάλτε τα χρυσά σκουλαρίκια που έχουν στ’ αυτιά τους οι γυναίκες σας, οι γιοι σας και οι κόρες σας και φέρτε τα σ’ εμένα». 3Έβγαλαν τότε όλοι τα χρυσά τους σκουλαρίκια και τα έφεραν στον Ααρών. 4Εκείνος τα πήρε και τα έλειωσε, τα έχυσε σ’ ένα καλούπι και έκανε απ’ αυτά ένα άγαλμα μοσχαριού. Φώναξε τότε ο λαός: «Αυτοί είναι οι θεοί σου, Ισραήλ, που σ’ έβγαλαν από την Αίγυπτο!» 5Όταν τα είδε αυτά ο Ααρών, έφτιαξε ένα θυσιαστήριο μπροστά στο είδωλο και έβγαλε διακήρυξη: «Αύριο θα γίνει γιορτή για τον Κύριο». 6Ξύπνησαν, λοιπόν, το πρωί και πρόσφεραν ολοκαυτώματα και θυσίες κοινωνίας· όλοι κάθισαν να φάνε και να πιουν, κι έπειτα σηκώθηκαν και διασκέδαζαν. 7Τότε είπε ο Κύριος στο Μωυσή: «Πήγαινε, κατέβα, γιατί ο λαός που έβγαλες από την Αίγυπτο έπεσε σε μεγάλη αμαρτία. 8Έφυγαν γρήγορα από το δρόμο που τους έδειξα. Έφτιαξαν ένα χυτό μοσχάρι και το προσκύνησαν· θυσίασαν σ’ αυτό και είπαν: “Αυτοί είναι οι θεοί σου, Ισραήλ, που σ’ έβγαλαν από την Αίγυπτο!”»
15Ο Μωυσής γύρισε κι άρχισε να κατεβαίνει από το βουνό, κρατώντας στα χέρια του τις δύο πλάκες του νόμου, γραμμένες κι από τις δυο πλευρές τους. 16Οι πλάκες ήταν έργο του Θεού καθώς και η γραφή, που ήταν χαραγμένη σ’ αυτές. 17Ο Ιησούς άκουσε τη βοή του λαού και είπε στο Μωυσή: «Πολεμική βοή ακούω στο στρατόπεδο». 18Εκείνος απάντησε: «Αυτό δεν είναι ούτε ιαχές νικητών ούτε κραυγές νικημένων. Εγώ ακούω φωνές γιορτής». 19Όταν πλησίασαν στο στρατόπεδο, είδε ο Μωυσής το μοσχάρι και τους χορούς. Τότε φούντωσε ο θυμός του και πέταξε τις πλάκες από τα χέρια του και τις έσπασε στους πρόποδες του βουνού.20Πήρε το μοσχάρι που είχαν φτιάξει οι Ισραηλίτες και το έκαψε στη φωτιά και το κατακομμάτιασε ώσπου να γίνει σκόνη· τη σκόνη αυτή την έριξε στο νερό και τους έδωσε να την πιουν. 21Και είπε στον Ααρών: «Τι σου έκανε αυτός ο λαός και τους παρέσυρες σε μια τόσο μεγάλη αμαρτία;» 22Ο Ααρών απάντησε: «Μη θυμώνεις, κύριέ μου. Ξέρεις ότι ο λαός αυτός είναι κακός.23Αυτοί μου είπαν, “κάνε μας θεούς να προπορεύονται στο δρόμο μας, γιατί αυτός ο Μωυσής, ο άνθρωπος που μας έβγαλε από την Αίγυπτο, δεν ξέρουμε τι απέγινε”. 24Κι εγώ τους είπα, “όποιος έχει χρυσαφικά ας τα βγάλει από πάνω του”. Μου τα ’δωσαν, τα έριξα στη φωτιά και βγήκε αυτό το μοσχάρι».
γ.Πολυέλεος «Δούλοι Κύριον», Ψαλμός 135, ήχος Α' Πέτρου Μπερεκέτου. Ψάλλουν οι πατέρες της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας, του Αγίου Όρους. - Artful thinking - Διδάσκοντας μέσω της τέχνης. Μοτίβo έντεχνου συλλογισμού «ακούγοντας 2 x 5». Πρόσεξε ιδιαίτερα τους στίχους 15 - 18 [1ο αρχείο: μετά το 3:20, 2ο αρχείο: μετά το 3:50]
   
   
   
   
   
πρωτότυπο μετάφραση
13 Κριε, τνομ σουεςτναἰῶνακα τ μνημσυννσουεςγενενκα γενεν.
14τικρινε Κριοςτνλανατο καπ τοςδολοιςατο παρακληθσεται.
15 τ εδωλατν θννργριονκα χρυσον, ργαχειρν νθρπων· 
16 στμα χουσικα ο λαλσουσιν, φθαλμος χουσικα οκ ψονται,
17ταχουσι κα οκ νωτισθσονται, οδ γρ στιπνεμα ντ στματιατν.
18μοιοιατοςγνοιντοο ποιοντεςατ κα πντες οπεποιθτες π᾿ ατος.
19 οκος ᾿Ισραλ, ελογσατετνΚριον·οκος ᾿Ααρν, ελογσατετνΚριον.
20 οκοςΛευ, ελογσατετνΚριον·ο φοβομενοιτνΚριον, ελογσατετνΚριον,
21 ελογητςΚριος κΣιν,  κατοικν Ιερουσαλμ.
13Κύριε, τ’ όνομά σου αιώνιο! Η ανάμνησή σου, Κύριε, από γενιά σ’ άλλη γενιά.
14Αλήθεια, ο Κύριος το λαό του θα δικαιώσει, τους αφοσιωμένους του σπλαχνίζεται.
15Τα είδωλα των εθνικών ασήμι και χρυσάφι, ανθρώπινα κατασκευάσματα.
16Στόμα έχουν αλλά δε μιλούν, μάτια έχουν μα δε βλέπουν.
17Έχουν αυτιά μα δεν ακούν κι ούτε έχουνε πνοή στο στόμα τους.
18Αυτοί που τα κατασκευάζουνε κι όσοι σε κείνα ελπίζουν, όμοιοι μ’ αυτά να γίνουνε.
19Τον Κύριο ευλογήστε, Ισραηλίτες! Ιερείς, απόγονοι του Ααρών,τον Κύριο ευλογήστε!
20Κι εσείς, λευίτες, τον Κύριο ευλογήστε! Όσοι τον Κύριο σέβεστε, τον Κύριο ευλογήστε!
21Απ’ τη Σιών ας ευλογούν τον Κύριο που κατοικεί στην Ιερουσαλήμ!
 
   

ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ
 
   


α. Αναζητήστε σε λεξικά τη σημασία και την ετυμολογία της λέξης «είδωλο».
β. Αναζητήστε και συγκεντρώστε πληροφορίες και υλικό για τον Νάρκισσο και την ιστορία του.