Επίλεκτη παρθένα "θυσία" στη θεότητα Κάλι
Η ανήλικη «ζωντανή θεά» λατρεύεται από πολλούς ινδουιστές και βουδιστές του Νεπάλ ως η ενσάρκωση της πανίσχυρης θεότητας Κάλι
Η ανήλικη «ζωντανή θεά», κρυμμένη πίσω από βαρύ μακιγιάζ, κάθεται αναπαυτικά στον ξύλινο θρόνο της κοιτάζοντας ανέκφραστα τους πιστούς να εναποθέτουν με σεβασμό λουλούδια και χρήματα στα πόδια της, γυρεύοντας εναγωνίως ένα βλέμμα της. Κάθε ματιά και κάθε κίνηση της 10χρονης Kumari, Samita Bajracharya, που λατρεύεται από πολλούς ινδουιστές και βουδιστές του Νεπάλ ως η ενσάρκωση της πανίσχυρης θεότητας Κάλι, ερμηνεύεται ως σημάδι τύχης ή κακοτυχίας. Η Kumari, παρθένα στη γλώσσα του Νεπάλ, είναι καταδικασμένη να
απαρνηθεί την παιδικότητά της.
Η θεά της ευημερίας, ντυμένη με μια χρυσοκόκκινη, περίτεχνη, παραδοσιακή φορεσιά, έδωσε την ευλογία της για καλή σοδειά, την τελευταία μέρα του ετήσιου Φεστιβάλ Rato Machindranath, στην πόλη Jwalakhel. Προστατευμένη στην αγκαλιά ενός ιερέα, «έφτασε» προσεκτικά μέχρι το θρόνο της, ώστε τα ιερά πόδια της να μην αγγίξουν το βρόμικο έδαφος, μήνυμα ιδιαίτερα δυσοίωνο για τους φτωχούς γεωργούς.
Η επιλογή της Samita ως της ιδανικής ενσάρκωσης της θεάς Κάλι δεν ήταν τυχαία, αφού οι «φύλακες» του περίτεχνου ξύλινου ναού όπου ζει είχαν αρχίσει από πολύ νωρίς τη μυστική διαδικασία εύρεσής της. Η αρχαία θρησκευτική παράδοση, που θέλει τη θεά Kumari να «φιλοξενείται», κάθε 12 χρόνια, στο σώμα ενός κοριτσιού που κατάγεται από το γένος των αρχαίων ευγενών Σάκια, είχε βρει στο πρόσωπο της Samita την τέλεια εκπρόσωπο της «ζωντανής θεάς». Οι ιερείς είχαν μελετήσει προσεκτικά το ωροσκόπιό της μαζί μ' εκείνο των κοριτσιών που είχαν γεννηθεί τη «σωστή» χρονιά. Ωστόσο, έπρεπε να φτάσει μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών, για να γίνει η τελική επιλογή.
Η τετράχρονη Samita έπρεπε να περάσει μαζί με τις συνομήλικες συνυποψήφιές της πρώτα μια σειρά 32 δοκιμασιών, με κορυφαία στιγμή τη θυσία δεκάδων ταύρων μπροστά στα μάτια τους. Η μικρή Samita αποδείχτηκε ιδιαίτερα θαρραλέα και δεν έκλαψε μπροστά στο αιματηρό θέαμα. Τα τέλεια χαρακτηριστικά της, με τη χρυσαφένια επιδερμίδα που δεν είχε ποτέ τραυματιστεί ώστε να χυθεί σταγόνα αίμα από το σώμα της, ήταν το «διαβατήριο» για να της δοθεί το χρίσμα. Είχε γεννηθεί η «ζωντανή θεά» Kumari! Από εκείνη τη στιγμή εγκατέλειψε τα εγκόσμια, τέθηκε υπό την προστασία του ιερατείου κι άρχισε να εμφανίζεται δημόσια σε θρησκευτικές γιορτές, μόνο 13 φορές το χρόνο.
