Αυτή η στρατηγική δημιουργήθηκε από τον Edward de Bono και
περιλαμβάνεται στο βιβλίο του '6 Thinking Hats' (τα 6 καπέλα της
σκέψης). Τα 6 καπέλα της σκέψης είναι μια καλή τεχνική, όταν θέλουμε να
προσδιορίσουμε τις επιπτώσεις κάποιας απόφασης, φωτίζοντάς τη από πολλές
οπτικές γωνίες. Τη χρησιμοποιούμε, επίσης, όταν θέλουμε να ενθαρρύνουμε
περαιτέρω σκέψη και προβληματισμό σε ένα θέμα, ή όταν θέλουμε να
εξετάσουμε πώς μπορεί εφαρμοστεί μια ιδέα. Με αυτή την τεχνική μπορούμε
ακόμη να διαπιστώσουμε τις αντιδράσεις των άλλων όταν προσπαθούμε να
εφαρμόσουμε κάτι.
Όταν εξετάζουμε ένα πρόβλημα με την τεχνική των 'Six Thinking Hats' ,
μπορούμε να το λύσουμε εύκολα χρησιμοποιώντας όλες τις δυνατές
προσεγγίσεις, γιατί το πρόβλημα ή η ιδέα που θέλουμε να εφαρμόσουμε
είναι μια μείξη από φιλόδοξα σχέδια, ικανότητες εφαρμογής, ευαισθησία,
δημιουργικότητα και καλή οργάνωση. Γιατί ουσιαστικά αυτό γίνεται με την
εφαρμογή αυτής της τεχνικής: εξετάζουμε όλες τις δυνατές παραμέτρους,
επιστρατεύοντας όλες τις διαθέσιμες δεξιότητες και απόψεις. Έχει
αποδειχθεί, στην πράξη ότι τα σχέδια τα οποία υλοποιούμε, έχοντας
εφαρμόσει αυτή την τεχνική είναι πολύ πιο πετυχημένα και πιο εύκολα
υλοποιήσιμα από άλλα στα οποία απλώς έχουμε απλώς θέσει σε πράξη μια
ιδέα.
Πώς θα χρησιμοποιήσετε αυτή την τεχνική
Κάθε
καπέλο της σκέψης είναι ένας διαφορετικός τρόπος σκέψης. Έτσι μπορούμε
να ωφεληθούμε από μια αντιπαράθεση διαφορετικών απόψεων, όπως συμβαίνει
όταν άνθρωποι με διαφορετική σκέψη και πεποιθήσεις συζητούν ένα θέμα.
Βήμα - βήμα...
1. Το νόημα κάθε καπέλου
Κατ’ αρχάς θα πρέπει να εξηγήσουμε τι αντιπροσωπεύει κάθε καπέλο.
Κατά την άποψή μας, είναι χρήσιμο να κάνετε μια δοκιμή πριν εφαρμόσετε
αυτή την τεχνική στην τάξη σας, γιατί δεν είναι μια απλή τεχνική
δημιουργικής σκέψης.
Καπέλο
|
Ρόλος
|
Χρήση
|
Άσπρο
Με αυτό το καπέλο εστιάζουμε στις διαθέσιμες πληροφορίες.
|
Πληροφορίες
|
Φορώντας
αυτό το καπέλο εξετάζετε τις πληροφορίες που έχετε και βλέπετε τι
μπορείτε να μάθετε από αυτές. Μπορείτε να ψάξετε για επιπλέον
πληροφορίες από τους άλλους.
|
Μαύρο
|
Κρίση
|
Φορώντας
αυτό το καπέλο παίζετε τον «συνήγορο του διαβόλου». Προσπαθείτε να
βρείτε τα αδύνατα σημεία και γενικά τι μπορεί να πάει λάθος.
|
Πράσινο
Με αυτό το καπέλο μπορείτε να βρείτε δημιουργικές λύσεις σε ένα πρόβλημα
|
Δημιουργικότητα
|
Φορώντας
αυτό το καπέλο υιοθετείτε έναν εντελώς ελεύθερο τρόπο σκέψης, όπου δεν
υπάρχει θέση για κριτική. Μπορείτε να σκεφτείτε δημιουργικές λύσεις σε
ένα πρόβλημα, καταθέτοντας πιθανότητες ή ιδέες.
