Ενδοσχολική Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις "Χρήσεις του οπτιακουστικού πολιτισμού"
Αίτηση συμμετοχής:
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dFU2YVlWZTNuZngwZFg3QndweDg4dHc6MA
Χρήσεις του οπτιακουστικού πολιτισμού
Υπεύθυνος του μαθήματος: Αχιλλέας Ντελλής (ΠΕ02)
Περιγραφή
Είναι γενικά παραδεκτό ότι στις αρχές του 21ου αιώνα η οπτικοποίηση (visualitisation) του
πολιτισμού επαναφέρει αρχετυπικές συζητήσεις για το είδος δόμησης της ανθρώπινης διανόησης (η σκέψη δομείται με βάση την εικόνα ή τη λέξη;). Για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας η εικόνα γίνεται μέρος της καθημερινής ζωής (κινητό, ταμπλέτες, Διαδίκτυο), πράγμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του ανθρώπου με αυτήν και ειδικά του εφήβου που καλείται να ζήσει σε ένα τέτοιο εικονιστικό περιβάλλον. Το ελληνικό σχολείο, συνεχίζοντας την καταστατική αρχή ίδρυσης
του νεοελληνικού κράτους, προτάσσει τον λόγο παρά την εικόνα. Αυτό διαπιστώνεται κυρίως, αλλά όχι μόνον, στις ανθρωπιστικές επιστήμες και τα μαθήματα (Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία). Η εικόνα, εξοβελισμένη από το ωρολόγιο πρόγραμμα ως τις αρχές του 21ουαιώνα, εισέβαλε ορμητικά με τα νέα προγράμματα σπουδών (κριτικός πολιτισμός, πολυτροπικότητα) που υιοθέτησαν λάθρα μια
μη αναστρέψιμη κατεύθυνση του πολιτισμού (οπτικοποίηση).
Υπεύθυνος του μαθήματος: Αχιλλέας Ντελλής (ΠΕ02)
Περιγραφή
Είναι γενικά παραδεκτό ότι στις αρχές του 21ου αιώνα η οπτικοποίηση (visualitisation) του
πολιτισμού επαναφέρει αρχετυπικές συζητήσεις για το είδος δόμησης της ανθρώπινης διανόησης (η σκέψη δομείται με βάση την εικόνα ή τη λέξη;). Για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας η εικόνα γίνεται μέρος της καθημερινής ζωής (κινητό, ταμπλέτες, Διαδίκτυο), πράγμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του ανθρώπου με αυτήν και ειδικά του εφήβου που καλείται να ζήσει σε ένα τέτοιο εικονιστικό περιβάλλον. Το ελληνικό σχολείο, συνεχίζοντας την καταστατική αρχή ίδρυσης
του νεοελληνικού κράτους, προτάσσει τον λόγο παρά την εικόνα. Αυτό διαπιστώνεται κυρίως, αλλά όχι μόνον, στις ανθρωπιστικές επιστήμες και τα μαθήματα (Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία). Η εικόνα, εξοβελισμένη από το ωρολόγιο πρόγραμμα ως τις αρχές του 21ουαιώνα, εισέβαλε ορμητικά με τα νέα προγράμματα σπουδών (κριτικός πολιτισμός, πολυτροπικότητα) που υιοθέτησαν λάθρα μια
μη αναστρέψιμη κατεύθυνση του πολιτισμού (οπτικοποίηση).
Αυτή η αλλαγή παραδείγματος φέρνει αντιμέτωπους τους εκπαιδευτικούς με σημαντικές τροποποιητικές ανακατευθύνσεις τόσο σε προσωπικό όσο και επίπεδο Προγράμματος Σπουδών. Το
τελευταίο καθώς διακρίνεται από αποσπασματικότητα και αντιφατικότητα οδηγεί τον έλληνα δάσκαλο στη διατήρηση μιας συζήτησης που ο Σεφέρης αποκαλεί ως το αυτοδίδακτο του Έλληνα, να καλείται δηλαδή ο δάσκαλος να εφευρίσκει τρόπους εμπλουτισμού του μαθήματος κατά μόνας.