Η προδιαγεγραμμένη μοίρα της είναι αντίστοιχη με εκείνη των προκατόχων της. Θα παραμείνει εσώκλειστη μέχρι την εφηβεία, ηλικία - ορόσημο για μια Kumari. Αυτομάτως, θα θεωρηθεί τελετουργικά ακάθαρτη και θα χάσει τη θεϊκή ιδιότητα μόλις αρχίσει η έμμηνος ρύση της. Το 12χρονο κορίτσι θα υποχρεωθεί να εγκαταλείψει το ναό και να δώσει τη σκυτάλη στην επόμενη «ζωντανή θεά». Η επιστροφή στην οικογένειά της, ωστόσο, θα σηματοδοτήσει μια ζωή δύσκολη για τη Samita στα επόμενα χρόνια. Η νεαρή κοπέλα, που μέχρι τότε ζει μια ιδιαίτερα προστατευμένη και περιορισμένη ζωή, αφού δεν της επιτρέπεται να πηγαίνει στο σχολείο, να παίζει έξω ή ακόμη και να αγγίζει τους φίλους της, θα κληθεί ν' αντιμετωπίσει τη σκληρή καθημερινότητα μιας κοινής θνητής, ψάχνοντας εναγωνίως σύζυγο, ο οποίος θα παραβλέψει την παράδοση και τις δεισιδαιμονίες που θέλουν τους άντρες που παντρεύονται μια πρώην Kumari να πεθαίνουν νωρίς
.
Αντιδράσεις
Η καταπάτηση των δικαιωμάτων των μικρών κοριτσιών που δε ζουν μια φυσιολογική παιδική ηλικία έχει αποτελέσει πολλές φορές θέμα συζήτησης. Οι ένθερμοι υποστηρικτές του θεσμού απαντούν ότι οι γονείς είναι ελεύθεροι να αποφασίσουν εάν θέλουν η κόρη τους να υπηρετήσει ως Kumari, τονίζοντας ότι η μικρή λαμβάνει επίδομα από το κράτος εφ' όρου ζωής. Ωστόσο, το 2008 το Ανώτατο Δικαστήριο του Νεπάλ απαίτησε από την κυβέρνηση να νομοθετήσει σχετικά με την προστασία των δικαιωμάτων των Kumari, αφού το μακραίωνο έθιμο της λατρείας μιας παρθένου, ως ζώσας θεότητας, παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα.
πηγή http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=9&artid=143432
Η ανήλικη «ζωντανή θεά», κρυμμένη πίσω από βαρύ μακιγιάζ, κάθεται αναπαυτικά στον ξύλινο θρόνο της κοιτάζοντας ανέκφραστα τους πιστούς να εναποθέτουν με σεβασμό λουλούδια και χρήματα στα πόδια της, γυρεύοντας εναγωνίως ένα βλέμμα της. Κάθε ματιά και κάθε κίνηση της 10χρονης Kumari, Samita Bajracharya, που λατρεύεται από πολλούς ινδουιστές και βουδιστές του Νεπάλ ως η ενσάρκωση της πανίσχυρης θεότητας Κάλι, ερμηνεύεται ως σημάδι τύχης ή κακοτυχίας. Η Kumari, παρθένα στη γλώσσα του Νεπάλ, είναι καταδικασμένη να
απαρνηθεί την παιδικότητά της.
Η θεά της ευημερίας, ντυμένη με μια χρυσοκόκκινη, περίτεχνη, παραδοσιακή φορεσιά, έδωσε την ευλογία της για καλή σοδειά, την τελευταία μέρα του ετήσιου Φεστιβάλ Rato Machindranath, στην πόλη Jwalakhel. Προστατευμένη στην αγκαλιά ενός ιερέα, «έφτασε» προσεκτικά μέχρι το θρόνο της, ώστε τα ιερά πόδια της να μην αγγίξουν το βρόμικο έδαφος, μήνυμα ιδιαίτερα δυσοίωνο για τους φτωχούς γεωργούς.
