Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2012

Δεν ξέρω τι είναι...

Δεν ξέρω τι είναι,
Ούτε πώς φτάνει,
Ούτε τι χρώμα έχουν οι μέρες όταν έρχεται
Δεν είμαι ο μόνος
το είδανε κι άλλοι
Να μπαίνει μέσα στα νερά και να μη βρέχεται.

Μην το μαλώσεις,
Μην το ζορίσεις,
Σήκω απ΄ το πιάνο, βγες μια βόλτα, αναστέναξε
Σαν περιστέρι
Είχε καθίσει
Απάνω σου όταν σε βαφτίζαν, αλλά πέταξε.

Το πλήθος βλέπει
Μόνο τον χρόνο
Που τα μωρά του βγαίνουν βόλτα με τον διάβολο
Με πιάνει ζάλη
Μα βλέπω μόνο
Να `ρχεσαι απλά και να μου ξαναφεύγεις αύριο.

Δεν ξέρω τι είσαι,
Ούτε ως πού φτάνεις,
Ούτε τι χρώμα έχουν οι μέρες όταν έρχεσαι
Δεν είμαι ο μόνος
σε είδανε κι άλλοι
Να μπαίνεις μέσα στα νερά και να μη βρέχεσαι.

Στίχοι:
Φοίβος Δεληβοριάς
Μουσική:
Φοίβος Δεληβοριάς

Zaz: «Je Veux» («Θέλω»)





 ΕΝΑΣ ΑΚΟΜΑ ΥΜΝΟΣ ΣΕ ΟΤΙ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΥΜΝΕΙΤΑΙ ...
δηλαδή, ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ, ΕΝ ΕΤΑΙΡΑ ΜΟΡΦΗ ...(Για το σχόλιο:Διονύσης Παπαχριστοδούλου)


Zaz: «Je Veux» («Θέλω»)
«Δόστε μου μια σουίτα στο Ριτζ,
δεν τη θέλω!

Κοσμήματα από του CHANEL,
δεν τα θέλω!
Δόστε μου μια λιμουζίνα,
τί να τη κάνω; papalapapapala
Προσφέρτε μου προσωπικό (υπηρέτες),
τί να το κάνω;
Μια βίλλα στο Νεφσατέλ,
δεν μου κάνει.
Προσφέρτε μου τον πύργο του Άιφελ,
τί να τον κάνω; papalapapapala

Θέλω αγάπη, χαρά, καλή διάθεση, τα λεφτά σας δεν θα μου δόσουν ευτυχία, εγώ θέλω να βάλω το χέρι στη καρδιά papalapapapala ας πάμε μαζί, να βρω την ελευθερία μου, ξεχάστε λοιπόν όλα τα κλισέ σας, καλώς ήρθατε στη δική μου πραγματικότητα.

Βαρέθηκα τους καλούς σας τρόπους,
είναι too much για μένα!
Τρώω με τα χέρια και αυτή είμαι!
Μιλάω δυνατά και είμαι ειλικρινής,
συγνώμη!
Τέρμα η υποκρισία,
γουστάρω να «την κάνω»!
Βαρέθηκα τις ξύλινες γλώσσες!
Κοιτάξτε με,
δεν θέλω τους καλούς σας τρόπους,
αυτή είμαιαιαιαιαιαιαι (αυτή είμαιαιαι) papalapapapala

Θέλω αγάπη, χαρά, καλή διάθεση, τα λεφτά σας δεν θα μου δόσουν ευτυχία, εγώ θέλω να βάλω το χέρι στη καρδιά papalapapapala ας πάμε μαζί, να βρω την ελευθερία μου, ξεχάστε λοιπόν όλα τα κλισέ σας, καλώς ήρθατε στη δική μου πραγματικότητα.



Ευχαριστώ το Διονύση Παπαχριστοδούλου για τα πανέμορφα τραγούδια .....που δεν γνώριζα καν....!!!

Σε θέλω.....

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ.
ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΑΚΟΥΩ ΑΥΤΟ ΤΟ ΦΟΒΕΡΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΜΟΥ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ (σε μένα και σε ΚΑΘΕ ΑΝΘΡΩΠΟ)! (Για το σχόλιο:Διονύσης Παπαχριστοδούλου)

Κι αν είν' τ' αστέρια σου πεσμένα στη γη
και οι νύχτες σου εκλιπαρούν την αυγή
κι όλα όσα αγάπησες μια σκάρτη ζαριά

κι ο μόνος φίλος που έχεις η μοναξιά

Εγώ σε θέλω ναι σε θέλω σε θέλω
Με σκισμένα πανιά
Με κομμένα φτερά εγώ σε θέλω

Κι αν όλοι γύρω σου φτιαχτήκαν κι εσύ
Ψάχνεις στην έρημο για κάποιο νησί
Χωρίς πυξίδα στο πουθενά
Πάνω που κέρδιζες χαμένος ξανά

Εγώ σε θέλω ναι σε θέλω σε θέλω
Με σκισμένα πανιά
Με κομμένα φτερά εγώ σε θέλω

Κι αν τα τραγούδια σου κατάπιε η σιωπή
Και βρήκες του έρωτα την πόρτα κλειστή
Μ' ένα αποτσίγαρο μαύρα γυαλιά
Θεός και δαίμονας και μόνος ξανά

Εγώ σε θέλω ναι σε θέλω σε θέλω
Με σκισμένα πανιά
Με κομμένα φτερά εγώ σε θέλω

Κι αν σου τελειώσαν οι ευχές και τα θα
Κι ο δρόμος σ' έβγαλε στο δρόμο ξανά
Κι άμα δε βρίσκεις ούτε λέξη να πεις
Κι ούτε ένα όνειρο για να πιαστείς

Εγώ σε θέλω ναι σε θέλω σε θέλω
Με σκισμένα πανιά
Με κομμένα φτερά εγώ σε θέλω
Σε θέλω σε θέλω ...

Στίχοι: Γιώργος Μίχας
Μουσική: Γιώργος Μίχας
Πρώτη εκτέλεση: Θεοδοσία Τσάτσου

Θεολογικές Καταθέσεις...: 1η Δεκεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα κατά του Aids

Θεολογικές Καταθέσεις...: 1η Δεκεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα κατά του Aids: 1 η Δεκεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα κατά του Aids          Πέρυσι τέτοια εποχή ανακοινώθηκε η είδηση ότι γεννήθηκε το πρώτο μωρό φορέ...

7. Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων



6 Η μεταστροφή του Παύλου

α. Σαούλ, ο Φαρισαίος διώκτης των Χριστιανών


Η ζωή του

  • Γεννήθηκε στην Ταρσό της Κιλικίας μεταξύ του 5 και 15 μ.Χ
 
  • Οι γονείς του ήταν Ιουδαίοι και ο πατέρας του είχε αποκτήσει τη ρωμαϊκή υπηκοότητα, την οποία κληρονόμησε και ο ίδιος
  • Ανατράφηκε σύμφωνα με τις ιουδαϊκές θρησκευτικές παραδόσεις, διδάχθηκε όμως και την ελληνική γλώσσα και φιλοσοφία.
  • Σπούδασε στα Ιεροσόλυμα κοντά στο φημισμένο νομοδιδάσκαλο Γαμαλιήλ
  • Διακρίθηκε για την εχθρότητά του΄κατά των Χριστιανών.
  • Ήταν παρών στο λιθοβολισμό τόυ Στέφανου
  • Είχε δύο ονόματα: Το ένα εβραϊκό: Σαούλ ή Σαύλος και το άλλο Ρωμαϊκό: Παύλος. 

β) Ο διώκτης γίνεται Χριστιανός: Η μεταστροφή του Σαούλ και η αρχή της δημόσιας δράσης του

Ο Παύλος ήταν τόσο φανατισμένος κατά των Χριστιανών, που όταν μαθαίνει, ότι κάποιοι Χριστιανοί έχουν φύγει από τα Ιεροσόλυμα και έχουν βρει καταφύγιο στη Δαμασκό της Συρίας, ζητά άδεια, να πάει εκεί, για να τους συλλάβει. Στο δρόμο όμως για τη Δαμασκό συμβαίνει το γεγονός της μεταστροφής του Σαούλ. 


 (μεταστροφή η : 1. αλλαγή κατεύθυνσης, πορείας: ~ του ανέμου. || ~ της τύχης. 2. αλλαγή γνώμης, αντίληψης, στάσης κτλ., ιδίως ενός ανθρώπινου συνόλου, προς άλλη κατεύθυνση: Οι τελευταίες εκλογές έδειξαν σοβαρή ~ του εκλογικού σώματος προς το κέντρο. Aιφνίδια / ριζική ~ της κοινής γνώμης.)