Στόχοι
Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας σκοπό έχει
«την κριτική αγωγή στον σύγχρονο πολιτισμό» και, με βάση αυτή την κατεύθυνση, δομείται
αυτή η επιμόρφωση. Με αυτήν την οπτική, γενικός στόχος είναι η εμπέδωση στον μαθητή
ότι ο πολιτισμός είναι ενιαίος, κατά πώς μας έδειξε ο Northrop Frye στην Ανατομία της Κριτικής
από το 1957.
τελευταίο καθώς διακρίνεται από αποσπασματικότητα και αντιφατικότητα οδηγεί τον έλληνα δάσκαλο στη διατήρηση μιας συζήτησης που ο Σεφέρης αποκαλεί ως το αυτοδίδακτο του Έλληνα, να καλείται δηλαδή ο δάσκαλος να εφευρίσκει τρόπους εμπλουτισμού του μαθήματος κατά μόνας.
Στόχοι
Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας σκοπό έχει
«την κριτική αγωγή στον σύγχρονο πολιτισμό» και, με βάση αυτή την κατεύθυνση, δομείται
αυτή η επιμόρφωση. Με αυτήν την οπτική, γενικός στόχος είναι η εμπέδωση στον μαθητή
ότι ο πολιτισμός είναι ενιαίος, κατά πώς μας έδειξε ο Northrop Frye στην Ανατομία της Κριτικής
από το 1957.
Οι επιμέρους στόχοι/θέματα αυτής της σύντομης επιμόρφωσης είναι:
•Η αριστοτελική αφήγηση δομείται με συγκεκριμένες αρχές που μπορεί να εντοπιστούν σε ένα μυθιστόρημα, διήγημα ή κινηματογραφικό έργο
•Πώς μπορεί να προσεγγιστούν οι χαρακτήρες στα αφηγηματικά έργα (λογοτεχνία, θέατρο,κινηματογράφος)
•Τα είδη (πχ παρωδία, ρομάντζο) διατρέχουν οριζόντια την τέχνη
Προαπαιτούμενα
Δεν υπάρχει κάποια προϋπόθεση.
Αριθμός συμμετεχόντων
20
Περιεχόμενο επιμόρφωσης
Κάθε συνάντηση διαρκεί δύο διδακτικές ώρες
•Η αριστοτελική αφήγηση δομείται με συγκεκριμένες αρχές που μπορεί να εντοπιστούν σε ένα μυθιστόρημα, διήγημα ή κινηματογραφικό έργο
•Πώς μπορεί να προσεγγιστούν οι χαρακτήρες στα αφηγηματικά έργα (λογοτεχνία, θέατρο,κινηματογράφος)
•Τα είδη (πχ παρωδία, ρομάντζο) διατρέχουν οριζόντια την τέχνη
Προαπαιτούμενα
Δεν υπάρχει κάποια προϋπόθεση.
Αριθμός συμμετεχόντων
20
Περιεχόμενο επιμόρφωσης
Κάθε συνάντηση διαρκεί δύο διδακτικές ώρες
Ημερομηνίες
Ώρα 18.00 και κάθε Πέμπτη τις εξής ημερομηνίες:
27/3, 3/4, 10/4, 8/5, 15/5, 22/5
Εκτιμώμενος χρόνος εργασίας
Έξι δίωρες συναντήσεις. Σύνολο: 12 ώρες.
Χώρος διεξαγωγής της επιμόρφωσης
Το 1ο Πρότυπο Πειραματικό ΓΕΛ Αθηνών -Γεννάδειο
Ώρα 18.00 και κάθε Πέμπτη τις εξής ημερομηνίες:
27/3, 3/4, 10/4, 8/5, 15/5, 22/5
Εκτιμώμενος χρόνος εργασίας
Έξι δίωρες συναντήσεις. Σύνολο: 12 ώρες.
Χώρος διεξαγωγής της επιμόρφωσης
Το 1ο Πρότυπο Πειραματικό ΓΕΛ Αθηνών -Γεννάδειο
Περισσότερες πληροφορίες: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25836520/3_9.pdf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.