Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2014

Απλά μου λείπει τόσο η αγκαλιά της…

Ένας φοιτητής κάθονταν στην καφετέρια της πανεπιστημιούπολης και μελετούσε όταν πρόσeξε δύο ηλικιωμένους άνδρες να πλησιάζουν και να κάθονται σε ένα κοντινό του τραπέζι….

Τότε ο ένας από τους ηλικιωμένους άρχισε να μιλά για τη σύζυγό του.

Όταν τελείωσε την φράση του, ρώτησε τον άλλο άντρα να του μιλήσει για την δική του γυναίκα. Διαβάστε τη απάντηση του όπως ακριβώς την μετέφερε ο φοιτητής…

Ήμουν 21 χρονών όταν την γνώρισα. Μόλις την είδα να μπαίνει στην αίθουσα το κατάλαβα. Δεν χρειάστηκε καν να ρωτήσω ποια είναι. Σκέφτηκα «αυτή είναι η γυναίκα μου» ! Τα υπόλοιπα όλα είναι ιστορία.

Αυτή η γυναίκα ήταν το κάτι άλλο. Κάθε μέρα, έλειπα για 12 ώρες στη δουλειά και όταν γυρνούσα στο σπίτι υπήρχε πάντα φαγητό στο τραπέζι να με περιμένει. Όταν τα παιδιά έπεφταν για ύπνο, ήμασταν τόσο κουρασμένοι που πηγαίναμε κατευθείαν στο κρεβάτι και κρατιόμασταν αγκαλιασμένοι σφιχτά για λίγη ώρα, πριν κοιμηθούμε.

Ήταν από τις λίγες στιγμές της ημέρας που την ένιωθα τόσο κοντά μου, έστω και για τόσο λίγο. Αυτά τα λίγα λεπτά μου έδιναν τη δύναμη να συνεχίσω να δουλεύω για να εξασφαλίσω ένα καλύτερο μέλλον στα παιδιά μου. Της έλεγα ότι όσο ήταν αυτή εκεί να τη σφίγγω στην αγκαλιά μου, θα ήμουν για πάντα μια χαρά. Ήταν η βασίλισσα της ζωής μου.

Ήταν αυτή που με βοήθησε να γίνω ο άνθρωπος που είμαι σήμερα. Ευγενικός με τους ανθρώπους και καλός πατέρας. Μπορείς να ρωτήσεις τα παιδιά μου για αυτό.

Μερικοί άνθρωποι ξέρουν πως να το κάνουν αυτό. Κάποιοι άνθρωποι ξέρουν πως να σε κάνουν καλύτερο άνθρωπο.

Ήρθε κάποια μέρα όμως που αρρώστησε. Στην αρχή δεν ανησύχησα, άλλωστε όλοι κάποτε αρρωσταίνουμε. Αλλά οι γιατροί φαίνονταν να πιστεύουν ότι δεν ήταν κάτι απλό. Έμοιαζαν να ανησυχούν και όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια είχαν δίκιο.

Όταν μας είπαν τα άσχημα νέα, η γυναίκα μου με ρώτησε αν θα ήθελα να παντρευτώ κάποια άλλη όταν πεθάνει. Ανησυχούσε. Δεν ήθελε να μείνω μόνος μου και να στεναχωριέμαι. Αλλά δεν μπορούσα ούτε καν να με φανταστώ με άλλη. Μου φαίνονταν απίστευτο. Όταν της το είπα, γύρισε, με κοίταξε και μου είπε: «Αφού σε ξέρω καλά. Είσαι το είδος του ανθρώπου που χρειάζεται μια γυναίκα στο πλευρό του. Δεν θα μπορούσες ποτέ να είσαι χαρούμενος μόνος σου».

Το αρνήθηκα, ξανά και ξανά και ξανά…

Μετά από ένα χρόνο που πάλευε με τη αρρώστια της, όλα είχαν αλλάξει στο σπίτι. Δεν υπήρχε πια φαγητό στο τραπέζι όταν γυρνούσα σπίτι από τη δουλειά. Η γυναίκα μου περνούσε τη μέρα της στο κρεβάτι και με περίμενε να επιστρέψω το βράδυ για να την σηκώσω και να την μεταφέρω στο τραπέζι.

Κάθονταν στην καρέκλα και με κοίταζε με εκείνα τα μεγάλα πράσινα μάτια της την ώρα που μαγείρευα κάτι για να φάμε. Μου έδινε οδηγίες χαμογελαστή και με μάλωνε αν έκανα κάτι λάθος, αν έριχνα περισσότερο αλάτι από όσο έπρεπε.

Ήταν οι πιο όμορφες στιγμές της ημέρας μου! Απλά ήμασταν ευτυχισμένοι που μπορούσαμε να δούμε ο ένας τον άλλο.

Στις πολύ άσχημες ημέρες της, δεν μπορούσε να φάει μόνη της και έπρεπε να την ταΐσω. Δεν το ήθελε, έκλαιγε και ζητούσε συγνώμη.

Την μάλωνα. Αφού το ήξερε, ότι και να γίνει θα είμαι πάντα εκεί δίπλα της. Ήταν ο άνθρωπος μου και ήμουν ο άνθρωπος της. Μέχρι το τέλος.
Τα πράγματα σιγά σιγά όμως χειροτέρεψαν. Έφτασε η μέρα που δεν μπορούσε να κάνει τίποτα μόνη της ενώ έπρεπε να παίρνει τα φάρμακα της κάθε 4 ώρες.

Σταμάτησα από την δουλειά για να μπορώ να είμαι συνέχεια δίπλα της και να την φροντίζω. Όταν την τάιζα, την έβαζα να ξαπλώσει στο κρεβάτι, έπεφτα και εγώ δίπλα της και την έσφιγγα στην αγκαλιά μου. Όπως παλιά. Τότε, αυτή ήταν η πιο όμορφη στιγμή της ημέρας μου.

Υπήρξε μια μακρά σιωπή που κανείς από όλους όσους άκουγαν κρυφά τη διήγηση του άντρα, δεν τόλμησε να διακόψει. Ο ηλικιωμένος με κάποιο τρόπο βρήκε τη δύναμη να συνεχίσει…
Αλλά πόσα μπορεί να αντέξει το ανθρώπινο σώμα.

Χρειάστηκαν δυο ολόκληρα χρόνια για να μπορέσει η αρρώστια να λυγίσει την γυναίκα μου. Αλλά τελικά τα κατάφερε.

Το είχα δει να έρχεται. Το ίδιο και εκείνη. Ξέραμε και οι δυο μας ότι δεν θα μπορούσε ποτέ να επανέλθει αλλά και πάλι. Ήταν σαν τη μια μέρα να την σφίγγω δυνατά στην αγκαλιά μου και την επόμενη να έχει φύγει.