Δείτε εδώ βίντεο που αφορά το ταξίδι του Σαύλου προς τη Δαμασκό

Μετά τη μεταστροφή του γεννιέται ένας νέος άνθρωπος: ο Απόστολος Παύλος.
  • Τυφλός οδηγείται στη Δαμασκό, όπου βαπτίζεται από τον Ανανία και αφού βρει το φως του διδάσκει στις συναγωγές της Δαμασκού, ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο αληθινός Υιός του Θεού.
  • Προκαλεί την οργή των Ιουδαίων, γι' αυτό οι Χριστιανοί της Δαμασκού αναγκάζονται, να τον φυγαδεύσουν από τα τείχη της πόλης μέσα σε ένα καλάθι.
  • Αποσύρεται στην έρημο της Ιουδαίας και προετοιμάζεται για το έργο που του έχει ανατεθεί, να κηρύξει στους εθνικούς τη νέα πίστη.
  • Επιστρέφει στη Δαμασκό και κηρύττει για 3 χρόνια στις συναγωγές της
  • Ταξιδεύει στα Ιεροσόλυμα όπου εκεί γνωρίζεται με τον Πέτρο και τον Ιάκωβο, αλλά επειδή κινδύνευε η ζωή του οι Χριστιανοί τον φυγάδευσαν.
  • Καταφεύγει στην περιοχή της Συρίας και της Κιλικίας (Ταρσός) ,όπου και παραμένει μέχρι το 47 μ.Χ.


γ) Η πρώτη ιεραποστολική δράση του Παύλου στην Κύπρο και τη Μ. Ασία

Δείτε εδώ βίντεο με τις πόλεις που επισκέφθηκε Παύλος με το Βαρνάβα στη Α΄ Αποστολική περιοδεία 
 


 
Διάρκεια Α΄  Αποστολικής περιοδείας: 47μ.Χ -49μ.Χ
Πρόσωπα που συμμετέχουν: Παύλος, Βαρνάβας, Μάρκος
Σκοπός: Η διάδοση του Ευαγγελίου στους εθνικούς της Μ. Ασίας
Μέθοδος: Δίδασκαν πρώτα στη Συναγωγή προς τους Ιουδαίους και μετά προς τους ειδωλολάτρες
Σταθμοί της περιοδείας
 Κύπρος
  •  (Πάφος .....βαπτίζεται ο Ρωμαίος ανθύπατος Σέργιος Παύλος)
 Μ. Ασία:
  • Πέργη Παμφυλίας
  • Αντιόχεια Πισιδίας (Ο Παύλος κήρυξε την Ανάσταση του Χριστού και η διδασκαλία του προκάλεσε το ενδιαφέρον τόσο των Ιουδαίων όσο και των εθνικών, όμως η συγκέντρωση πολλών εθνικών στο κήρυγμα του Παύλου προκάλεσε την οργή των Ιουδαίων και το διωγμό των Αποστόλων).
  •  Ικόνιο (γίνονται ταραχές από τους Ιουδαίους και οι Απόστολοι αναγκάστηκαν να φύγουν.Εκεί μαρτύρησε η Αγία Θέκλα, που έγινε η πρώτη γυναίκα μάρτυρας του Χριστιανισμού).
  •  ΄Λύστρα (στα Λύστρα ζούσαν πολλοί εθνικοί, που λάτρευαν ιδιαιτέρως το Δία και τον Ερμή. Όταν θεράπευσαν έναν τυφλό εκ γενετής τους πέρασαν για θεούς και θέλησαν, να τους προσφέρουν θυσίες. Όταν ο Παύλος αντέδρασε τους λιθοβόλησαν και τους πέταξαν έξω από την πόλη)
  •  Δέρβη (υπήρξε ο τελευταίος σταθμός της Α΄ Αποστολικής περιοδείας)     Αποτελέσματα Α΄ Αποστολικής περιοδείας
  • Άνοιγμα του Χριστιανισμού στους εθνικούς.
  • Συγκροτήθηκαν τοπικές εκκλησίες κυρίως από εθνικούς 
  • Η Εκκλησία ξεφεύγει από τα στενά πλαίσια του ιουδαϊκού κόσμου και γίνεται Οικουμενική. 

Βίντεο που αφορούν τον Απόστολο Παύλο

Και μετα από όλα αυτά μια αξιολόγηση!

Θέλεις να λύσεις κι ενα σταυρόλεξο; (και μη ξεχνάς: στη σελίδα που σου ανοίγει πατάς download για να δεις και να λύσεις το σταυρόλεξο)

Με αφορμή τη μεταστροφή του Απ. Παύλου δείτε και μια σύγχρονη αλλαγή πλεύσης!

http://proskynitis.blogspot.gr/2012/10/blog-post_8847.html?spref=fb

"Καινή ζωή"




 Μια ταινία μικρού μήκους με τίτλο "Καινή ζωή" με θέμα την Εκκλησία και την προσφορά της στον κόσμο.
"Εκκλησία είμαστε όλοι. Προσφέρουμε βοήθεια όχι επειδή θέλουμε να είμαστε καλοί άνθρωποι, αλλά γιατί αυτό είναι
μια φυσική μας αντίδραση, όπως η αναπνοή"
 



Ο Ιησούς ως διδάσκαλος: εισαγωγή στις Παραβολές

Οι άνθρωποι τρέχουν να ακούσουν τον Ιησού ....μερικοί εκφράζουν πολύ δυνατά τον ενθουσιασμό τους ( όπως η γυναίκα που είπε: " χαρά στη μάνα που σε γέννησε και σε θήλασε!!!"Και οι στρατιώτες  μαγεύονται τόσο πολύ από τα λόγια του Ιησού ώστε δεν τους κάνει η καρδιά να συλλάβουν έναν τέτοιο άνθρωπο.... Γιατί όμως οι άνθρωποι μαγεύονται τόσο πολύ από τα λόγια του Ιησού;
- Ο Ιησούς δεν δίδασκε όπως οι γραμματείς , αλλά με αυθεντία. Οι Γραμματείς δίδασκαν σ΄έναν ορισμένο τόπο όπως η συναγωγή και σε καλλιεργημένους ανθρώπους. Όμως ο Ιησούς δίδασκε παντού και είχε ακροατές του κάθε λογής ανθρώπους. ( Μάλιστα πολλούς από αυτούς οι Γραμματείς τους περιφρονούσαν και ήταν σκληροί μαζί τους)
- Οι Γραμματείες έλεγαν συνεχώς τα ίδια και τα ίδια πράγματα, επαναλάμβαναν δηλαδή τις παλιές ερμηνείες του Νόμου. Όμως ο Ιησούς έλεγε καινούρια πράγματα: το μήνυμα για τη Βασιλεία του Θεού.
Και παρ΄όλο που τα λόγια του Χριστού έχουν κύρος, δύναμη και αυθεντία αυτό δεν τον εμπόδιζε να μιλάει στους ανθρώπους με θαυμαστή απλότητα όπως δείχνουν οι παραβολές.
Οι παραβολές ήταν ιστορίες που έχουν σχέση με την καθημερινή ζωή των ανθρώπων της εποχής του Χριστού : ποιμένες, γεωργούς, εμπόρους).Ήταν όμορφες ιστορίες οι οποίες αποτυπώνονταν εύκολα στο μυαλό των ακροατών και μέσα από αυτές μπορούσε ο Ιησούς να εκφράσει μεγάλες αλήθειες.
Ας δούμε μια από αυτές τις παραβολές: 


 

(Με υλικό από το βιβλίο: Ιστορίες της Βίβλου για παιδιά)

11. Ο Ιησούς και οι μαθητές του

ΟΙ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

Ο Ιησούς μεγάλωσε στη Γαλιλαία, όπου υπήρχε μια μεγάλη και όμορφη λίμνη. Η λίμνη της Γαλιλαίας ονομαζόταν και :"Λίμνη της Γενησαρέτ", "Θάλασσα της Γαλιλαίας" ή "της Τιβεριάδας"
Εκεί ξεκίνησε το έργο που του είχε αναθέσει ο Θεός.

