Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2012

10. Ο Ιησούς βαπτίζεται στον Ιορδάνη


 
Λέξεις κλειδιά
  • αμνός Θεού =αποκαλώντας ο Ιωάννης τον Ιησού αμνό του Θεού δηλαδή αρνί προορισμένο για τις θυσιες δείχνει, ότι δε συμμεριζόταν τις εθνικιστικές απόψεις των πολλών για το Μεσσία, ότι δλδ θα νικούσε τους Ρωμαίους, θα απελευθέρωνε το λαό κλπ, . Αντίθετα ο Μεσσίας θα ήταν αλλιώτικος, ταπεινός, θα σώσει τον κόσμο , αλλά τον περιμένουν θυσίες, δοκιμασίες, σταυρός.
  • άνοιξαν οι ουρανοί =η συμβολική αυτή  έκφραση σημαίνει, ότι με τη φανέρωση της Αγίας Τριάδος, ανοίγει πάλι η δυνατότητα επικοινωνίας των ανθρώπων με το Θεό, που είχε διακοπεί με το προπατορικό αμάρτημα.
  • το Πνεύμα του Θεού σαν περιστέρι   =εδώ το Άγιο Πνεύμα παρουσιάστηκε σαν περιστέρι. Στην Πεντηκοστή παρουσιάστηκε με "πύρινες γλώσσες". Το περιστέρι σήμαινε για τους Ισραηλίτες και τους γειτονικούς λαούς την παρουσία του Θεού. Και τότε και σήμερα το περιστέρι συμβολίζει ειρήνη, αγάπη, ελπίδα.

Τα γεγονότα
Τα χρόνια της σιωπής και της προετοιμασίας του Χριστού έχουν τελειώσει και ο Ιησούς έρχεται σε ηλικία 30 ετώνσ τον Ιορδάνη ποταμό, όπου δρούσε ο Ιωάννης, για να βαπτιστεί από αυτόν.
 Με τα λόγια που ακούστηκαν από τον ουρανό ο Ιησούς αναγνωρίζεται, ότι είναι ο αγαπημένος Υιός του Θεού. Τα λόγια αυτά θυμίζουν την επίσημη ενθρόνιση των εβραίων βασιλιάδων όπου κάποιος προφήτης τους έχριε με λάδι ή μύρο και στη συνέχεια ψαλλόταν ο 2ος ψαλμός, όπου ο Θεός έλεγε στο βασιλιά "εσύ είσαι ο αγαπημένος μου Γιος..." Οι βασιλείς αυτοί λέγονταν Χριστοί δηλαδή Χρισμένοι με λάδι. Έτσι με τη βάπτισή του ο Ιησούς γίνεται πλέον "Χριστός" δλδ "χρισμένος" από το Άγιο Πνεύμα.
Στη Βάπτιση του Χριστού έχουμε Θεοφάνεια δλδ φανέρωση της Αγίας Τριάδας (Πατήρ, Υιός, Άγιο Πνεύμα)


  • Ο Ιησούς αναγνωρίζεται ως αγαπημένος Υιός του Θεού-Πατέρα 
  • Ανακηρύσσεται επίσημα από το Θεό-Πατέρα και χρίεται από το Άγιο Πνεύμα Μεσσίας- Χριστός
  • Αυτός θα δώσει τη ζωή του για τη σωτηρία των ανθρώπων
  • Κατά το Βάπτισμα φανερώνεται ο Τριαδικός Θεός:
        Πατέρας         =φωνή από τον ουρανό
        Υιός                = βαπτίζεται
        Άγιο Πνεύμα  = σαν περιστέρι

Παρατηρήστε την εικόνα της Βάπτισης. Ποια στοιχεία που μας δίνονται από το Ευαγγελικό κείμενο, μπορείτε, να αναγνωρίσετε σε αυτήν; 
  • Στο κέντρο της εικόνας ζωγραφίζεται ο Ιορδάνης ποταμός με γρήγορο ρεύμα και από τις δύο μεριές του πανύψηλοι βράχοι. Τα νερά φαίνονται σαν να μην αγγίζουν το σώμα του ΄Χριστού.
  • Στο κέντρο της εικόνας πάλι αλλά ψηλά υπάρχει το ημικύκλιο που συμβολίζει τους ουρανούς. Πολλές φορές υπάρχει το χέρι του Θεού - Πατέρα που ευλογεί. Από το ημικύκλιο ξεκινάνε φωτεινές ακτίνες που πάνε προς το μέρος του Χριστού.
  • Ο  Χριστός βρίσκεται μέσα στον ποταμό γυμνός, όπως ο Αδάμ, και έτσι αποδίδει στην ανθρωπότητα το ένδοξο παραδεισιακό ένδυμα. Ο Χριστός ευλογεί με το ένα η με τα δύο χέρια το νερό. Κάτω από τα πόδια του βρίσκονται οι δράκοντες τους οποίους πατά. Οι δράκοντες αυτοί συμβολίζουν τον Ιορδάνη ποταμό και την Ερυθρά θάλασσα
  • Μέσα στις ακτίνες διακρίνεται το περιστέρι κι έτσι στην εικόνα υπάρχει ολόκληρη η Αγία Τριάδα.
  • Αριστερά βρίσκεται ο Ιωάννης ο Βαπτιστής σε ευλαβική στάση κι έχει το ένα του χέρι πάνω στο κεφάλι του Χριστού και το άλλο σε στάση δεήσεως. Πίσω από τον Ιωάννη βρίσκεται μια αξίνα ανάμεσα στα κλαδιά ενός δέντρου. Αυτή η εικόνα της αξίνας υπάρχει σχεδόν σε όλες τις εικόνες του Ιωάννη, γιατί στο κήρυγμά του έλεγε: "όποιο δέντρο δεν κάνει καλούς καρπούς πρέπει να κοπεί από τη ρίζα και να πεταχτεί στη φωτιά".
  • Απέναντι από τον Ιωάννη υπάρχουν άγγελοι σε σε στάση ευλάβειας, έτοιμοι να δεχθούν το σώμα του Χριστού. Ένας από αυτούς τους αγγέλους έχει στραμμένο το βλέμμα στον ουρανό, γιατί ακούει τη φωνή του Θεού και βλέπει το Άγιο Πνεύμα να κατεβαίνει σαν περιστέρι.

    ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    baptisis
      

      
      
      










    Το βάπτισμα είναι το σπουδαιότερο μυστήριο της Εκκλησίας μας, γιατί μόνο αφού βαπτιστεί κάποιος γίνεται μέλος της Εκκλησίας μας και θεωρείται Χριστιανός.
    Στο βάπτισμα με την τριπλή κατάδυση και ανάδυση ο βαπτιζόμενος απαλάσσεται από το προπατορικό αμάρτημα και αναγεννιέται με τη θεία χάρη.
    Το βάπτισμα το συνέστησε ο ίδιος ο Κύριος πριν την Ανάληψή του, όταν είπε στους μαθητές του: "Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος".
    Τα αισθητά σημεία του μυστηρίου του βαπτίσματος είναι:
  • το νερό, που είναι το φυσικό μέσο καθαρισμού. Το νερό συμβολίζει τον καθαρισμό του βαπτιζόμενου από την αμαρτία.
  • η τριπλή κατάδυση, που γίνεται στο όνομα της Αγίας Τριάδας συμβολίζει την τριήμερη ταφή και ανάσταση του Χριστού.
  • τα λόγια του ιερέα: "βαπτίζεται ο δούλος του Θεού......εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος"
Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια οι άνθρωποι βαπτίζονταν μεγάλοι. Πριν βαπτιστούν, έπρεπε, να κατηχηθούν, να διδαχθούν δηλαδή τις αλήθειες της χριστιανικής πίστης και να απαρνηθούν τις ειδωλολατρικές συνήθειες και αντιλήψεις.
Στην εποχή μας την απάρνηση του Σατανά και τη σύνταξη με το Χριστό ομολογεί ο ανάδοχος, που είναι αντιπρόσωπος του νηπίου. Ονομάζεται ανάδοχος (νονός), γιατί αναδέχεται και αναλαμβάνει την ευθύνη της κατήχησης του νεοβαπτιζόμενου.
Από τον 3ο αι. μ.Χ καθιερώθηκε ο νηπιοβαπτισμός, γιατί υπήρχε μεγάλη παιδική θνησιμότητα και δεν προλάβαιναν να κατηχηθούν και να βαπτιστούν.
Σε μερικές περιπτώσεις, όταν κινδυνεύει η ζωή ενός βρέφους, γίνεται αεροβάπτισμα, το οποίο η Εκκλησία αν ζήσει το παιδί θεωρεί ως έγκυρο βάπτισμα. Η διαδικασία του αεροβαπτίσματος γίνεται από οποιονδήποτε ορθόδοξο λαϊκό και όχι απαραίτητα από ιερέα.

ΕΘΙΜΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ
Την παραμονή των Θεοφανείων (γιορτάζονται την 6η Ιανουρίου) γίνεται στην Εκκλησία ο Αγιασμός των υδάτων. Στη συνέχεια ο ιερέας κρατώντας σταυρό επισκέπτεται τα σπίτια της ενορίας και ραντίζει με αυτόν όλα τα μέλη της οικογένειας και όλους τους χώρους του σπιτιού.
Ανήμερα της γιορτής γίνεται ο Μεγάλος Αγιασμός των υδάτων. Από το ναό ξεκινάλαμπρή πομπή, που καταλήγει στη θάλασσα, σε ποτάμι ή σε δεξαμενή νερού. Ο ιερέας ρίχνει το σταυρό στα νερά κια κάποιοι βουτούν μέσα και συναγωνίζονται ποιος θα τον πιάσει.
Σε κάποια μέρη εκείνος που βρίσκει το Σταυρό θεωρείται ευλογημένος και  τον περιφέρει από σπίτι σε σπίτι μεταφέροντας σε όλους την ευλογία του. 

               (Υλικό απο το wiki που είχαμε φτιάξει την περσινή χρονιά σε συνεργασία με τη συνάδελφο Δήμητρα Παπανικολάου)                                                                                                                                                                         


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.