Στην αρχή με σκότωσε αλλά σε λίγο καιρό κατάλαβα ότι είναι καλύτερα εκεί που βρίσκεται τώρα. Δεν χρειάζεται πια να παίρνει αυτά τα τρομακτικά φάρμακα και δεν χρειάζεται πια να τρώει τα άθλια φαγητά μου.

Εκείνη είναι καλύτερα. Εγώ όμως δεν ξέρω τι να κάνω χωρίς αυτή. Για παράδειγμα δεν ξέρω τι να κάνω τα πράγματα της, τα ρούχα της. Δεν μπορώ να τα πετάξω. Δεν θέλω να το κάνω. Όλα τα ρούχα της είναι ακόμα στην ντουλάπα και παντού υπάρχουν οι φωτογραφίες της. Η πλευρά της στο κρεβάτι είναι ακριβώς όπως την άφησε. Θέλω να πιστεύω ότι είναι ακόμα εδώ. Οι κόρες μου μου λένε να πουλήσω το σπίτι και να πάω σε ένα άλλο, αλλά πέρασα τη ζωή μου σε αυτό το σπίτι μαζί της. Είναι ακόμα το σπίτι μας, τουλάχιστον όσο ζω ακόμη σε αυτό.

Επικράτησε για μερικά λεπτά και πάλι σιωπή.

Ο φοιτητής δεν είχε ακούσει ποτέ κάποιον άνθρωπο να μιλάει για κάποιον άλλον με τόσο απόλυτο σεβασμό και θαυμασμό. Ήταν φανερό ότι πραγματικά αγαπούσε και λάτρευε τη γυναίκα του και αυτό δεν επρόκειτο να αλλάξει τόσο εύκολα.

Ο άλλος ηλικιωμένος έσπασε τη σιωπή: «Δεν μπορώ να φανταστώ πόσο δύσκολο πρέπει να σου ήταν να την φροντίζεις όλη μέρα. Να δίνεις τα πάντα για αυτή».

Ο φοιτητής ορκίστηκε ότι ήταν η πρώτη φορά που είδε τον ηλικιωμένο με την τραγική ιστορία να χαμογελάει πλατιά:
«Καθόλου δύσκολο. Ήταν προνόμιο μου να μπορώ να μπορώ να την φροντίσω για όσο το έκανα. Ήταν ο άνθρωπος της ζωής μου και θα το έκανα ξανά και ξανά αν χρειαζόταν. Ήταν και θα είναι για πάντα η βασίλισσα μου. Απλά μου λείπει τόσο η αγκαλιά της…»

Γιατί ο Θεός έφτιαξε τον κόσμο;

Κατ’ αρχάς ας ανατρέξουμε στις βασικές αρχές. Για ποιό λόγο επέλεξε ο Θεός να φτιάξει τον κόσμο; Αυτό είναι ένα ερώτημα στο οποίο δεν υπάρχει απάντηση κι όμως δεν μπορούμε να μην το θέσουμε. Έναν πιθανό τρόπο να απαντήσουμε σ’ αυτό το αναπάντητο ερώτημα βρίσκουμε στον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή, όταν στα «Κεφάλαια περί Αγάπης» μιλά για το θέμα αυτό με όρους αμοιβαίας χαράς:

«Ο Θεός, πλήρης πέραν πάσης πληρότητος, δημιούργησε τα πλάσματά του, όχι επειδή Εκείνος χρειαζόταν κάτι, αλλά προκειμένου εκείνα τα ίδια να μπορέσουν να μετάσχουν στην Ύπαρξή Του αναλόγως προς τις ικανότητές τους· Εκείνος δε ο ίδιος να χαρεί με τα έργα του βλέποντάς τα ευτυχισμένα».



Αυτό το οποίο εκφράζει εδώ ο Μάξιμος μιλώντας για αμοιβαία χαρά, ισχύει εξίσου και για την αμοιβαία αγάπη. «Ο Θεός αγάπη εστί», λέει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης (Α΄Ιω.4,8). Αυτή η θεία αγάπη δεν είναι εγωκεντρική αλλά αμοιβαία, αγάπη που μοιράζεται ανάμεσα στους μετόχους της. Ο Θεός δεν είναι απλώς μια Μονάδα, αυτάρκης, απομονωμένη, που αγαπά μόνο τον εαυτό της. Ο Θεός είναι Τριάδα: Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα. Τα τρία πρόσωπα αγαπούν το ένα το άλλο, είναι ενωμένα το ένα με το άλλο σε μια διαρκή κίνηση αμοιβαίας περιχώρησης. Ο Θεός δεν είναι απλώς προσωπικός, είναι διαπροσωπικός, δεν είναι απλώς ενότητα, είναι ένωση. Μια από τις χαρακτηριστικές λέξεις που χρησιμοποιούν οι Καππαδόκες για να περιγράψουν την Τριάδα είναι ο όρος “κοινωνία”.

Εάν, λοιπόν, ο Θεός ως Αγία Τριάδα αποτελεί με τον τρόπο αυτό ένα μυστήριο αγάπης που μοιράζεται, τότε η επιλογή Δημιουργίας του Κόσμου είναι απόλυτα σύμφωνη με τη φύση του Θεού, καθώς η Δημιουργία επιτρέπει και σε άλλους -εκτός Εκείνου- να μοιραστούν την κίνηση της Τριαδικής αγάπης. Χρησιμοποιώντας τις λέξεις «η επιλογή είναι απόλυτα σύμφωνη με τη φύση του Θεού» δεν εννοώ ότι ο Θεός ήταν κατά κανένα τρόπο «υποχρεωμένος» να δημιουργήσει τον κόσμο. Αντίθετα, τίποτα μέσα ή έξω από τον Θεό δεν τον υποχρέωσε να προβεί σε μια τέτοια κίνηση. Έδρασε σε απόλυτη ελευθερία. Ο Θεός είναι απαραίτητος για τον κόσμο, αλλά ο κόσμος δεν είναι απαραίτητος για τον Θεό. Σύμφωνα με τη φράση του Ρώσου θεολόγου, πατρός Γεωργίου Φλωρόφσκυ:

«Ο κόσμος υπάρχει. Αλλά η ύπαρξή του οριοθετείται χρονικά. Κι αυτό σημαίνει πως ο κόσμος θα μπορούσε και να μην έχει υπάρξει. Δεν υπάρχει απολύτως καμία ανάγκη για την ύπαρξη του κόσμου… Το μόνο θεμέλιο του κόσμου είναι η ελευθερία του Θεού, η ελευθερία της Αγάπης».