Κάποιο δειλινό ό Ιησούς ανέβηκε σε ένα βουνό μόνος του για να προσευχηθει.
Από ψηλή η θέα της λίμνης ήταν υπέροχη και τα αστέρια του ουρανού είχαν αρχίσει σιγά-σιγά να ανάβουν το δειλό τους φως, κάνοντας τη  νύχτα κατανυκτική. Ο Ιησούς έμεινε όλο το βράδυ στο βουνό και προσευχόταν.

Την άλλη μέρα κατεβαίνοντας από το βουνό, τον περίμεναν στην όχθη της λίμνης Γενησαρέτ διάφοροι μαθητές του. Ήταν ψαράδες, γεωργοί, οικοδόμοι, μαραγκοί - άνθρωποι με αγαθή διάθεση και καθαρή καρδιά. Τον καλωσόρισαν και κάθισαν μαζί του στις όχθες της λίμνης.

Ο Ιησούς άρχισε να τους μιλά και μετα από λίγο τους ανακοίνωσε πως θα διάλεγε δώδεκα από αυτούς για να γίνουν οι ξεχωριστοί μαθητές του - αυτοί που θα στέλνοταν να κηρύξουν το Ευαγγέλιο της Βασιλείας, αυτοί που θα αξιωνόνταν τη δύναμη και την εξουσία να θεραπεύουν τις ασθένειες και να διώχνουν τα δαιμόνια .

"Δώδεκα από εσας θα με ακολουθήσετε όπου κι αν πάω. Θα είστε οι Απόστολοί μου, οι Απόστολοι του Ευαγγελίου της Βασιλείας του Θεού" είπε.

Όλοι ένιωσαν πως το έργο που θα αναλάμβαναν οι Απόστολοι αυτοί ήταν δύσκολο. Όλοι όμως αγαπούσαν τον Ιησού και ήθελαν να γίνουν Απόστολοί του.

Ο Ιησούς, καθώς περπατούσε στη λίμνη της Γαλιλαίας είδε τον Σίμωνα Κι έδωσε στον Σίμωνα το όνομα Πέτρος διότι ήταν άνθρωπος με δυναμική προσωπικότητα σαν πέτρα, σαν βράχος.(Πέτρος, συντάκτης δύο επιστολών της Καινής Διαθήκης)
και τον Ανδρέα, τον αδερφό του να ρίχνουν τα δίχτυα τους στη λίμνη γιατί ήταν ψαράδες.
-" Ακολουθήστε με " τους είπε ο Ιησούς και θα σας κάνω ψαράδες ανθρώπων.
Κι αυτοί αμέσως άφησαν τα δίχτυα και τον ακολούθησαν.


Στη συνέχεια διάλεξε τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, τα δυο παιδιά ενός καλού κι ευλαβή Εβραίου, του Ζεβεδαίου.

Κι έπειτα ακολούθησε ο Φίλιππος,ο Βαρθολομαίος,ο Ματθαίος, ( ο Ευαγγελιστής, πρώην τελώνης)
    ο Θωμάς, ο Ιάκωβος, που ήταν γιός του Αλφαίου, ο Θαδδαίος, ο Σίμωνας ο Κανανίτης,  και ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, που αργότερα απαρνήθηκε τον Ιησού και τον πρόδωσε.

(Οι Πράξεις των Αποστόλων αναφέρουν πως μετά την Ανάληψη του Χριστού ο Απόστολος Πέτρος πρότεινε στους περίπου 120 μαθητές να επιλέξουν  έναν προκειμένου να καλύψουν τη θέση του Ιούδα στον κύκλο των Δώδεκα. Πρότειναν δύο : τον Ιωσήφ , που τον έλεγαν Βαρσάββα και που πήρε το όνομα Ιούστος, και τον Ματθία. Έπειτα προσευχήθηκαν στον Κύριο να τους βοηθήσει να επιλέξουν σωστά, έβαλαν κλήρους με τα ονόματά τους  και ο κλήρος έπεσε στον Ματθία που προστέθηκε στους 11 Αποστόλους)

Όλοι παραξενεύτηκαν με την επιλογή του Ματθαίου. Ο Ματθαίος ήταν τελώνης , δούλευε για τους Ρωμαίους και μάζευε τη φορολογία για λογαριασμό των κατακτητών. Οι Ισραηλήτες αντιπαθούσαν τους τελώνες. Ήταν συχνά άπληστοι και φιλάργυροι. Οι συμπατριώτες τους τους έβλεπαν σα προέκταση των κατακτητών κι ας ήταν κι αυτοί Ιουδαίοι.

Όμως ο Ιησούς επέλεξε και τον Ματθαίο, διότι ο Ιησούς έκρινε όχι με βάση τα κριτήρια των ανθρώπων, τα εξωτερικά, αλλά με βάση τα δικά του κριτήρια, τα κριτήρια του Θεού.

Ο Ιησούς περιόδευε στα γύρω χωριά και δίδασκε. Κάλεσε τους δώδεκα μαθητές του κι άρχισε να τους στέλνει δύο δύο....
Τους παράγγειλε να μην παίρνουν τίποτε μαζί τους για τον δρόμο : ούτε σακίδιο ούτε φαγητό ούτε χρήματα στο ζωνάρι παρά μόνο ραβδί. Να βάλουν σανδάλια στα πόδια τους και να μην πάρουν μαζί τους διπλά ρούχα. ''Όπου πάτε, να κηρύττετε λέγοντας πως έφτασε η Βασιλεία του Θεού. Να θεραπεύετε αρρώστους, να ανασταίνετε τους νεκρούς, να γιατρεύετε τους λεπρούς, να κάνετε καλά τους δαιμονισμένους. Δωρεάν τα λάβατε, δωρεάν και να τα δίνετε"



  • Οι μαθητές του Χριστού (οι Δώδεκα και οι άλλοι) δεν αποτελούσαν προνομιακό κύκλο εκλεκτών (ανδρών και γυναικών), αλλά ομάδα υπεύθυνων, έμπιστων και αφοσιωμένων συμπορευτών του.


  •  Κατεξοχήν τους Δώδεκα, ισάριθμους των παλιών 12 φυλών του λαού, τους κάλεσε και τους εκπαίδευσε, για να γίνουν αυτόπτες και αυτήκοοι μάρτυρες της ζωής και του έργου του, προκειμένου αυτά να συνεχιστούν για πάντα.


  • Οι μαθητές αυτοί γνώριζαν ήδη τον Χριστό. Διακρίνονταν  για τη βαθιά θρησκευτική τους πίστη. Περίμεναν τον ερχομό του Μεσσία. Ήταν γνώριμοι του Ιωάννη του Βαπτιστή, ίσως και μαθητές του. Όταν λοιπόν τους έγινε το τιμητικό κάλεσμα από τον Ιησού, αυτοί ανταποκρίθηκαν πρόθυμα και έγιναν οι πρώτοι επίσημοι μαθητές του. 


  • Οι Δώδεκα αυτοί ήταν αξιόλογοι επαγγελματίες ψαράδες. Κατείχαν αλιευτικά σκάφη με πληρώματα που ανήκαν σε αλιευτικό συναιτερισμό. Δεν είναι δηλαδή σωστό αυτό που λέγεται ότι οι μαθητές του Χριστού ήταν αγράμματοι ψαράδες. Π.χ. ο Πέτρος, ο Ιωάννης  και ο Ματθαίος είχαν εξαιρετικές πνευματικές ικανότητες. Αυτό φαίνεται και από τα βιβλία της Καινής Διαθήκης που έγραψαν.

  •  Από την αρχή της δράσης μέχρι την Ανάστασή του ακολουθούσαν τον Ιησού και γυναίκες. Κάτι τέτοιο ήταν τότε πρωτοφανές και ερχόταν σε αντίθεση με τις απόψεις των ραββίνων. Αυτές διέθεταν τις περιουσίες τους για τη μετακίνηση, συντήρηση και διαμονή του Ιησού και της πολυάριθμης συνοδείας του. 
Υλικό από το βιβλίο: Ιστορίες της Βίβλου για παιδιά

10. Ο Ιησούς βαπτίζεται στον Ιορδάνη


 
Λέξεις κλειδιά
  • αμνός Θεού =αποκαλώντας ο Ιωάννης τον Ιησού αμνό του Θεού δηλαδή αρνί προορισμένο για τις θυσιες δείχνει, ότι δε συμμεριζόταν τις εθνικιστικές απόψεις των πολλών για το Μεσσία, ότι δλδ θα νικούσε τους Ρωμαίους, θα απελευθέρωνε το λαό κλπ, . Αντίθετα ο Μεσσίας θα ήταν αλλιώτικος, ταπεινός, θα σώσει τον κόσμο , αλλά τον περιμένουν θυσίες, δοκιμασίες, σταυρός.
  • άνοιξαν οι ουρανοί =η συμβολική αυτή  έκφραση σημαίνει, ότι με τη φανέρωση της Αγίας Τριάδος, ανοίγει πάλι η δυνατότητα επικοινωνίας των ανθρώπων με το Θεό, που είχε διακοπεί με το προπατορικό αμάρτημα.
  • το Πνεύμα του Θεού σαν περιστέρι   =εδώ το Άγιο Πνεύμα παρουσιάστηκε σαν περιστέρι. Στην Πεντηκοστή παρουσιάστηκε με "πύρινες γλώσσες". Το περιστέρι σήμαινε για τους Ισραηλίτες και τους γειτονικούς λαούς την παρουσία του Θεού. Και τότε και σήμερα το περιστέρι συμβολίζει ειρήνη, αγάπη, ελπίδα.