|
Κόκκινο
Με αυτό το καπέλο κοιτάτε τα προβλήματα διαισθητικά, καταθέτοντας αυθόρμητες αντιδράσεις και συναισθήματα.
|
Διαίσθηση
|
Try to think how other people will react emotionally, explaining hunches, feelings, gut senses.
|
Κίτρινο
Με αυτό το καπέλο σκέφτεστε θετικά
|
Αισιοδοξία
|
Φορώντας
αυτό το καπέλο βλέπετε τις θετικές πλευρές και τα οφέλη κάποιας
απόφασης. Είστε θετικός, ενθουσιώδης, ενισχύετε τους άλλους να
συνεχίσουν και τους μεταδίδετε ένα πνεύμα αισιοδοξίας ακόμη και όταν όλα
μοιάζουν ζοφερά. .
|
Μπλε
Με αυτό το καπέλο συντονίζετε συναντήσεις
|
Λογική
|
Φορώντας
αυτό το καπέλο έχετε τον έλεγχο, χρησιμοποιείτε τον κοινό λόγο. Όταν
χρειάζεται συνοχή και οργάνωση είναι το μπλε καπέλο που αναλαμβάνει
ρόλο.
|
2. Πώς θα χρησιμοποιήστε τα καπέλα
Σε μια συζήτηση, όσοι χρησιμοποιούν αυτή τη μέθοδο ξεκινούν
μνημονεύοντας το καπέλο της σκέψης που εκφράζουν. Για παράδειγμα,
παίρνουν τον λόγο ξεκινώντας με τη φράση «Χρησιμοποιώντας το άσπρο
καπέλο, θα ήθελα να ρωτήσω…». Καλό βέβαια είναι να μην το παρακάνουμε,
ξεκινώντας πάντα με αυτή τη φράση όταν θέλουμε να εκπροσωπήσουμε το
άσπρο καπέλο. Η επανάληψη βοηθάει στην τάξη, όταν θέλουμε οι μαθητές να
εξοικειωθούν με αυτή την τεχνική, οπότε η επανάληψη βοηθάει.
Τα καπέλα λειτουργούν μεταφορικά: όταν τα φοράμε, είναι σαν να «καπελώνει» το μυαλό μας ένας συγκεκριμένος τρόπος σκέψης.
Ένα παράδειγμα:
Σκέφτομαι να εισάγω ένα νέο προϊόν στην αγορά. Με το άσπρο καπέλο
αναζητώ όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες, που μπορεί να μου φανούν
χρήσιμες. Με το μαύρο καπέλο σκέφτομαι τα αδύνατα σημεία ή τις δυσκολίες
ενός τέτοιου εγχειρήματος (πχ κρίση στην αγορά). Με το πράσινο καπέλο
σκέφτομαι πώς μπορεί αυτή η ιδέα να έχει την καλύτερη δυνατή εφαρμογή
και απήχηση. Με το κόκκινο καπέλο καταθέτω τη διαίσθησή μου για τις
αντιδράσεις του αγοραστικού κοινού. Με το κίτρινο καπέλο βλέπω όλες τις
θετικές πλευρές της ιδέας μου, ενώ με το μπλε προσπαθώ να βρω τη «χρυσή
τομή» σε όλα τα παραπάνω, να πάρω λογικές αποφάσεις και να οργανώσω τις
ενέργειές μου.
Tα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της τεχνικής είναι:
γρήγορο
|
X
|
χρονοβόρο
|
λογικό
|
X
|
ψυχολογικό
|
ατομικό
|
X
|
ομαδικό
|
Ένα παράδειγμα εφαρμογής και κάποιες ιδέες για την ενίσχυση της
δημιουργικότητας στη σχολική τάξη έδωσε ο ίδιος ο Edward de Bono στο
ετήσιο συνέδριο του eTwinning στην Πράγα το 2009.
Θέλετε να μάθετε περισσότερα; επισκεφτείτε τον παρακάτω δικτυακό τόπο...
http://etwinninguk.typepad.com/etwinning_uk/2009/02/changing-perceptions-de-bono-and-ethinking.html
Αναδημοσίευση - Πηγή: http://users.sch.gr/rmfrentzou/creativity_greek_2/_6_____6_thinking_hats.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.