Κι όμως, αν κι ο Θεός δημιουργεί σε απόλυτη και τέλεια ελευθερία και παρά το ότι ο κόσμος είναι κατ’ αυτή την έννοια έκφραση της ελεύθερης βούλησής Του, ταυτόχρονα, ο Θεός κατά τη Δημιουργία αποκαλύπτει την αληθινή Του φύση ως Αγάπη. Για να χρησιμοποιήσω την έκφραση του αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου, «ο θείος έρως είναι εκστατικός». Ο Αρεοπαγίτης χρησιμοποιεί εδώ την έκφραση “έκσταση” κυριολεκτικά, με την έννοια του “να βρίσκεται κανείς έξω από τον εαυτό του”. Ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο, διότι η αγάπη Του είναι «εκχυλίζουσα και διαχεόμενη». Χωρίς αυτή την κατακλυσμική αγάπη ο κόσμος δεν θα είχε υπάρξει ποτέ. Αντί να μιλάμε για Δημιουργία ex nihilo(εκ του μηδενός), δεν θα ήταν καλύτερο να μιλάμε για Δημιουργία ex amore (εξ αγάπης);

Αν δούμε τη Δημιουργία με αυτόν τον τρόπο, ως έκφραση αμοιβαίας χαράς και αμοιβαίας αγάπης, τότε σίγουρα η όποια θεϊστική αντίληψη περί Δημιουργίας, που θεωρεί το σύμπαν ως τεχνούργημα και τον θείο Δημιουργό ως αρχιτέκτονα ή μηχανικό, δεν μπορεί να μας ικανοποιήσει. Δεν μπορούμε να δεχτούμε μια εικόνα του σύμπαντος ως ένα ρολόι που ο κοσμικός ωρολογοποιός δημιουργεί, κουρδίζει και στη συνέχεια το αφήνει μόνο του να χτυπά. Αυτό είναι σίγουρα λάθος. Σύμφωνα με την προσέγγιση του αγίου Μαξίμου και του αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη, η Δημιουργία δεν είναι μία πράξη στην οποία ο Θεός δρα εξωτερικά (εκ των έξω), αλλά μια πράξη μέσω της οποίας ο Δημιουργός εκφράζεται εσωτερικά (εκ των έσω). Ο Θεός δεν είναι μόνο έξω απ’ όλα αλλά και μέσα σε όλα. Οι πρώτες μας εικόνες, όταν περιγράφουμε τη σχέση του Θεού με τον κόσμο, δεν θα έπρεπε να είναι εικόνες Εκείνου που δίνει μορφή, μεταβάλλει ή οργανώνει: θα έπρεπε μάλλον να σκεφτόμαστε τον Θεό ως ουσία που κατοικεί εντός και είναι πανταχού και αενάως παρών. Όταν λέμε ότι ο Θεός είναι Δημιουργός του σύμπαντος, αυτό που εννοούμε είναι ότι ο Θεός είναι «πανταχού παρών και τα πάντα πληρών», για να επικαλεστώ τη φράση που χρησιμοποιείται στην ορθόδοξη λατρεία και αναφέρεται τόσο στον Χριστό όσο και στο Άγιο Πνεύμα.

Στενά συνδεδεμένο με αυτό τον προβληματισμό είναι και ένα άλλο θέμα που θα ήθελα να θίξω. Η Δημιουργία θα πρέπει να ερμηνεύεται όχι ως γεγονός που συνέβη άπαξ δια παντός στο παρελθόν, αλλά ως συνεχιζόμενη σχέση στο παρόν. Ο κόσμος υπάρχει διότι ο Θεός τον αγαπά, όχι γιατί τον αγάπησε κάποτε στο απώτατο παρελθόν, στην αρχή, αλλά γιατί Τον αγαπά εδώ και τώρα, αύτη τη στιγμή, όπως και κάθε στιγμή. Δεν θα πρέπει να μιλάμε σε χρόνο αόριστο για τη Δημιουργία αλλά σε ενεστώτα. Δεν θα πρέπει να λέμε ότι «ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο μια φορά κι έναν καιρό, στα παλιά χρόνια», αλλά ότι «ο Θεός δημιουργεί τον κόσμο, με εμένα κι εσένα μέσα του, αυτή τη στιγμή και πάντα». Εάν ο θείος Δημιουργός δεν χρησιμοποιούσε τη δημιουργική Του βούληση, κάθε κλάσμα του δευτερολέπτου, το σύμπαν θα χανόταν πάραυτα στο έρεβος της ανυπαρξίας. Με τα λόγια του αγίου Φιλάρετου Μόσχας, «όλα τα πλάσματα ισορροπούν πάνω στον δημιουργικό λόγο του Θεού, σαν να ήταν μια γέφυρα από διαμάντια. Πάνω τους στέργει η θεία απεραντοσύνη και κάτω η δική τους μηδαμινότητα». Αυτός ο δημιουργικός λόγος του Θεού, που αποτελεί τη «γέφυρα από διαμάντια» του αγίου Φιλάρετου, είναι ένας λόγος που δεν εκφέρεται μια και μοναδική φορά, αλλά διαρκώς· ένας λόγος που ειπώθηκε χθες, σήμερα και θα επαναλαμβάνεται πάντα μέχρι τη συντέλεια του κόσμου (Ματθ. 28, 20).

Ως κτίση του Θεού, ο κόσμος είναι εγγενώς καλός: «Ο Θεός είδε τα δημιουργήματα Του και ήταν όλα πάρα πολύ καλά»(Γεν.1,31). Είναι όμως ταυτόχρονα και ο κόσμος της Πτώσης. Ένας κόσμος σπασμένος, συντετριμμένος· κατεστραμμένος και παραμορφωμένος από την αμαρτία· την αρχέγονη αμαρτία των προγόνων μας, αλλά και από τις προσωπικές αμαρτίες του καθενός από εμάς. Όπως λέει ο απόστολος Παύλος, ολόκληρη η κτίση είναι «υποταγμένη στη φθορά» και «κραυγάζει από πόνο» περιμένοντας την ώρα που θα μετάσχει στην ελευθερία(Ρωμ. 8,20-22). Κι όμως η πτώση δεν είναι ολική. Η κτιστή φύση, ακόμη και στην πτωτική της κατάσταση, εξακολουθεί να απηχεί τη μυσταγωγική παρουσία του Θεού. Αν και η ομορφιά της είναι ατελής, ο κόσμος παραμένει όμορφος. Μπορούμε πράγματι να πούμε αυτό που λέγεται καθημερινά στον Εσπερινό, «θαυμαστά τα έργα σου Κύριε».