Τα γεγονότα
Τα χρόνια της σιωπής και της προετοιμασίας του Χριστού έχουν τελειώσει και ο Ιησούς έρχεται σε ηλικία 30 ετώνσ τον Ιορδάνη ποταμό, όπου δρούσε ο Ιωάννης, για να βαπτιστεί από αυτόν.
 Με τα λόγια που ακούστηκαν από τον ουρανό ο Ιησούς αναγνωρίζεται, ότι είναι ο αγαπημένος Υιός του Θεού. Τα λόγια αυτά θυμίζουν την επίσημη ενθρόνιση των εβραίων βασιλιάδων όπου κάποιος προφήτης τους έχριε με λάδι ή μύρο και στη συνέχεια ψαλλόταν ο 2ος ψαλμός, όπου ο Θεός έλεγε στο βασιλιά "εσύ είσαι ο αγαπημένος μου Γιος..." Οι βασιλείς αυτοί λέγονταν Χριστοί δηλαδή Χρισμένοι με λάδι. Έτσι με τη βάπτισή του ο Ιησούς γίνεται πλέον "Χριστός" δλδ "χρισμένος" από το Άγιο Πνεύμα.
Στη Βάπτιση του Χριστού έχουμε Θεοφάνεια δλδ φανέρωση της Αγίας Τριάδας (Πατήρ, Υιός, Άγιο Πνεύμα)


  • Ο Ιησούς αναγνωρίζεται ως αγαπημένος Υιός του Θεού-Πατέρα 
  • Ανακηρύσσεται επίσημα από το Θεό-Πατέρα και χρίεται από το Άγιο Πνεύμα Μεσσίας- Χριστός
  • Αυτός θα δώσει τη ζωή του για τη σωτηρία των ανθρώπων
  • Κατά το Βάπτισμα φανερώνεται ο Τριαδικός Θεός:
        Πατέρας         =φωνή από τον ουρανό
        Υιός                = βαπτίζεται
        Άγιο Πνεύμα  = σαν περιστέρι

Παρατηρήστε την εικόνα της Βάπτισης. Ποια στοιχεία που μας δίνονται από το Ευαγγελικό κείμενο, μπορείτε, να αναγνωρίσετε σε αυτήν; 
  • Στο κέντρο της εικόνας ζωγραφίζεται ο Ιορδάνης ποταμός με γρήγορο ρεύμα και από τις δύο μεριές του πανύψηλοι βράχοι. Τα νερά φαίνονται σαν να μην αγγίζουν το σώμα του ΄Χριστού.
  • Στο κέντρο της εικόνας πάλι αλλά ψηλά υπάρχει το ημικύκλιο που συμβολίζει τους ουρανούς. Πολλές φορές υπάρχει το χέρι του Θεού - Πατέρα που ευλογεί. Από το ημικύκλιο ξεκινάνε φωτεινές ακτίνες που πάνε προς το μέρος του Χριστού.
  • Ο  Χριστός βρίσκεται μέσα στον ποταμό γυμνός, όπως ο Αδάμ, και έτσι αποδίδει στην ανθρωπότητα το ένδοξο παραδεισιακό ένδυμα. Ο Χριστός ευλογεί με το ένα η με τα δύο χέρια το νερό. Κάτω από τα πόδια του βρίσκονται οι δράκοντες τους οποίους πατά. Οι δράκοντες αυτοί συμβολίζουν τον Ιορδάνη ποταμό και την Ερυθρά θάλασσα
  • Μέσα στις ακτίνες διακρίνεται το περιστέρι κι έτσι στην εικόνα υπάρχει ολόκληρη η Αγία Τριάδα.
  • Αριστερά βρίσκεται ο Ιωάννης ο Βαπτιστής σε ευλαβική στάση κι έχει το ένα του χέρι πάνω στο κεφάλι του Χριστού και το άλλο σε στάση δεήσεως. Πίσω από τον Ιωάννη βρίσκεται μια αξίνα ανάμεσα στα κλαδιά ενός δέντρου. Αυτή η εικόνα της αξίνας υπάρχει σχεδόν σε όλες τις εικόνες του Ιωάννη, γιατί στο κήρυγμά του έλεγε: "όποιο δέντρο δεν κάνει καλούς καρπούς πρέπει να κοπεί από τη ρίζα και να πεταχτεί στη φωτιά".
  • Απέναντι από τον Ιωάννη υπάρχουν άγγελοι σε σε στάση ευλάβειας, έτοιμοι να δεχθούν το σώμα του Χριστού. Ένας από αυτούς τους αγγέλους έχει στραμμένο το βλέμμα στον ουρανό, γιατί ακούει τη φωνή του Θεού και βλέπει το Άγιο Πνεύμα να κατεβαίνει σαν περιστέρι.

    ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    baptisis
      

      
      
      










    Το βάπτισμα είναι το σπουδαιότερο μυστήριο της Εκκλησίας μας, γιατί μόνο αφού βαπτιστεί κάποιος γίνεται μέλος της Εκκλησίας μας και θεωρείται Χριστιανός.
    Στο βάπτισμα με την τριπλή κατάδυση και ανάδυση ο βαπτιζόμενος απαλάσσεται από το προπατορικό αμάρτημα και αναγεννιέται με τη θεία χάρη.
    Το βάπτισμα το συνέστησε ο ίδιος ο Κύριος πριν την Ανάληψή του, όταν είπε στους μαθητές του: "Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος".
    Τα αισθητά σημεία του μυστηρίου του βαπτίσματος είναι:
  • το νερό, που είναι το φυσικό μέσο καθαρισμού. Το νερό συμβολίζει τον καθαρισμό του βαπτιζόμενου από την αμαρτία.
  • η τριπλή κατάδυση, που γίνεται στο όνομα της Αγίας Τριάδας συμβολίζει την τριήμερη ταφή και ανάσταση του Χριστού.
  • τα λόγια του ιερέα: "βαπτίζεται ο δούλος του Θεού......εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος"
Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια οι άνθρωποι βαπτίζονταν μεγάλοι. Πριν βαπτιστούν, έπρεπε, να κατηχηθούν, να διδαχθούν δηλαδή τις αλήθειες της χριστιανικής πίστης και να απαρνηθούν τις ειδωλολατρικές συνήθειες και αντιλήψεις.
Στην εποχή μας την απάρνηση του Σατανά και τη σύνταξη με το Χριστό ομολογεί ο ανάδοχος, που είναι αντιπρόσωπος του νηπίου. Ονομάζεται ανάδοχος (νονός), γιατί αναδέχεται και αναλαμβάνει την ευθύνη της κατήχησης του νεοβαπτιζόμενου.
Από τον 3ο αι. μ.Χ καθιερώθηκε ο νηπιοβαπτισμός, γιατί υπήρχε μεγάλη παιδική θνησιμότητα και δεν προλάβαιναν να κατηχηθούν και να βαπτιστούν.
Σε μερικές περιπτώσεις, όταν κινδυνεύει η ζωή ενός βρέφους, γίνεται αεροβάπτισμα, το οποίο η Εκκλησία αν ζήσει το παιδί θεωρεί ως έγκυρο βάπτισμα. Η διαδικασία του αεροβαπτίσματος γίνεται από οποιονδήποτε ορθόδοξο λαϊκό και όχι απαραίτητα από ιερέα.

ΕΘΙΜΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ
Την παραμονή των Θεοφανείων (γιορτάζονται την 6η Ιανουρίου) γίνεται στην Εκκλησία ο Αγιασμός των υδάτων. Στη συνέχεια ο ιερέας κρατώντας σταυρό επισκέπτεται τα σπίτια της ενορίας και ραντίζει με αυτόν όλα τα μέλη της οικογένειας και όλους τους χώρους του σπιτιού.
Ανήμερα της γιορτής γίνεται ο Μεγάλος Αγιασμός των υδάτων. Από το ναό ξεκινάλαμπρή πομπή, που καταλήγει στη θάλασσα, σε ποτάμι ή σε δεξαμενή νερού. Ο ιερέας ρίχνει το σταυρό στα νερά κια κάποιοι βουτούν μέσα και συναγωνίζονται ποιος θα τον πιάσει.
Σε κάποια μέρη εκείνος που βρίσκει το Σταυρό θεωρείται ευλογημένος και  τον περιφέρει από σπίτι σε σπίτι μεταφέροντας σε όλους την ευλογία του. 

               (Υλικό απο το wiki που είχαμε φτιάξει την περσινή χρονιά σε συνεργασία με τη συνάδελφο Δήμητρα Παπανικολάου)                                                                                                                                                                         


9. Ιωάννης ο Βαπτιστής

  
Ο Ιησούς μεγαλώνοντας άρχισε να εργάζεται στο πλάι του Ιωσήφ ως μαραγκός.
Ο ξάδερφός του Ιωάννης γιος του Ζαχαρία και της Ελισάβετ , είχε εγκαταλείψει το σπίτι και το χωριό του και ζούσε μόνος ως ασκητής στην έρημο.Φορούσε ρούχα τρίχινα, καμωμένα από γούνα καμήλας και έτρωγε μόνο άγρια χόρτα και μέλι απ΄τις κερήθρες.

Γρήγορα έγινε γνωστός στις πόλεις και τα χωριά της Ιουδαίας ως άλλος ένας προφήτης που ζούσε μόνος του στην έρημο και δίδασκε το θέλημα του Θεού. Μίλαγε για την μετάνοια και προέτρεπε τους ανθρώπους να σταματήσουν το κακό και το άδικο. Κόσμος πολύς τον πλησίαζε για ν ατον ακούσει και να του κάνει ερωτήσεις . Κι εκείνος πάντοτε έδινε σοφές απαντήσεις και βάπτιζε τους πιστούς στα νερά του Ιορδάνη ποταμού.

¨Μετανοείτε!' φώναζε με τη βροντερή του φωνή στο πλήθος που μαζευόταν κάθε μέρα μπροστά του, ¨η Βασιλεία του Θεού έχει έρθει!"

 Επειδή όμως ο Ιωάννης κατηγορούσε τον Ηρώδη τον τετράρχη , γιατί είχε για γυναίκα τη γυναίκα του αδερφού του την Ηρωδιάδα, καθώς και για άλλες φαυλές πράξεις ο Ηρώδης τον έκλεισε στη φυλακή!
 Επειδή όμως ο Ιωάννης κατηγορούσε τον Ηρώδη τον τετράρχη , γιατί είχε για γυναίκα τη γυναίκα του αδερφού του την Ηρωδιάδα, καθώς και για άλλες φαυλές πράξεις ο Ηρώδης τον έκλεισε στη φυλακή!

Η Σαλώμη τότε πήγε στην μητέρα της και τι ρώτησε τι να ζητήσει.
"Το κεφάλι του Ιωάννη του Βαπτιστή" απάντησε εκείνη.....Έτσι , η Σαλώμη γύρισε στον Ηρώδη και του ζήτησε το κεφάλι του Ιωάννη του Βαπτιστή μέσα σε ένα πιάτο!
Ο βασιλιάς λυπήθηκε, είχε όμως δώσει όρκο και δεν μπορούσε να αρνηθεί............Έστειλε τότε έναν στρατιώτη της φρουράς με διαταγή να φέρει το κεφάλι του Ιωάννη


Εκείνος πήγε και τον αποκεφάλισε στη φυλακή. έφερε το κεφάλι του σε ένα πιάτο και το έδωσε στο κορίτσι, και το κορίτσι το έδωσε στη μητέρα του.

...Πήγαν τότε οι μαθητές του και σήκωσαν το σώμα και το έθαψαν, κι ύστερα πήγαν και το ανάγγειλαν στον Ιησού
____________________________________________________________
Ο Ιωάννης λοιπόν ονομάστηκε :

ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ : προετοίμαζε το δρόμο του Μεσσία με το κήρυγμά του και το βάπτισμα στον Ιορδάνη ποταμό

ΠΡΟΦΗΤΗΣ : προφήτεψε ότι ο Μεσσίας θα έρθει μετά από αυτόν, έλεγχε την αδικία και τη διαφθορά των ανθρώπων, καλούσε τον κόσμο σε μετάνοια

ΒΑΠΤΙΣΤΗΣ : βάπτιζε τους ανθρώπους που μετανοούσαν στον Ιορδάνη ποταμό, επίσης βάπτισε τον Χριστό

ΜΑΡΤΥΡΑΣ : πέθανε με μαρτυρικό τρόπο εξαιτίας του ελέγχου που ασκούσε στον Ηρώδη


Στο τέμπλο όλων των ναών δίπλα στον Χριστό βλέπουμε την εικόνα του Ιωάννη.
Ο Ιωάννης έχει λάβει από την Εκκλησία μια ιδιαίτερη τιμή, επειδή ήταν ο τελευταίος μεγάλος προφήτης, ο οποίος προετοίμαζε τον κόσμο για τον ερχομό του Μεσσία, ζητώντας τη μετάνοια των ανθρώπων. Στη ζωή του επίσης έδειξε μεγάλη γενναιότητα, η οποία πήγαζε από τη μεγάλη του πίστη στο Θεό και τον οδήγησε να τα βάλει με τη διαφθορά της άρχουσας τάξης , βρίσκοντας τελικά μαρτυρικό θάνατο. Ο ίδιος ο Χριστός μάλιστα επαίνεσε το έργο του Ιωάννη.



8 Τα παιδικά χρόνια του Ιησού

Σε αυτό το μάθημα θα μάθω
  • Τι απέγινε ο μικρός Ιησούς, όταν επέστρεψε από την Αίγυπτο.
  • Πώς έζησε και μεγάλωσε στη Ναζαρέτ
  • Αν σώζονται πληροφορίες ή όχι στα Ευαγγέλια για τα παιδικά του χρόνια

Γεγονότα μαθήματος
  • Ονοματοδοσία - περιτομή (8 ημερών)
  • Καθαρισμός και αφιέρωση του Ιησού ως πρωτότοκου στο Ναό (40 ημερών)
  • Συνομιλία Ιησού με ιερείς του Ναού της Ιερουσαλήμ (12 ετών)
Τα γεγονότα αυτά τα αφηγείται μόνο ο Ευαγγελιστής Λουκάς στο κεφ 2 στίχοι 21-52 

Λέξεις κλειδιά 
  • Αφιέρωση στο Ναό (=σύμφωνα με το Νόμο κάθε πρωτότοκο αγόρι ανήκε στο Θεό και οι γονείς του έπρεπε να το εξαγοράσουν. Στην περίπτωση του Ιησού το τίμημα της εξαγοράς και του καθαρισμού ήταν ένα ζευγάρι περιστέρια.

ypapanti_2
  • Υπαπαντή (= επίσκεψη , συνάντηση και υποδοχή του Ιησού από τον φωτισμένο από το Άγιο Πνεύμα προφήτη Συμεών). Εορτάζεται στις 2 Φεβρουαρίου

     
  • Σημείον αντιλεγόμενον (= σημείο διαφωνίας)
      
  • Γιατί με αναζητούσατε; Δεν ξέρατε, ότι πρέπει, να βρίσκομαι στο σπίτι του Πατέρα μου;                                                                              Πρόσωπα που συμμετέχουν στις διηγήσεις του μαθήματος 
    α΄ διήγηση 
  • Συμεών
 
  • Μαριάμ - Ιωσήφ -  Ιησούς
  

  • β ΄διήγηση
  • 12 ετής Ιησούς
 
  • Ιερείς ναού Ιεροσολύμων
 
  • Μαριάμ - Ιωσήφ 
     

Τόπος
Ιεροσόλυμα (Ναός Ιεροσολύμων)
  • ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΗΣΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ
  • Ανήκε σε μια πολυμελή οικογένεια και η ζωή του δεν πρέπει να διέφερε από τις συνηθισμένες ιουδαϊκές οικογένειες. 
  • Μητρική του γλώσσα ήταν τα Αραμαϊκά μια διάλεκτος της Συριακής. Γνώριζε την αρχαία εβραϊκή γλώσσα της Παλαιάς Διαθήκης και μάλλον γνώριζε αρκετά καλά και τη δημοτική της τότε ελληνικής γλώσσας. ίσως είχε και λίγες γνώσεις της ρωμαϊκής γλώσσας.
  • Ήξερε να διαβάζει και να μελετά την Παλαιά Διαθήκη.
  • Δεν σπούδασε σε ειδικές θεολογικές σχολές, αλλά γνώριζε καλά τις απόψεις των νομοδιδασκάλων.
  • Έζησε μόνιμα στη Ναζαρέτ. Από εκεί επισκέφθηκε λόγω του επαγγέλματός του  (ξυλουργός )πολλές πόλεις της πατρίδας του καθώς και τα Ιεροσόλυμα για να προσκυνήσει στο Ναό.