Η επιλογή της Samita ως της ιδανικής ενσάρκωσης της θεάς Κάλι δεν ήταν τυχαία, αφού οι «φύλακες» του περίτεχνου ξύλινου ναού όπου ζει είχαν αρχίσει από πολύ νωρίς τη μυστική διαδικασία εύρεσής της. Η αρχαία θρησκευτική παράδοση, που θέλει τη θεά Kumari να «φιλοξενείται», κάθε 12 χρόνια, στο σώμα ενός κοριτσιού που κατάγεται από το γένος των αρχαίων ευγενών Σάκια, είχε βρει στο πρόσωπο της Samita την τέλεια εκπρόσωπο της «ζωντανής θεάς». Οι ιερείς είχαν μελετήσει προσεκτικά το ωροσκόπιό της μαζί μ' εκείνο των κοριτσιών που είχαν γεννηθεί τη «σωστή» χρονιά. Ωστόσο, έπρεπε να φτάσει μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών, για να γίνει η τελική επιλογή.
Η τετράχρονη Samita έπρεπε να περάσει μαζί με τις συνομήλικες συνυποψήφιές της πρώτα μια σειρά 32 δοκιμασιών, με κορυφαία στιγμή τη θυσία δεκάδων ταύρων μπροστά στα μάτια τους. Η μικρή Samita αποδείχτηκε ιδιαίτερα θαρραλέα και δεν έκλαψε μπροστά στο αιματηρό θέαμα. Τα τέλεια χαρακτηριστικά της, με τη χρυσαφένια επιδερμίδα που δεν είχε ποτέ τραυματιστεί ώστε να χυθεί σταγόνα αίμα από το σώμα της, ήταν το «διαβατήριο» για να της δοθεί το χρίσμα. Είχε γεννηθεί η «ζωντανή θεά» Kumari! Από εκείνη τη στιγμή εγκατέλειψε τα εγκόσμια, τέθηκε υπό την προστασία του ιερατείου κι άρχισε να εμφανίζεται δημόσια σε θρησκευτικές γιορτές, μόνο 13 φορές το χρόνο.
Η προδιαγεγραμμένη μοίρα της είναι αντίστοιχη με εκείνη των προκατόχων της. Θα παραμείνει εσώκλειστη μέχρι την εφηβεία, ηλικία - ορόσημο για μια Kumari. Αυτομάτως, θα θεωρηθεί τελετουργικά ακάθαρτη και θα χάσει τη θεϊκή ιδιότητα μόλις αρχίσει η έμμηνος ρύση της. Το 12χρονο κορίτσι θα υποχρεωθεί να εγκαταλείψει το ναό και να δώσει τη σκυτάλη στην επόμενη «ζωντανή θεά». Η επιστροφή στην οικογένειά της, ωστόσο, θα σηματοδοτήσει μια ζωή δύσκολη για τη Samita στα επόμενα χρόνια. Η νεαρή κοπέλα, που μέχρι τότε ζει μια ιδιαίτερα προστατευμένη και περιορισμένη ζωή, αφού δεν της επιτρέπεται να πηγαίνει στο σχολείο, να παίζει έξω ή ακόμη και να αγγίζει τους φίλους της, θα κληθεί ν' αντιμετωπίσει τη σκληρή καθημερινότητα μιας κοινής θνητής, ψάχνοντας εναγωνίως σύζυγο, ο οποίος θα παραβλέψει την παράδοση και τις δεισιδαιμονίες που θέλουν τους άντρες που παντρεύονται μια πρώην Kumari να πεθαίνουν νωρίς
.
Αντιδράσεις
Η καταπάτηση των δικαιωμάτων των μικρών κοριτσιών που δε ζουν μια φυσιολογική παιδική ηλικία έχει αποτελέσει πολλές φορές θέμα συζήτησης. Οι ένθερμοι υποστηρικτές του θεσμού απαντούν ότι οι γονείς είναι ελεύθεροι να αποφασίσουν εάν θέλουν η κόρη τους να υπηρετήσει ως Kumari, τονίζοντας ότι η μικρή λαμβάνει επίδομα από το κράτος εφ' όρου ζωής. Ωστόσο, το 2008 το Ανώτατο Δικαστήριο του Νεπάλ απαίτησε από την κυβέρνηση να νομοθετήσει σχετικά με την προστασία των δικαιωμάτων των Kumari, αφού το μακραίωνο έθιμο της λατρείας μιας παρθένου, ως ζώσας θεότητας, παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα.
πηγή http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=9&artid=143432
Αναδημοσίευση: http://theologosgr.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.