Ο ανώνυμος συγγραφέας του ρωσικού κλασικού κειμένου του 19ου αιώνα, με τίτλο Οι περιπέτειες ενός Προσκυνητή, τονίζει εμφαντικά την εγγενή καλοσύνη και ομορφιά του κόσμου. Καθώς, περιπατούσε μέσα στα ατέλειωτα δάση με την προσευχή του Ιησού στα χείλη, ο προσκυνητής ένιωσε την καρδιά του να πλημμυρίζει από αγάπη για όλους τους ανθρώπους και όχι μόνο γι’ αυτούς αλλά και για ολόκληρη την κτίση: «Όταν… είχα προσευχηθεί με όλη μου την καρδιά, τα πάντα γύρω μου έμοιαζαν υπέροχα και θαυμαστά. Τα δέντρα, το χορτάρι, τα πουλιά, η γη, ο αέρας, το φως, έμοιαζαν να μου λένε πως…όλη η κτίση προσευχόταν στον Θεό δοξολογώντας τον. Έτσι έγινε και μπόρεσα να καταλάβω αυτό που η Φιλοκαλία ονομάζει γνώση της ομιλίας όλων των πλασμάτων». Η εμπειρία του εκείνη τη δεδομένη στιγμή, δεν ήταν παραίσθηση αλλά αυθεντική επίγνωση της πραγματικής φύσης του κτιστού κόσμου.

(Μητροπ. Καλλίστου Γουέαρ, «Αρχή ημέρας», εκδ. Ιερόν Προσκύνημα Αγ. Γεωργίου του εν Ιωαννίνοις, Ιωάννινα 2007, σ. 13-19).

Διδάσκοντας την απάθεια μπροστά στην αθλιότητα. Μια πρόταση διδασκαλίας

Από το βιβλίο Μαθηματικών της Στ’ Δημοτικού
http://pnevmantilogias.files.wordpress.com/2013/06/cebcceb1ceb8ceb7cebcceb1cf84ceb9cebaceac-cf83cf84-ceb4ceb7cebccebfcf84ceb9cebacebfcf8d-ceb7cebbceb5cebacf84cf81cebfcebdceb9cebacf8c.jpeg
Γιατί το θέμα δεν είναι να αναρωτηθείς γ ι α τ ί  υπάρχουν δεκάχρονα παιδιά που εργάζονται, αντί να πηγαίνουν σχολείο, να παίζουν και να χαίρονται την παιδική τους ηλικία, αλλά να  α π ο δ ε χ τ ε ί ς  την αθλιότητα ως δεδομένη, νόμιμη, φυσική, ίσως και σχεδόν μεταφυσική. Πώς αλλιώς θα ακολουθήσεις και εσύ τον δρόμο της απαθούς εξαθλίωσης αν δεν εκπαιδευτείς από μικρός να καταπίνεις αμάσητη όποια δηλητηριώδη τροφή σου σερβίρουν; Και μάλιστα το ίδιο το κράτος; Μέσα από τις σελίδες ενός εγχειριδίου μιας κατά τα φαινόμενα “ουδέτερης” ιδεολογικά επιστήμης όπως τα Μαθηματικά;
Κοίτα τι ωραία που βάζεις τους μαθητές σου να διακρίνουν την “αξία του ψηφίου 2″ παραγνωρίζοντας κάθε ανθρώπινη αξία! Με πόση σπουδή και πνεύμα θα πρέπει “να συζητήσουν στην τάξη τη σημασία των αριθμών στην εξαγωγή συμπερασμάτων”! Και με πόση μαεστρία θα αποδείξεις την παιδαγωγική σου επάρκεια αν αγνοήσεις  απορίες του είδους “τι είναι, κυρία, το Socrates/Comenius;”!
 
Ε, λοιπόν, όχι!
 
Την πρώτη φορά που κλήθηκα να διδάξω αυτό το κεφάλαιο εξήγησα στους μαθητές μου ότι δεν θα ασχοληθούμε με αυτή την άσκηση ακριβώς επειδή έχω ενστάσεις ως προς τη φύση των δεδομένων της, αλλά μπορούμε να διαβάσουμε τα στοιχεία που μας δίνει και να αντλήσουμε πληροφορίες, όπως το γεγονός ότι υπάρχουν συνομήλικά τους παιδιά που εργάζονται και αυτά τα παιδιά δεν βρίσκονται σε κάποιο “μακρινό” εξωτικό τόπο αλλά στην Ελλάδα. Τι έκπληξη!  Αναζητήσαμε τους λόγους που κινούν παιδιά να εργάζονται αντί να πηγαίνουν στο σχολείο, όπως τα ίδια, και, ουσιαστικά, μείναμε εκεί.
 
Λάθος μου!
 
Η συγκεκριμένη άσκηση μας δίνει μια πρώτης τάξης ευκαιρία να αντιστρέψουμε τους όρους μιας “διδασκαλίας της απάθειας και της αποδοχής της αθλιότητας” σε διδασκαλία “αμφισβήτησης – συνειδητοποίησης της πραγματικότητας και άρνησης της αθλιότητας”.
Ξεκινώντας από την παρατήρηση των δεδομένων (μην ξεχάσουμε και την “επιστημονική μέθοδο” που ακολουθούμε στη Φυσική και την οποία μας καλεί το υπουργείο να τηρούμε με ευλάβεια). Συνεχίζουμε με την επεξεργασία των δεδομένων μας. Πόσα παιδιά εργάζονται; Σε ποιος τομείς; Αυξήθηκαν ή μειώθηκαν από το 1996;  Με ποιους όρους εργάζονται; Σειρά έχει η εμβάθυνση- επέκταση. Γνωρίζουμε παιδιά που να εργάζονται; Τι θα τα ρωτούσαμε; Γράφουμε μια φανταστική ή παίρνουμε μια πραγματική συνέντευξη από εργαζόμενο παιδί. Γνωρίζουμε εταιρείες που απασχολούν και εκμεταλλεύονται παιδιά;  Αναζητούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο. Στο σημείο αυτό μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές μας παρέχοντάς τους στοιχεία όπως “Η παιδική εκμετάλλευση στην Ελλάδα”“Παιδική Εργασία, Παραβιάζοντας τα παιδικά χρόνια““Σκλάβοι φτηνότεροι από ένα μπουκάλι κρασί” ή με φωτογραφίες όπως τις παρακάτω (Σημ.1: Οι αναφορές είναι ενδεικτικές. Μπορούμε να βρούμε χιλιάδες αναφορές στο διαδίκτυο Σημ2. Κρατάμε τις πηγές για να δουλέψουμε μαζί τους όταν φτάσουμε στα Ποσοστά)
100204_96300970
 
valaris
 
child-labour-7-200x300
Κι αφού επεξεργαστήκαμε και νέα στοιχεία σχετικά με την παιδική εργασία, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο, μπορούμε στα πλαίσια της διαθεματικότητας της ύλης να αναρωτηθούμε (το έχουν κάνει σίγουρα νωρίτερα τα παιδιά) γιατί στον κόσμο ολόκληρο κάποια παιδιά αναγκάζονται να εργαστούν αφενός και  υπό συνθήκες σκλαβιάς αφετέρου. Συνδέουμε έτσι (συστημική θεωρία) την παιδική εργασία με την φτώχεια και την εκμετάλλευση. Από κει και πέρα, ανοίγεται πεδίο γνώσης λαμπρόν στη διδασκαλία μας! Διαβάζουμε λογοτεχνικά κείμενα – ποίηση που στηλιτεύουν την φτώχεια και την εκμετάλλευση, παράγουμε δικά μας κείμενα (δοκίμια, ποιήματα), ζωγραφίζουμε, φτιάχνουμε αφίσα ενάντια στην παιδική εργασία, τη φτώχεια και την εκμετάλλευση, οξύνουμε την δημιουργικότητά μας παράγοντας μικρά συνθήματα, τραγουδάμε.
 