  • Από τις μετακινήσεις του και την επικοινωνία του με αρκετό κόσμο γνώριζε καλά την καθημερινή ζωή καθώς και τη φύση.
Tα Ευαγγέλια δε σώζουν πληροφορίες για τη ζωή του Ιησού από τη Γέννησή του μέχρι τα 30 του χρόνια, που άρχισε τη δημόσια δράση του. Τρία μόνο γεγονότα σώζονται όταν ήταν 8 ημερών, 40 ημερών και 12 χρόνων. Οι Ευαγγελιστές δεν γράφουν βιογραφίες του Ιησού παρά μόνο ό,τι έχει σχέση με τη σωτηρία των ανθρώπων.

6 Η γέννηση του Ιησού Χριστού



  • Ο αναμενόμενος Μεσσίας - ελευθερωτής γεννιέται μέσα σε στάβλο
  •  Περιφρονημένοι βοσκοί μαθαίνουν πρώτοι το νέο.( Οι ποιμένες είναι εκπρόσωποι του λαού, στον οποίο πρώτα αγγέλεται η εκπλήρωση των επαγγελιών. Η τότε "καθωσπρέπει" κοινωνία, με επικεφαλής τη θρησκευτική ηγεσία, υποπτευόταν τους ποιμένες (βοσκούς) ως κλέφτες και ληστές, δεν τους δέχονταν ως αξιόπιστους μάρτυρες στα δικαστήρια, τους περιφρονούσε και τους απέκλει. Και όμως στο Ευαγγέλιο αυτοί γίνονται οι πρώτοι μάρτυρες του μεγάλου γεγονότος.Σε αυτούς αναγγέλεται η χαρμόσυνη είδηση. Αυτοί την ανέμεναν, σε αυτούς πρώτιστα αφορούσε και όχι στην Ιερουσαλήμ ούτε στο Ναό ούτε στο παλάτι του Ηρώδη)
  •  Άγγελοι δοξολογούν.
  •  Σοφοί Ανατολίτες τον υποδέχονται, τον προσκυνούν και του προσφέρουν δώρα.(Πέρα από την αστρονομία και αστρολογία , ασχολούνταν με το σύνολο των τότε επιστημών. Πιθανολογείται ότι ήταν περισσότεροι από τρεις και ασφαλώς θα είχαν και συνοδούς. Τα τρια δώρα τους ήταν η συνηθισμένη προσφορά προς τους βασιλείς.Τι κρύβεται πίσω από την προσκύνηση των μάγων; Οι ηγέτες του Ισραηλιτικού λαού απέρριψαν τον Ιησού. Τη σωτηρία που έφερε εκείνος αρχίζουν να την αναζητούν οι αλλοεθνείς και οι αλλόθρησκοι. Το μήνυμά του κηρύσσεται σε αυτούς και γίνεται αποδεκτό)
  •  Με τη γέννηση του Χριστού ξεκινάει η νεα ανθρωπότητα, ένας νέος και αλλιώτικος κόσμος.
  •  Η ενανθρώπηση του Θεού για τον εξανθρωπισμό του ανθρώπου.
  •  Μόνο που το τίμημα γι΄αυτόν προμηνύεται βαρύ.....Ο σταυρός ρίχνει ήδη τη σκιά του στον Νεογέννητο....
__________________________________________________________________________________ 
  •  Τις ευαγγελικές διηγήσεις για τη γέννηση και τα παιδικά χρόνια του Χριστού τις έχουμε ΜΟΝΟ στα Ευαγγέλια του Ματθαίου και του Λουκά.Και οι δυο θέλουν να δείξουν : ποιός είναι ο Ιησούς, από που προέρχεται,ποια θέση παίρνει απέναντί του ο λαός, τι σημαίνει γι΄αυτόν ο Ιησούς,  τι έχει κάνει με Αυτόν για τους ανθρώπους ο Θεός.
  •  Αυτές λοιπόν ΔΕΝ είναι διηγήσεις, ΔΕΝ είναι ρεπορτάζ, ΟΥΤΕ καθαρή ιστορία. Είναι ιστορικές διηγήσεις ανάμικτες με στοιχεία κηρυκτικά.
  •  Οι ευαγγελιστές Ματθαίος και Λουκάς ΔΕΝ αναφέρουν ημερομηνία και ώρα της γέννησης του Χριστού. Η 25η Μαρτίου θεωρούνταν από τα παλιά χριστιανικά χρόνια ως η μέρα της δημιουργίας του κόσμου. Αυτή επικράτησε κάποτε να θεωρείται και ως η ημέρα  του Ευαγγελισμού. Έτσι η 25η Δεκεμβρίου (εννιά μήνες μετά) ορίστηκε ως η ημέρα της γέννησης.Το 525 ο μοναχός Διονύσιος ο Μικρός πρότεινε στη Ρώμη ( όπου η χρονολογική μέτρηση άρχιζε από την κτίση της πόλης) την καθιέρωση της χριστιανικής χρονολόγησης (από τη γέννηση και εξής). Αυτή επικράτησε στη Δύση τον 8ο αιώνα ενω στην Ανατολή τον 16ο-17ο αι. Όμως από μη ακριβή υπολογισμό όρισε τη γέννηση του Χριστού 5-6 χρόνια αργότερα από τη σωστή χρονολογία (δηλαδή ο Χριστός γεννήθηκε 5-6 χρόνια νωρίτερα  από την ισχύουσα σήμερα χρονολογία).Όταν επισημάνθηκε το σφάλμα, εκτιμήθηκε ότι η ουσία του γεγονότος της Γέννησης δεν μειώνεται. Και κρίθηκε ότι, για πρακτικούς λόγους (αλλιώς έπρεπε να διορθωθούν αναρίθμητες χρονολογίες!) ήταν προτιμότερο να μείνει η χρονολογία ως έχει. 

5 Ο Ευαγγελισμός της Μαρίας για τη γέννηση του Μεσσία

Σε αυτό το μάθημα θα μάθω:
  • Πώς ξεκίνησε το γεγονός του Ευαγγελισμού
  • Ποιοι συνεργάστηκαν με το Θεό και πώς 

Λέξεις κλειδιά:
  • Ευαγγελισμός (ευ +αγγελία = χαρμόσυνη είδηση, μήνυμα)
  • Ιησούς =σωτήρας, λυτρωτής 

Δες εδώ πως περιγράφεται ο Ευαγγελισμός στην ταινία "Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ 


 Πρόσωπα που συμμετέχουν στη διήγηση του Ευαγγελισμού

  • ΜΑΡΙΑΜ
                                                                               
 Το όνομα Μαριάμ ή Μίριαμ ή Μαρία σημαίνει δυναμική. Γονείς της ήταν οι ευσεβείς Ιωακείμ και Άννα, που την απέκτησαν μετά από προσευχές σε μεγάλη ηλικία, γι' αυτό την αφιέρωσαν στο Ναό, όπου παρέμεινε 12 χρόνια. Χαρακτηριστικά της: αγάπη, αφοσίωση και εμπιστοσύνη στο Θεό και αγνότητα ζωής.

  • ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ 

΄Το όνομά του σημαίνει "ο Θεός είναι η δύναμή μου". Η λέξη άγγελος στην αρχαιότητα σήμαινε αγγελιοφόρος, αυτός που μεταφέρει μήνυμα.

