Τετάρτη 16 Μαΐου 2012

Θρησκευτικά - Γ Λυκείου



1. Ηθικός προβληματισμός ονομάζεται ο προβληματισμός που σχετίζεται με το κατά πόσο είναι σωστές ή λανθασμένες οι απόψεις και οι ενέργειες που εξαρτώνται από τη θέληση , την πρόθεση και την απόφαση του ανθρώπου. Με βάση αυτά, η χριστιανική ηθική "μετράει" το καλό με κριτήρια την αγάπη και την ελευθερία του ανθρώπου απέναντι σε ό,τι κάνει.
2. Ο τρόπος ζωής που προτείνει η Εκκλησία και έχει καταγραφεί σε σύντομες διατυπώσεις ονομάζεται δόγμα.
3. Το δόγμα της Εκκλησίας μας φανερώνει ότι ο Θεός είναι Τριαδικός, δηλαδή τρία ισότιμα πρόσωπα, και ο τρόπος ύπαρξής τους είναι η αγάπη, η συνεργασία, η συνεννόηση. Ο άνθρωπος καλείται να ζήσει σύμφωνα με τον τρόπο ζωής του Θεού.
4. Πνευματικός άνθρωπος σύμφωνα με την Εκκλησία, θεωρείται εκείνος του οποίου η ύπαρξη διαποτίζεται από την παρουσία του Αγίου Πνεύματος.
5. Τα μυστήρια της Εκκλησίας είναι τρόποι βίωσης της παρουσίας του Θεού και πρόγευσης της Δευτέρας παρουσίας. Με τη συμμετοχή του ανθρώπου στα μυστήρια, η συνάντηση με το Θεό είναι πραγματική και όχι συμβολική.
6. Με το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας ο άνθρωπος ενώνεται με το Χριστό και
α) ενισχύεται με το φάρμακο που θα νικήσει τη φθορά και το θάνατο
β) ενώνεται με τους συνανθρώπους του.
7. Ηθική συνείδηση καλείται η δυνατότητα που έχει ο άνθρωπος να διακρίνει το καλό και το κακό και να κρίνει τις  πράξεις και του.
8/9. Οι Πατέρες της Εκκλησίας τόνισαν την ανάγκη του ανθρώπου να κάνει διάλογο με τον εαυτό του και αφού νιώσει τα αδιέξοδά του να μετανοήσει, δηλαδή να μεταβάλει ριζικά τον τρόπο σκέψης και ζωής του. Αυτήν την πορεία υπηρετεί το μυστήριο της εξομολόγησης όπου ο άνθρωπος δεν απολογείται αλλά διαλέγεται με τον εαυτό του.Εξάλλου ως αμαρτία θανάσιμη θεωρεί η Εκκλησία την άρνηση του ανθρώπου να παραδεχτει το λάθος του και να μετανοήσει. Το αποτέλεσμα της προσπάθειας αυτής είναι η συγχώρηση, δηλαδή oτι κατόρθωσε να απαλλαγεί - έστω και προσωρινά- από τον εγωισμό του και συμφιλιώθηκε με τους συνανθρώπους του (συν + χωρώ)
10. Κίνητρα ονομάζονται οι δυνάμεις που ωθούν τον άνθρωπο σε κάποια δραστηριότητα.
11.Σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας τρία κίνητρα ωθούν τον άνθρωπο στη σχέση του με το Θεό: ο φόβος, ο μισθός και η αγάπη, που αντιστοιχούν σε τρείς τύπους ανθρώπων: το δούλο, τον μισθωτό και τον ελεύθερο υιό.
Ο δούλος, φοβούμενος την κόλαση, τηρεί τις εντολές για να αποφύγει την τιμωρία
Ο μισθωτός, επιδιώκοντας την ανταπόδοση, οικοδομεί μια υπαλληλική σχέση με το Θεό.
Ο ελεύθερος υιός, έχοντας ως κίνητρο την αγάπη, βιώνει μια πατρική σχέση με το Θεό.