Ω! Ευχαριστούμε μου μας βάλατε μια τέτοια άσκηση στα Μαθηματικά! Να το ξανακάνετε!
 
Υ.Γ.
 
Άφησα επίτηδες εκτός του πλάνου διδασκαλίας τη γενίκευση και την εφαρμογή. Θεωρώ ότι η γενίκευση μιας τέτοιας γνώσης γίνεται σχεδόν αυτόματα σε κάθε άνθρωπο και η εφαρμογή της τρόπος σκέψης και δράσης που σε ακολουθεί σε ολόκληρη τη ζωή σου. Δεν θα τολμήσω ποτέ να δώσω έτοιμο “κανόνα” σε κανένα παιδί σε κανένα μάθημα για κανένα λόγο. Τα παιδιά είναι ελεύθερα να γενικεύσουν με όποιο τρόπο είναι πρόθυμα και ικανά κάθε δεδομένη στιγμή. Όσο για το τι θα κάνουν τη γνώση που απέκτησαν επαφίεται στα ίδια και σε κανέναν άλλον. Αλλιώς σε τίποτα δεν θα διαφέρω από τον εχθρό μου που με τόσο κόπο αντιπάλεψα με τούτη δω τη διδασκαλία.
 

Αναδημοσίευση:http://www.syllogosperiklis.gr

Αξιοποίηση του ψηφιακού εξοπλισμού κατά την εκπαιδευτική διαδικασία



"Αξιοποίηση του ψηφιακού εξοπλισμού κατά την εκπαιδευτική διαδικασία": Μεγαλώνουμε και αλλάζουμε

Μία εξαιρετική δουλειά που θα αποτελέσει σημαντικό βοήθημα για όλους τους Θεολόγους από την επιστημονική ομάδα της κας Β. Μητροπούλου, Επίκουρη καθηγήτρια της Θεολογικής Σχολής, με άξονα τα νέα Προγράμματα Σπουδών για θεματικές του Γυμνασίου.


Ο Θεολόγος έχει στη διάθεσή του πλέον ένα έτοιμο σχέδιο διδασκαλίας με όλες τις απαραίτητες πηγές, που μπορεί να τα αξιοποιήσει. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βρουν υλικό για όλα τα γνωστικά πεδία στη διεύθυνση του Ψηφακκού Σχολείου http://dschool.edu.gr/ και φυσικά για το μάθημα των Θρησκευικών. "Μεγαλώνουμε και αλλάζουμε" λοιπόν!

Μεγαλώνουμε και αλλάζουμε



Αν....

"Αν ξύπνησες σήμερα το πρωί με περισσότερη υγεία παρά αρρώστια, είσαι πιο προνομιούχος από ένα εκατομμύριο ανθρώπους που δεν θα επιζήσουν μέχρι το τέλος της εβδομάδας.
Αν δεν έχεις ζήσει ποτέ τον κίνδυνο της μάχης, την μοναξιά της φυλάκισης, την αγωνία των βασανιστηρίων η την πείνα, είσαι πιο καλά από 500 εκατομύρια ανθρώπους στον κόσμο.
Αν μπορείς να πας στην εκκλησία, δίχως τον φόβο της τιμωρίας, της σύλληψης, των βασανιστηρίων η του θανάτου, είσαι πιο προνομιούχος από τρία δισεκατομύρια ανθρώπους στη γη.
Αν έχεις φαγητό στο ψυγείο στου, αν φοράς ρούχα, αν είσαι κάτω απο μια στέγη και ένα κρεβάτι για να κοιμηθείς, είσαι πιο πλούσιος από το 75% των κατοίκων της γης.
Αν έχεις χρήματα στην τράπεζα, μέσα στο πορτοφόλοι σου, και μπορείς να δώσεις έστω και ψιλά σε κάποιον, είσαι ανάμεσα στο 8% των πιο πλούσιων ανθρώπων της γης.
Αν οι γονείς σου ζουν και είναι ακόμα παντρεμένοι, είσαι πολύ σπάνιος.
Αν μπορείς να κρατήσεις το χέρι κάποιου, να τον αγκαλιάσεις, αλλα ακόμα να τον αγγίξεις στον ώμο, είσαι ευλογημένος επειδή μπορείς να γιατρέψεις.
Αν διαβάζεις αυτές τις λέξεις, ήδη έχεις άλλη μια ευλογία επειδή δύο δισεκατομύρια άνθρωποι στον κόσμο δεν μπορούν να διαβάσουν.
Αν σηκώνεις το κεφάλι σου με χαμόγελο και είσαι πραγματικά ευγνώμων, είσαι ευλογημένος, επειδή η πλειονότητα των ανθρώπων μπορεί να το κάνει, αλλά οι περισσότεροι δεν το κάνουν."

Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά - Δραστηριότητες εμπέδωσης από την τράπεζα θεμάτων

Χανόγλου Δέσποινα ΠΕ01 

 Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις 1, 2, 3, 4 και 5 ως σωστές ή λανθασμένες, γράφοντας δίπλα στον αριθμό κάθε πρότασης τη λέξη «σωστό» ή «λάθος»:
Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά…
1. δέχονται την προσκύνηση του Σταυρού.
2. μια φορά τον χρόνο τελούν συμβολική «Ανάμνηση του θανάτου του Χριστού» (Δείπνο του Κυρίου).
3. έχουν θρησκευτικές γιορτές προς τιμήν της Παναγίας και των αγίων.
4. αρνούνται την ένοπλη συμμετοχή στον στρατό, σε καιρό ειρήνης ή πολέμου.
5. αποδίδουν ανώτερη θέση στο ιερατείο.