  • ΙΩΣΗΦ

 
Ιωσήφ ο Μνήστωρ: θετός πατέρας του Ιησού. Κατοικούσε στη Ναζαρέτ και το επάγγελμά του ήταν ξυλουργός, καροποιός, επιπλοποιός και οικοδόμος. Ένας άνθρωπος δίκαιος, απλός, αγαθός, σιωπηλός. Τόσο ο ίδιος όσο και Μαριάμ ήταν απόγονοι του βασιλιά Δαβίδ. Το όνομα Ιωσήφ σημαίνει: αυτόν που ο Θεός έκανε τέλειο. Ο αρραβώνας της Μαριάμ με τον Ιωσήφ ήταν ειδική περίπτωση. Αυτή πρέπει να ήταν 12 με 13 ετών και εκείνος ηλικιωμένος και χήρος με παιδιά. Ήταν πατέρας 7 παιδιών από άλλη γυναίκα και τα Ευαγγέλια σώζουν τα ονόματά τους και τα ονομάζουν "αδελφούς" του Ιησού.

  • ΕΛΙΣΑΒΕΤ
 
Ευσεβής γυναίκα του ιερέα Ζαχαρία και μητέρα του Ιωάννη του Βαπτιστή, τον οποίο γέννησε σε προχωρημένη ηλικία και ενώ ήταν στείρα. Το όνομά της προέρχεται από το εβραϊκό Eliseva που σημαίνει αυτή που πιστεύει  και έχει εμπιστοσύνη στο Θεό.

ΤΟΠΟΣ
  1. ΝΑΖΑΡΕΤ ΓΑΛΙΛΑΙΑΣ
  

α ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ 
  1. Υπογραμμίστε τις λέξεις με τις οποίες χαιρετά ο άγγελος τη Μαρία. Ποιο μήνυμα της φέρνει;
  •  Χαιρετισμός αγγέλου :Χαίρε εσύ προικισμένη με τη χάρη του Θεού, ο΄Κύριος είναι μαζί σου. Ευλογημένη από το Θεό είσαι εσύ περισσότερο απ' όλες τις γυναίκες.
  • Μήνυμα: Θα γεννήσεις γιο και θα τον ονομάσεις Ιησού 

   2.  Τι είχε υποσχεθεί ο Θεός στους πρωτόπλαστους μετά το βαρύ σφάλμα τους; Τι σχέση έχει αυτή η υπόσχεση με το μήνυμα του αγγέλου;
  • Ο Θεός είχε υποσχεθεί στους πρωτόπλαστους ότι ο απόγονος της Εύας θα συντρίψει το κακό δηλαδή το θάνατο.
  • Το παιδί αυτό που θα γεννηθεί θα είναι αυτός ο απόγονος, ο Σωτήρας (Ιησούς=Σωτήρας)
 3. Ποιες ήταν οι αντιδράσεις στο μήνυμα του αγγέλου και ποια είναι τα λόγια της Μαρίας, που δείχνουν, ότι η ίδια συνεργάστηκε με το Θεό.
  • Ταράχθηκε με τα λόγια του και προσπαθούσε να εξηγήσει τι σήμαινε ο χαιρετισμός Λκ 1,29 (προσπαθεί να εξηγήσει)
  • Ρώτησε, πώς θα μου συμβεί αυτό Λκ 1,34 (προβάλει αντιρρήσεις)
  • Είπε: Είμαι μια δούλη του Κυρίου ας γίνει το θέλημά του Λκ 1, 38 (συγκατατίθεται ελεύθερα και αποδέχεται το θέλημα του Θεού)

   4. Τι προβλήματα είχε, να αντιμετωπίσει ο Ιωσήφ ως άνθρωπος της εποχής του; Χαρακτηρίστε τον από τη στάση του.
  • Τα προβλήματα που είχε να αντιμετωπίσει ο Ιωσήφ ως άνθρωπος της εποχής του ήταν: οι κανόνες ηθικής που επικρατούσαν εκείνη την εποχής, αφού η Μαρία ήταν αρραβωνιασμένη και έγκυος και μάλιστα χωρίς το παιδί να είναι δικό του.
  • Ήταν ευσεβής, δεν ήθελε να την εκθέσει Μτ 1, 19
  • Έκανε, όπως τον πρόσταξε ο άγγελος Μτ 1, 24
  • Πήρε στο σπίτι του τη Μαρία Μτ 1,24 
Η όλη του στάση δείχνει άνθρωπο που σεβόταν και νοιαζόταν τη Μαρία, αφού δεν ήθελε να την εκθέσει δημόσια, είχε πίστη στο Θεό, γιατί δέχθηκε χωρίς αντιρρήσεις τα όσα του είχε πει ο άγγελος και τέλος έκανε τη Μαρία τυπικά νόμιμη σύζυγό του.

  5. Ποια ασυνήθιστα, ανατρεπτικά, νέα και απελευθερωτικά γεγονότα και λόγια μπορούμε να επισημάνουμε στο σημερινό μάθημα;
      Ασυνήθιστα  και νέα: 
  • Συνάντηση  αγγέλου με άνθρωπο.
  • Ο Ιωσήφ δεν αποπέμπει τη Μαρία, αλλά την προστατεύει
      Απελευθερωτικά
  • Μήνυμα του αγγέλου προς τη Μαρία και τον Ιωσήφ για τον Ιησού ως λυτρωτή. 


Παναγία η Μητέρα του Χριστού
  • Τη μητέρα του Χριστού τίμησε πάντοτε και τιμά η Εκκλησία περισσότερο από όλους τους Αγίους (Παναγία= παν +αγία= πάνω από όλους τους Αγίους).
  • Τις αφιέρωσαν Ακολουθίες όπως είναι: η Παράκληση και οι Χαιρετισμοί.  Σε αυτές τις Ακολουθίες όοι πιστοί παρακαλούν για τη μεσολάβησή της και την ευχαριστούν για τη βοήθειά της.
  • Παντού βρίσκονται Εκκλησίες αφιερωμένες στο όνομά της.
  • Για τους Χριστιανούς μετά το Χριστό είναι το πιο αγαπημένο άγιο πρόσωπο.
  • Μερικά από τα χαρακτηριστικά επίθετα που της έδωσαν είναι: Μεγαλόχαρη, Γλυκοφιλούσα, Ελευθερώτρια, Οδηγήτρια, Γοργοεπήκοος κλπ
  • Οι κυριότερες γιορτές προς τιμήν της είναι: Γέννηση (8 Σεπτ.), Εισόδια (αφιέρωση στο ναό 21 Νοεμ.), Σύναξις της Θεοτόκου (τιμητική μνήμη 26 Δεκ), Ευαγγελισμός (25 Μαρτ), Κοίμηση (15 Αυγ), Χαιρετισμοί - Ακάθιστος ύμνος (ψάλλονται κάθε Παρασκευή βράδυ τις 5 πρώτες εβδομάδες της Μ. Τεσσαρακοστής πριν το Πάσχα)

Βασικά στοιχεία του μαθήματος
  • Με τον Ευαγγελισμό αρχίζει μια νέα εποχή για την ανθρωπότητα. Χαρακτηριστικό της είναι ότι οι παλιές υποσχέσεις εκπληρώνονται.
  • Η Παναγία ως εκπρόσωπος όλων των ανθρώπων ελεύθερα συγκατατέθηκε στο θέλημα του Θεού και γίνεται "συνεργάτης" του Θεούσ τη σωτηρία του κόσμου.
  • Με τον Ευαγγελισμό ο Υιός του Θεού γίνεται Γιός της Παρθένου. 
  • Ο Χριστός "σαρκώνεται" -γίνεται άνθρωπος με τη δύναμη του Θεού Πατέρα  και τη χάρη του Αγίου Πνεύματος.