Κατεξοχήν βαθμίδα πνευματικής ωριμότητας είναι η εκείνη κατά την οποία ο άνθρωπος ως ελεύθερος υιός πλησιάζει με αγάπη και απόλυτη ελευθερία τον Θεό - Πατέρα
12. Η φράση "δούλος του Θεού",  υπάρχει σε πολλά κείμενα της Εκκλησίας και με αυτόν τον τρόπο φανερώνει ότι ο άνθρωπος πρέπει να είναι ελεύθερος από κάθε μορφή δουλείας, αφού ο ίδιος είναι "δουλωμένος" στο Θεό.
13. Η Εκκλησία και οι εκπρόσωποί της εύχονται και αγωνίζονται για την εδραίωση της ειρήνης στον κόσμο αφού ο ίδιος ο Χριστός συνιστούσε στους ανθρώπους να αγωνίζονται για την ειρήνη. Η στάση αυτή της Εκκλησίας υπαγορεύεται από το γεγονός ότι όλοι οι άνθρωποι είναι παιδιά του ίδιου Πατέρα, γι αυτό κάθε λαός πρέπει να συνυπάρχει ειρηνικά με λαούς διαφορετικής πολιτιστικής ή θρησκευτικής ταυτότητας. Για τους παραπάνω λόγους ο πόλεμος είναι για την Εκκλησία ένας τρόπος με τον οποίο εμφανίζεται το κακό στον κόσμο.
14. Η Εκκλησία υποστηρίζει πως η οικογένεια πρέπει να δομηθεί πάνω  στην αγαπητική συνύπαρξη των μελών της (αγάπη) και στη μοναδικότητα του κάθε προσώπου ( ελευθερία). Ο Ε. Φορμ αναφέρεται σε τρεις εξόδους του ανθρώπου: από τη μήτρα (γέννηση), από το στήθος (απογαλακτισμός)  και από την αγκαλιά (ανάπτυξη προσωπικότητας και κοινωνικοποίηση)
15. Η βιοηθική καλείται να προσδιορίσει τα όρια ανάμεσα στις θετικές και αρνητικές συνέπειες των βιοεπιστημών στη ζωή του ανθρώπου.
16. Η χρήση της βιοτεχνολογίας πρέπει να γίνεται με γνώμονα τη βελτίωση της ζωής του ανθρώπου, γιατί σε κάθε άλλη περίπτωση γίνεται επικίνδυνη, όπως στην περίπτωση της ναζιστικής Γερμανίας, που η εφαρμογή της ευγονικής είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο χιλιάδων ανθρώπων. Η εφαρμογή της βιοτεχνολογίας προϋποθέτει την ελεύθερη συγκατάθεση του ανθρώπου, όπως στην περίπτωση της τεχνητής γονιμοποίησης ή της θεραπείας ανίατων ασθενειών. Η κατάχρηση της βιοτεχνολογίας μαρτυρά έλλειψη σεβασμού στον άνθρωπο, όπως η περίπτωση της κλωνοποίησης που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την δημιουργία του τέλειου απογόνου..
17. Η Εκκλησία είναι αντίθετη στη θανατική ποινή γιατί α) δεν επιτρέπει στον άνθρωπο να μετανοήσει και β) επειδή δεν υπάρχει δυνατότητα αποκατάστασης του καταδίκου σε περίπτωση "δικαστικής πλάνης".
18. Ο βίαιος θάνατος και τα βασανιστήρια  συνιστούν περιφρόνηση της ανθρώπινης ζωής και παραβίαση της ανθρώπινης ελευθερίας και αξιοπρέπειας, Καταδικάζονται από την Παλαιά Διαθήκη (Μωυσής) και την Καινή Διαθήκη (Χριστός)
19. Ο άνθρωπος είναι "εικόνα Θεού". Οποιαδήποτε πράξη στρέφεται κατά της ελευθερίας και της ζωής του ανθρώπου είναι άρνηση και βλασφημία του Θεού. Για το λόγο αυτό η Εκκλησία είναι ενάντια σε κάθε μορφή παραβίασης και περιφρόνησης της ανθρώπινης ζωής. Αποδέχεται το φόνο που τελείται σε νόμιμη άμυνα και κατά τη διάρκεια αμυντικού πολέμου τον οποίο αποδέχεται ως αναγκαίο κακό .Δεν είναι τυχαίο πως άνθρωποι που έχουν αφαιρέσει ανθρώπινη ζωή, έστω και σε άμυνα, απαγορεύεται να χειροτονηθούν κληρικοί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.