 Να συμπληρώσετε κάθε μια από τις προτάσεις 1, 2, 3, 4 και 5, επιλέγοντας τη σωστή απάντηση από τις αντίστοιχες φράσεις (α, β, γ):
1. Για τους Μάρτυρες του Ιεχωβά το μόνο αποδεκτό όνομα του Θεού είναι…
α. Ελοχίμ
β. Κύριος
γ. Ιεχωβά
2. Η αρχική ονομασία των Μαρτύρων του Ιεχωβά ήταν…
α. Κύκλος Μαθητών του Ιησού
β. Χριστιανοί Απόστολοι
γ. Σπουδαστές της Γραφής
3. Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά οργανώθηκαν με πρωτοβουλία του…
α. Κάρολου Ρώσσελ
β. του αποστόλου Πέτρου
γ. του Μαρτίνου Λούθηρου
4. Σκοπός των Μαρτύρων του Ιεχωβά είναι…
α. η αποκατάσταση και αληθινή κατανόηση της διδασκαλίας του Ιησού Χριστού
β. η ένωση όλων των χριστιανικών Εκκλησιών σε μία Ορθόδοξη Εκκλησία
γ. η διάδοση των δογμάτων της πίστεως, όπως είναι στο Σύμβολο της Πίστεως
5. Για τους Μάρτυρες του Ιεχωβά η Αγία Γραφή αποτελεί…
α. ιερό κείμενο που συνδυάζεται με τα έργα των Πατέρων της Εκκλησίας
β. βιβλίο νοθευμένο από τις παραδόσεις και τα δόγματα του χριστιανικού κόσμου
γ. τη βάση των πεποιθήσεών τους
                                                                                                
                                                                                         

1. Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά πρωτοεμφανίστηκαν…
α. στα αποστολικά χρόνια
β. στις ΗΠΑ το 1874
γ. ήδη από την εποχή της Παλιάς Διαθήκης
2. Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά δίνουν έμφαση…
α. στη Γραφική Μελέτη
β. στα μυστήρια της λατρείας
γ. στο ιερατείο και τον κλήρο
3. Για τους Μάρτυρες του Ιεχωβά το όνομα του Θεού είναι…
α. Ιεχωβά
β. Ιησούς Χριστός
γ. Μάρτυρας
4. Για τους Μάρτυρες του Ιεχωβά η Αγία Γραφή…
α. είναι ισότιμη με την Ιερή Παράδοση
β. είναι δευτερεύουσα πηγή της πίστης
γ. είναι ο αλάθητος λόγος του Θεού
5. Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά δεν δέχονται…
α. τη μετάγγιση αίματος
β. την ονομασία «Χριστιανοί Μάρτυρες του Ιεχωβά»
γ. τη Μετάφραση του Νέου Κόσμου

Να ξαναγράψετε το κείμενο που ακολουθεί συμπληρώνοντας τα κενά με τις κατάλληλες λέξεις ή φράσεις που δίνονται στην παρένθεση. Σε κάθε κενό αντιστοιχεί μια λέξη ή φράση.
«Κάθε εβδομάδα, οι Μάρτυρες του Ιεχωβά προσεύχονται και αινούν τον…………….., μελετούν και αναλύουν χωρία της …………….. στις κατά τόπους …………….. και σε ιδιωτικές κατοικίες. Επίσης, συμμετέχουν σε …………….. , οι οποίες γίνονται σε μεγάλους χώρους, στάδια ή αίθουσες. Εκεί γίνονται και …………….. ».
(ομαδικές βαπτίσεις / “Αίθουσες Βασιλείας” / Ιεχωβά /Αγία Γραφή / “συνελεύσεις”)

Χανόγλου Δέσποινα Π.Ε.01

Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Τέσσερα παραδείγματα - Δραστηριότητες εμπέδωσης από την τράπεζα θεμάτων



 
Να ξαναγράψετε το κείμενο που ακολουθεί συμπληρώνοντας τα κενά με τις κατάλληλες λέξεις που δίνονται στην παρένθεση. Σε κάθε κενό αντιστοιχεί μια λέξη.
«Βάση της θρησκευτικής κίνησης των Μορμόνων είναι η …………….. του Μορμόν ενώ ο στόχος είναι η …………….. στον κόσμο της πνευματικής Ιερουσαλήμ, που προετοιμάζεται με την επιστροφή στη ζωή της …………….. εποχής και την …………….. ανανέωση των χριστιανών για τους οποίους πιστεύουν ότι έχασαν τα …………….. του Αγίου Πνεύματος».

(Βίβλος / εγκαθίδρυση / αποστολικής / χαρίσματα / πνευματική)

Χανόγλου Δέσποινα Π.Ε.01

Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2014

Η Μασονία - Δραστηριότητες εμπέδωσης από την τράπεζα θεμάτων

Χανόγλου Δέσποινα ΠΕ01

Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές ή λανθασμένες, γράφοντας δίπλα στον αριθμό κάθε πρότασης τη λέξη «σωστό» ή «λάθος»:

1. Η διδασκαλία της Εκκλησίας δεν συμβαδίζει με τις θέσεις του Μασονισμού για μυστικότητα και υπακοή χωρίς όρους.
2. Τα μέλη του Μασονισμού έχουν μεταξύ τους απόλυτη ισότητα χωρίς ιεράρχηση, βαθμούς και τάξεις.
3. Για την Εκκλησία, η ζωή του χριστιανού δεν συμβιβάζεται με τον Αποκρυφισμό.
4. Για την είσοδο νέων μελών στον Μασονισμό προβλέπεται μια διαδικασία μύησης.
5. Η «υιοθεσία λυκιδέως» είναι μια τελετή υποδοχής παιδιών στον Μασονισμό.

 1. Η Μασονία είναι μια παγκόσμια οργάνωση που εμφανίστηκε κατά τον Μεσαίωνα στη Δυτική Ευρώπη.
2. Ο Τεκτονισμός ξεκίνησε ως μια αίρεση στους κόλπους της Εκκλησίας και κατόπιν αυτονομήθηκε.
3. Ο Μασονισμός χρησιμοποιεί συνθηματική γλώσσα και λεξιλόγιο, αλλά και μυστικά σύμβολα.
4. Ο Ελευθεροτεκτονισμός εκφράζει το παγκόσμιο φιλανθρωπικό κίνημα από τότε που αναγνωρίστηκε ως θρησκεία.
5. Η πρώτη επίσημη αναγνώριση της Μασονίας έγινε στην Αγγλία, οπότε άρχισε να αναπτύσσει και πολιτική δράση.


Να συμπληρώσετε κάθε μια από τις προτάσεις επιλέγοντας τη σωστή απάντηση, κατά τη διδασκαλία του Χριστιανισμού, από τις αντίστοιχες φράσεις α, β, γ.