4 Η Καινή Διαθήκη Β Οι Επιστολές και η Αποκάλυψη

1. Τι ήταν και γιατί γράφτηκαν οι επιστολές του αποστόλου Παύλου;

Ήταν γράμματα που έστελνε ο απόστολος στις χριστιανικές κοινότητες που είχε ιδρύσει κατά τις ιεραποστολικές του περιοδείες.Αυτοί οι νέοι χριστιανοί συχνά είχαν απορίες σε θέματα της καινούριας τους πίστης. Τότε ο απόστολος Παύλος τους έγραφε σε επιστολές τις απόψεις και τις υποδείξεις του για να τις λύσουν.
Μας διασώθηκαν 14 επιστολές με το όνομά του
( Και οι 14 επιστολές στο πρωτότυπο κείμενο εδώ και σε νεοελληνική μετάφραση εδώ)

2. Ποιές και τι ήταν οι Καθολικές επιστολές;

Είναι γράμματα που έστελναν στις χριστιανικές κοινότητες που είχαν ιδρύσει και οι άλλοι απόστολοι εκτός από τον απόστολο Παύλο. Στις επιστολές αυτές διδάσκουν, ενισχύουν την πίστη των νέων χριστιανών, τους προφυλάσσουν από τις παρερμηνείες και τους καθοδηγούν στη χριστιανική τους ζωή.
Ονομάστηκαν "Καθολικές" γιατί σχεδόν όλες απευθύνονται σε πολλές χριστιανικές κοινότητες και έχουν γενικότερο περιεχόμενο

3. Ποιό είναι το περιεχόμενο της Αποκάλυψης του Ιωάννη;

Είναι το τελευταίο βιβλίο της Καινής Διαθήκης.
Απευθύνεται στους χριστιανούς της Μ. Ασίας σε μια περίοδο μεγάλων διωγμών για τους χριστιανούς. Μιλάει με συμβολική γλώσσα και χρησιμοποιεί έντονα παραστατικές εικόνες επιδιώκοντας να παρηγορήσει, να ενθαρρύνει και να τονώσει την πίστη των χριστιανών μπροστά στα σκληρά μαρτύρια που περνούσαν.

Δείτε εδώ βίντεο για το σπήλαιο που γράφτηκε το βιβλίο της Αποκάλυψης στην Πάτμο.

4. Πώς χρησιμοποιούμε την Καινή Διαθήκη στην Εκκλησία;

Στα Μυστήρια και τις Ακολουθίες της Εκκλησίας διαβάζονται κομμάτια της Κ. Διαθήκης , που λέγονται περικοπές ή αναγνώσματα
Ευαγγελικές περικοπές ή ευαγγελικά αναγνώσματα: όταν είναι από τα τέσσερα Ευαγγέλια.( Διαβάζονται πάντα μόνο από τους ιερείς)
Αποστολικές περικοπές ή αποστολικά αναγνώσματα: όταν είναι από τις επιστολές των Αποστόλων. ( Διαβάζονταιαπό τους ψάλτες)
Το Ευαγγέλιο: είναι το βιβλίο που υπάρχει στην Εκκλησία και περιέχει όλες τις περικοπές από τα 4 Ευαγγέλια, που διαβάζονται στη θεία Λειτουργία και στις λατρευτικές Ακολουθίες. Είναι τοποθετημένο πάνω στην Αγία Τράπεζα και έχει καλλιτεχνικό κάλυμα.
Ο Απόστολος: βιβλίο με περικοπές από τις επιστολές των Αποστόλων.

5. Τι σημαίνουν οι τίτλοι των βιβλίων της Καινής Διαθήκης;

Ευαγγέλια: τον συγγραφέα
Πράξεις Αποστόλων : τον συγγραφέα και το περιεχόμενο
Επιστολές Παύλου: τον παραλήπτη
Καθολικες επιστολές: τον συγγραφέα
Αποκάλυψη Ιωάννη: τον συγγραφέα και το είδος του βιβλίου

6. Πώς παραπέμπουμε στην Αγία Γραφή;

Ιω 13, 34 σημαίνει Ευαγγέλιο κατά Ιωάννη, κεφάλαιο 13ο, στίχος 34.

7. Σε ποιά γλώσσα γράφτηκαν τα βιβλία της Καινής Διαθήκης

Όλα τα βιβλία της Καινής Διαθήκης γράφτηκαν στην ελληνιστική γλώσσα  και από τον 2ο αιώνα άρχισαν να μεταφράζονται και στις γλώσσες που μιλούσαν οι λαοί στους οποίους διαδίδονταν το Ευαγγέλιο.

8.Τι είναι τα "Απόκρυφα" βιβλία της Καινής Διαθήκης

Έτσι ονομάζονται διάφορα κείμενα από τον 2ο αι. και μετά, που προέρχονται από χριστιανούς ή αιρετικούς συγγραφείς.
Κάνουν λόγο για τη ζωή του Χριστού, τη δράση των Αποστόλων, ή περιέχουν διάφορες αποκαλύψεις.
Το καθένα από αυτά έχει το όνομα κάποιου γνωστού προσώπου από την πρώτη Εκκλησία. ( πχ "Κατά Θωμάν Ευαγγέλιο", "Πράξεις Πέτρου")
Τα "Απόκρυφα" είναι πολλά. Γράφτηκαν είτε για αν καλύψουν με φανταστικά επεισόδια τα κενά που υπάρχουν στην ιστορία του Χριστού ή των Αποστόλων είτε για να διαδώσουν αιρετικές ιδέες.
Οι χριστιανοί,  για να ξεχωρίσουν τα γνήσια κείμενα των Αποστόλων από τα μη γνήσια που κυκλοφορούσαν τότε, ξεχώρισαν τα 27 βιβλία ως τα μόνα αυθεντικά, που αποτέλεσαν το σώμα των βιβλίων της καινής Διαθήκης.
Την πρώτη πληροφορία για όλα μαζί αυτά τα 27 βιβλία έχουμε σε επιστολή του Μεγάλου Αθανασίου το έτος 367.

Ανακοίνωση για τα ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ κενά των θεολόγων



Η Συντονιστική Ομάδα Αδιόριστων Θεολόγων δημοσιοποιεί τις περιοχές με κενά εκπαιδευτικών του Κλάδου θεολόγων (ΠΕ01).
Καταφύγαμε σε αυτήν την κίνηση, διότι πριν από κάποιες μέρες, με μεγάλη μας έκπληξη, ανακαλύψαμε μέσω κάποιων ιστοτόπων πίνακα ο οποίος κατέγραφε τα κενά των εκπαιδευτικών του κλάδου των θεολόγων. Ο πίνακας αυτός μόνο ανακριβής με ανυπόστατα στοιχεία μπορεί να χαρακτηριστεί.
Για πάσα διευκρίνιση παραθέτουμε παρακάτω τα αληθινά κενά στις αντίστοιχες περιοχές. Τα παρακάτω στοιχεία είναι αποτέλεσμα της έρευνας της Συντονιστικής Ομάδας Αδιόριστων Θεολόγων σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Ελλάδας.
                                                               
Β’ ΑΘΗΝΑΣ: 2                                                                                                                                   
ΑΝΑΤΟΛ. ΑΤΤΙΚΗ: 18                                     
ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ:                1 ΑΚΩ + 1 ΑΜΩ                                
ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ: 3                                                                                                                                 
ΑΧΑΙΑ:  1                                                             
ΒΟΙΩΤΙΑ: 3                                                                                                                          
ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ: 17
ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ:1 (Β’)                                                                                                                                            
ΕΥΒΟΙΑ: 5 (Α:1, Γ: 2, Δ: 2)
ΖΑΚΥΝΘΟΣ:1 ΑΜΩ         
ΗΛΕΙΑ: 2                                                              
ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ:  10 ΑΚΩ + 3 ΑΜΩ 
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΔΥΤΙΚΗ (Γ’, Δ’, Ε’): 3
ΚΑΒΑΛΑ: 2  (δ’ Καβάλας)
ΚΕΡΚΥΡΑ: 2
ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ: 2
ΚΟΖΑΝΗ: 1
ΚΥΚΛΑΔΕΣ: 14
ΛΑΚΩΝΙΑ:  3
ΛΕΣΒΟΣ: 3
ΜΕΣΣΗΝΙΑ:  2                                   
ΡΕΘΥΜΝΟ: 5
 ΣΑΜΟΣ: 1
ΦΛΩΡΙΝΑ:1
ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ: 4 ώρες (Συκιά)
ΧΑΝΙΑ: 9  (Α’: 4, Β’: 3, Γ’:2)


ΣΥΝΟΛΟ: 111 πλήρους
                   5 μειωμένου
                   4 ώρες στη Χαλκιδική

Τα μέλη της Συντονιστικής Ομάδας των Αδιόριστων Θεολόγων
Ευτυχία Μπούζμπα,  Πηνελόπη Κασιδόκωστα,  Αικατερίνη Τσιλιλή,  Παναγιώτα Αγγελή, Καλλιόπη Σημαδοπούλου,  Ιωάννα  Κρητσωτάκη-Δρακωνάκη,  Γεωργία Φωτοπούλου, Μαρία Μακρίδου,  Χρύσα Σέρρη.

Email επικοινωνίας: theologoi01@gmail.com