Λέξεις κλειδιά
- αμνός Θεού =αποκαλώντας ο Ιωάννης τον Ιησού αμνό του Θεού δηλαδή αρνί προορισμένο για τις θυσιες δείχνει, ότι δε συμμεριζόταν τις εθνικιστικές απόψεις των πολλών για το Μεσσία, ότι δλδ θα νικούσε τους Ρωμαίους, θα απελευθέρωνε το λαό κλπ, . Αντίθετα ο Μεσσίας θα ήταν αλλιώτικος, ταπεινός, θα σώσει τον κόσμο , αλλά τον περιμένουν θυσίες, δοκιμασίες, σταυρός.
- άνοιξαν οι ουρανοί =η συμβολική αυτή έκφραση σημαίνει, ότι με τη φανέρωση της Αγίας Τριάδος, ανοίγει πάλι η δυνατότητα επικοινωνίας των ανθρώπων με το Θεό, που είχε διακοπεί με το προπατορικό αμάρτημα.
- το Πνεύμα του Θεού σαν περιστέρι =εδώ το Άγιο Πνεύμα παρουσιάστηκε σαν περιστέρι. Στην Πεντηκοστή παρουσιάστηκε με "πύρινες γλώσσες". Το περιστέρι σήμαινε για τους Ισραηλίτες και τους γειτονικούς λαούς την παρουσία του Θεού. Και τότε και σήμερα το περιστέρι συμβολίζει ειρήνη, αγάπη, ελπίδα.
Τα γεγονότα
Τα χρόνια της σιωπής και της προετοιμασίας του Χριστού έχουν τελειώσει και ο Ιησούς έρχεται σε ηλικία 30 ετώνσ τον Ιορδάνη ποταμό, όπου δρούσε ο Ιωάννης, για να βαπτιστεί από αυτόν.
Με τα λόγια που ακούστηκαν από τον ουρανό ο Ιησούς αναγνωρίζεται, ότι είναι ο αγαπημένος Υιός του Θεού. Τα λόγια αυτά θυμίζουν την επίσημη ενθρόνιση των εβραίων βασιλιάδων όπου κάποιος προφήτης τους έχριε με λάδι ή μύρο και στη συνέχεια ψαλλόταν ο 2ος ψαλμός, όπου ο Θεός έλεγε στο βασιλιά "εσύ είσαι ο αγαπημένος μου Γιος..." Οι βασιλείς αυτοί λέγονταν Χριστοί δηλαδή Χρισμένοι με λάδι. Έτσι με τη βάπτισή του ο Ιησούς γίνεται πλέον "Χριστός" δλδ "χρισμένος" από το Άγιο Πνεύμα.
Στη Βάπτιση του Χριστού έχουμε Θεοφάνεια δλδ φανέρωση της Αγίας Τριάδας (Πατήρ, Υιός, Άγιο Πνεύμα)
Υιός = βαπτίζεται Άγιο Πνεύμα = σαν περιστέρι
Παρατηρήστε την
εικόνα της Βάπτισης. Ποια στοιχεία που μας δίνονται από το Ευαγγελικό
κείμενο, μπορείτε, να αναγνωρίσετε σε αυτήν;
Στα πρώτα
χριστιανικά χρόνια οι άνθρωποι βαπτίζονταν μεγάλοι. Πριν βαπτιστούν,
έπρεπε, να κατηχηθούν, να διδαχθούν δηλαδή τις αλήθειες της χριστιανικής
πίστης και να απαρνηθούν τις ειδωλολατρικές συνήθειες και αντιλήψεις.
Στην εποχή
μας την απάρνηση του Σατανά και τη σύνταξη με το Χριστό ομολογεί ο
ανάδοχος, που είναι αντιπρόσωπος του νηπίου. Ονομάζεται ανάδοχος
(νονός), γιατί αναδέχεται και αναλαμβάνει την ευθύνη της κατήχησης του
νεοβαπτιζόμενου.
Από τον 3ο
αι. μ.Χ καθιερώθηκε ο νηπιοβαπτισμός, γιατί υπήρχε μεγάλη παιδική
θνησιμότητα και δεν προλάβαιναν να κατηχηθούν και να βαπτιστούν.
Σε μερικές
περιπτώσεις, όταν κινδυνεύει η ζωή ενός βρέφους, γίνεται αεροβάπτισμα,
το οποίο η Εκκλησία αν ζήσει το παιδί θεωρεί ως έγκυρο βάπτισμα. Η
διαδικασία του αεροβαπτίσματος γίνεται από οποιονδήποτε ορθόδοξο λαϊκό
και όχι απαραίτητα από ιερέα.
ΕΘΙΜΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ
Την
παραμονή των Θεοφανείων (γιορτάζονται την 6η Ιανουρίου) γίνεται στην
Εκκλησία ο Αγιασμός των υδάτων. Στη συνέχεια ο ιερέας κρατώντας σταυρό
επισκέπτεται τα σπίτια της ενορίας και ραντίζει με αυτόν όλα τα μέλη της
οικογένειας και όλους τους χώρους του σπιτιού.
Ανήμερα της
γιορτής γίνεται ο Μεγάλος Αγιασμός των υδάτων. Από το ναό ξεκινάλαμπρή
πομπή, που καταλήγει στη θάλασσα, σε ποτάμι ή σε δεξαμενή νερού. Ο
ιερέας ρίχνει το σταυρό στα νερά κια κάποιοι βουτούν μέσα και
συναγωνίζονται ποιος θα τον πιάσει.
(Υλικό απο το wiki που είχαμε φτιάξει την περσινή χρονιά σε συνεργασία με τη συνάδελφο Δήμητρα Παπανικολάου) |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.