(2 Μονάδες)Να τεκμηριώσετε με συντομία την επιλογή σας (3 Μονάδες).
1. Η Μασονία…
α. ονομάζεται και Μασονισμός, ή Τεκτονισμός ή Ελευθεροτεκτονισμός
β. είναι παγκόσμια οργάνωση
γ. εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα στην Ευρώπη
δ. όλα τα παραπάνω

 1. Ο Μασονισμός προβάλλει ως θεμελιώδεις αρχές…
α. την πίστη στον Θεό, τον οποίο ονομάζει Μεγάλο Αρχιτέκτονα του Σύμπαντος
β. τα μέλη των Στοών να είναι άνδρες
γ. την ηθική και πνευματική βελτίωση των μελών του
δ. όλα τα παραπάνω

 …….στήλης με το περιεχόμενό τους στη δεύτερη στήλη, αντιστοιχίζοντας κάθε φορά ένα γράμμα της πρώτης στήλης με έναν αριθμό της δεύτερης στήλης (στη δεύτερη στήλη δύο επιλογές περισσεύουν).

ΣΤΗΛΗ Α                                   ΣΤΗΛΗ Β
α. Μασονία                                   1. Τελετή για παιδιά μασόνων
β. Μύηση                                       2. Ο Θεός κατά τον Μασονισμό
γ. Στοά                                            3. Προτεσταντισμός
δ. Μ.Α.Τ.Σ                                      4. Μυστική τελετή
ε. Υιοθεσία λυκιδέως                  5. Τεκτονισμός
                                                        6. Ελλάδα
                                                        7. Τόπος συγκεντρώσεων των μασόνων

Να συμπληρώσετε κάθε μια από τις προτάσεις 1, 2, 3, 4 και 5 επιλέγοντας τη σωστή απάντηση, από τις αντίστοιχες φράσεις α, β, γ.
1. Κάθε νέο μέλος της Μασονικής Στοάς δεσμεύεται με όρκους μυστικότητας…
α. για όλη του τη ζωή
β. μόνο όσο είναι μέλος
γ. εφόσον είναι έως 80 ετών
2. Η Ορθόδοξη Εκκλησία συνιστά στους πιστούς της…
α. να συμμετέχουν στις ελληνικές μασονικές στοές
β. να απέχουν από τη Μασονία
γ. να είναι επιφυλακτικοί απέναντι στη Μασονία
3. Κατά τον Καταστατικό Χάρτη της Μασονίας ο μασόνος…
α. οφείλει να είναι χριστιανός Ορθόδοξος
β. απαιτείται να έχει εξειδικευμένες θεολογικές γνώσεις
γ. τηρεί απόλυτη ανοχή προς κάθε θρησκευτική δοξασία
4. Η ονομασία της Μασονίας οφείλεται στην οργάνωση των μεσαιωνικών σωματείων…
α. των οικοδόμων
β. των κληρικών
γ. των ιατρών
5. Τα μέλη των μασονικών Στοών απαρτίζονται …
α. μόνον από άνδρες
β. και από τα δύο φύλα
γ. μόνον από γυναίκες
                                                                                
        
1. Η οργάνωση του Μασονισμού μιμήθηκε…
α. τα μοναχικά ιπποτικά τάγματα του 13ου αιώνα
β. τις σχολές ζωγραφικής της Αναγέννησης
γ. τα μεσαιωνικά σωματεία των τεκτόνων
2. Ο χώρος συγκέντρωσης των Μασόνων ονομάζεται…
α. Λαβύρινθος
β. Στοά
γ. Κρύπτη
3.Κατά την Ορθόδοξη Εκκλησία ο Μασονισμός είναι…
α. μια περιβαλλοντική οργάνωση
β. θρησκεία
γ. φιλανθρωπικό σωματείο
4. Ο Μασονισμός ονομάζει τον Θεό…
α. Μέγα Αρχηγό της Σοφίας
β. Μέγα Αρχιερέα της Στοάς
γ. Μέγα Αρχιτέκτονα του Σύμπαντος
5. Κάθε νέο μέλος της Μασονικής Στοάς δεσμεύεται με όρκους μυστικότητας….
α. για όλη του τη ζωή
β. μόνο όσο είναι μέλος
γ. εφόσον είναι έως 80 ετών

Χανόγλου Δέσποινα Π.Ε.01

Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2014

Πνευματισμός – Εσωτερισμός-Προλήψεις - Δραστηριότητες εμπέδωσης από την τράπεζα θεμάτων

 ΘΕΜΑ Β1

Η Εκκλησία θεωρεί τις δεισιδαιμονίες και τις προλήψεις ως εκτροπή από την πίστη και τη σχέση με τον Θεό. Να εξηγήσετε και να σχολιάσετε αυτή τη θέση. (25 Μονάδες)

ΘΕΜΑ Β1
Ο πατέρας της Ελληνικής Λαογραφίας Νικόλαος Πολίτης σε άρθρο του για τη δεισιδαιμονία αναφέρει ότι αυτή εκφράζει τον παράλογο φόβο προς τον Θεό, φόβο που δεν έχει σχέση με την ευσέβεια. Στις πράξεις του δεισιδαίμονα επισημαίνονται στοιχεία που ανάγονται και σε προχριστιανικές (ειδωλολατρικές) αντιλήψεις. Επιβιώνουν παράλογες δοξασίες και καταστάσεις, από ψυχολογικούς λόγους, από την έντονη και συχνά εναγώνια τάση του ανθρώπου να γνωρίσει το μέλλον του ή να εξασφαλίσει το παρόν του. 
Να εντοπίσετε τις αιτίες που οδηγούν σε δεισιδαιμονίες και προλήψεις και να τις συνδέσετε με τη θέση ότι η Εκκλησία τις θεωρεί ως άρνηση της πίστης στον Θεό.(25 Μονάδες)

ΘΕΜΑ B1
Ένας επισκέπτης στο εξοχικό του νομπελίστα Δανού φυσικού Νιλς Μπορ παρατήρησε στον τοίχο του σπιτιού του κρεμασμένο, ένα πέταλο και θέλοντας να πειράξει τον διαπρεπή επιστήμονα του είπε ότι του ήταν αδύνατο να πιστέψει ότι ένας άνδρας όπως εκείνος πίστευε σε προλήψεις. Τότε, ο Μπορ απάντησε: «H αλήθεια είναι ότι δεν πιστεύω. Φαίνεται, όμως, πως το πέταλο φέρνει τύχη, είτε εγώ το πιστεύω είτε όχι»!
Πολλοί σύγχρονοι άνθρωποι θεωρούν ότι οι προλήψεις και οι δεισιδαιμονίες επηρεάζουν τη ζωή ανθρώπων ακαλλιέργητων και χαμηλού κοινωνικού και πνευματικού επιπέδου. Ισχύει κάτι τέτοιο αν αναλογιστούμε το παράδειγμα με τον Δανό νομπελίστα; Να τεκμηριώσετε την άποψή σας.
(25 Μονάδες)

 Να συμπληρώσετε κάθε μια από τις προτάσεις 1, 2, 3, 4 και 5 επιλέγοντας τη σωστή απάντηση, από τις αντίστοιχες φράσεις α, β, γ.
1. Πνευματισμός είναι η πίστη για την…
α. παρουσία του Αγίου Πνεύματος
β. ύπαρξη πνευμάτων και στην επικοινωνία μαζί τους
γ. ανωτερότητα του πνεύματος πάνω στην ύλη
2. Ο βασικός άξονας της θεωρίας του Πνευματισμού είναι…
α. ο εσωτερισμός
β. η ψυχοφυσιολογία
γ. η μετενσάρκωση
3. Στον Πνευματισμό η επίκληση των πνευμάτων των νεκρών γίνεται…
α. μέσω των κληρικών
β. με τους μεσάζοντες δηλ. τα «μέντιουμ»
γ. με τη βοήθεια της προσευχής και της πίστης
4. Με τις δεισιδαιμονίες του ο άνθρωπος εκφράζει…
α. την προσήλωσή του στις θεϊκές εντολές
β. την ευσέβειά του προς τον Θεό
γ. ένα παράλογο φόβο για τον Θεό
5. Η Εκκλησία θεωρεί πως όποιος καταφεύγει στον Πνευματισμό…
α. έρχεται πιο κοντά στον Χριστό
β. ενισχύεται στον πνευματικό του αγώνα
γ. απομακρύνεται από τον Θεό και αρνείται τη θεότητα του Χριστού

 
1. Αρχικά η λέξη δεισιδαιμονία σήμαινε τον σεβασμό προς…
α. τους θεούς
β. τους ημίθεους
γ. τα πνεύματα των προγόνων
2. Σύμφωνα με τον αρχαϊκό Πνευματισμό τα πνεύματα των νεκρών…
α. μπορούν να βοηθήσουν ή να βλάψουν τους ανθρώπους
β. μπορούν να βοηθήσουν μόνο τους θεούς
γ. μπορούν να βλάψουν μόνο τους ανθρώπους
3. Ορισμένες θεωρίες του Πνευματισμού θεωρούν τον Χριστό...
α. θεάνθρωπο
β. το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας
γ. ένα τέλειο «μεσάζοντα-μέντιουμ»
4. Ο αρχαϊκός Πνευματισμός συνδέεται με…
α. τον Εσωτερισμό και τον Αποκρυφισμό                                             
 β. επιστημονικές μεθόδους
γ. τη γεωμετρία
5. Κυρίαρχο στοιχείο στις τελετές του Πνευματισμού είναι…
α. η κοινωνική προσφορά των πιστών του
β. η επίκληση πνευμάτων νεκρών ανθρώπων
γ. η εκδήλωση αγάπης προς τον Θεό

Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές ή λανθασμένες, σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας, γράφοντας δίπλα στον αριθμό κάθε πρότασης τη λέξη «σωστό» ή «λάθος»:

1. Στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία υπάρχουν προλήψεις και δεισιδαιμονίες.
2. Ο Χριστιανισμός αποδέχεται τη μετενσάρκωση και τον Πνευματισμό.
3. Μία από τις θεωρίες του Πνευματισμού είναι η μετενσάρκωση.
4. Ο Εσωτερισμός ονομάζεται και Αποκρυφισμός ή Αποκρυφολογία.
5. Ο Χριστιανισμός και ο Πνευματισμός θεωρούν τον Χριστό ένα τέλειο  μεσάζοντα (μέντιουμ).

 1. Σύμφωνα με την Εκκλησία, ο λεγόμενος πνευματικός άνθρωπος είναι αυτός που πιστεύει σε πνεύματα.
2. Οι δεισιδαιμονίες αποτελούν ειδωλολατρική επίδραση ή κατάλοιπο της ειδωλολατρίας.
3. Η λέξη «δεισιδαιμονία» ουσιαστικά σημαίνει σεβασμός στον Ιησού Χριστό.
4. Οι προλήψεις και οι δεισιδαιμονίες συνιστούν για την Εκκλησία απόρριψη της πίστης και απομάκρυνση από τον Θεό.
5. Οι προλήψεις και τα παραθρησκευτικά φαινόμενα δεν βασίζονται στη θρησκευτική πίστη αλλά στην επιστήμη.

Να ξαναγράψετε το κείμενο που ακολουθεί συμπληρώνοντας τα κενά με τις κατάλληλες λέξεις που δίνονται στην παρένθεση. Σε κάθε κενό αντιστοιχεί μια λέξη ή φράση.

«Βασικός άξονας των θεωριών του Πνευματισμού είναι η …………….. , δηλ. η θεωρία ότι η …………….. γνωρίζει διαδοχικές γεννήσεις και θανάτους. Ισχυρίζονται ότι η …………….. με τα πνεύματα γίνεται με τη …………….. “μεσαζόντων”. Ως ένα τέλειο “μέντιουμ” θεωρούν και τοn Χριστό απορρίπτοντας τη …………….. Του και ουσιαστικά ολόκληρη τη διδασκαλία του Χριστιανισμού».

(θεότητά / επικοινωνία / βοήθεια / ανθρώπινη ψυχή / μετενσάρκωση)

 

 «Για την Εκκλησία, η …………….. στις προλήψεις και τις δεισιδαιμονίες συνεπάγεται …………….. από τον Θεό. Ο άνθρωπος οδηγείται σε …………….. αφού δεν θεωρεί πλέον ως ρυθμιστή της ζωής την …………….. αλλά αποδέχεται άλλες δυνάμεις και θεοποιεί την ……………..».

(Πρόνοια του Θεού / τύχη και τη μοιρολατρία / μαρασμό της πίστης /προσήλωση / απομάκρυνση)

 
ΣΤΗΛΗ Α                               ΣΤΗΛΗ Β

α. Πνευματισμός               1. Μεσάζοντας ανάμεσα στα πνεύματα και τους
                                                  ανθρώπους που βοηθάει στην επικοινωνία μεταξύ τους
β. Εσωτερισμός                 2. Παράλογος φόβος προς το θείο που δεν έχει καμία 
                                                  σχέση με την ευσέβεια, με στοιχεία ειδωλολατρικά και προλήψεις
γ. Μετενσάρκωση             3. Πίστη κατά την οποία υπάρχουν πνεύματα που μπορεί ο
                                                  άνθρωπος να επικοινωνήσει κάτω από ορισμένες συνθήκες
δ. «Μέντιουμ»                  4. Πίστη στον Τριαδικό Θεό με όχημα τα φυσικά φαινόμενα
ε. Δεισιδαιμονία               5. Τήρηση αρχαίων και σαμανικών τελετών στην εποχή μας

                                 6. Πίστη ότι στις θρησκείες υπάρχει μια εσωτερική διάσταση, που είναι αντιληπτή μόνο από κάποιους μυημένους
                                                    7. Θεωρία ότι η ανθρώπινη ψυχή εξαγνίζεται γνωρίζοντας
                                                                                    διαδοχικές γεννήσεις και θανάτους

Χανόγλου Δέσποινα Π.Ε.01